Simen1 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det at man kan kjøpe CDer er ikke noe nytt. Det har man kunnet helt siden starten på Ubuntu, selv om det også har vært mulig å få de gratis. Hensikten med å tilby platene både med og uten betaling har vært at gratisplatene skulle gå til de med veldig dårlig råd, ofte folk i fattige land, mens resten kunne betale. Jeg regner med at Canonical har sett at store deler av gratisplatene går til vestlige land. Da fungerer ikke opplegget som ønsket og de avslutter ekstraservicen. Prisen er forsåvidt helt overkommelig. Ett pund per plate eller mindre ved større kvantum. (Minste forpakning er 5 stk) + frakt. Jeg tar oppfordringen fra Theo med flere og kutter ut plate til fordel for minnepenn fra nå av. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) PS!En god og liten 4GB minnepenn koster 65,-. Kjøp en bunsj slike og slutt med optiske plater da disse må være en av de verste kildene til forurensning siste 10-15 år. Tør ikke tenke tanken på hvor mange søppelfjell som finnes med slik. Ett, i mine øyne, enda bedre alternativ er å bruke PXE-boot. Særlig for de som kjører en server av et eller annet slag på nettet, og det er det jo rimelig mange her inne som gjør. Det tar kanskje litt tid å sette opp første gang (egentlig ikke særlig lenge om man følger en god tutorial slik som denne. Fordelen er at man kan ha så mange distroer i så mange versjoner og arkitekturer man bare ønsker tilgengelig med få tastetrykk, samt at det er lekende lett, og veldig raskt å legge til nye etterhvert som man har behov for dem. Det er langt kjappere og enklere å legge til nye distroer og versjoner i en PXE-boot server enn på en minnepinne. Man kjører en kommando som laster ned et par filer (vanligvis under 100MB), samt legger til et par linjer i en konfig-fil, og vips er alt klart. Jeg la nettopp inn Debian squeeze amd64. Det tok 5 minutter på min 2Mb-linje, hvorav 4 minutter var nedlasting og 1 minutt var konfing. Endret 14. november 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Lag veldig gjerne en artikkel guide om dette Cyclo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå