Moppskaft Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hei, Beklager om emnetittelen ikke er så bra, men slet med å formulere noe bra. Saken er at jeg har en gammel HP dv6000-ettellerannet liggende. På den så er Av/På knappen ødelagt, dvs. den reagerer ikke om man trykker på den. Prøvde å åpne dekselet foran og trykke på bryteren under plastikknappen, men uten hell. Men saken er at de DirectPlay knappene over tastaturet fungerer som bare det. Jeg kan starte PCen ved å trykke på den ene knappen, men da kommer jeg inn på HPs DirectPlay (Husker ikke helt navnet, men det gir meg tilgang til å se DVD osv.). Der er det et Windows ikon som jeg kan trykke på, men da går maskinen i dvale. Prøver jeg å starte igjen så kommer jeg tilbake til DirectPlay. Windows laster ihvertfall før jeg kommer inn til DirectPlay modusen, men hopper over alt som har med skrivebort å gjøre. Løsningen til nå er å kjøre Ubuntu fra en usb minnepenn, men vil gjærne slippe dette. Om jeg formaterer og installerer Windows/Ubuntu vil jeg fortsatt kunne slå på PCen ved hjelp av de touch knappene? Overhørte at en på universitetet hadde lagt in ubuntu på sin nye HP laptop og at han erget seg for at touch knappene ikke virket. Det gjør meg liksom litt skeptisk til å formatere. Jeg vet ikke om dette er relevant, men harddisken er partisjonert i to deler. En Windows del og en 1.1GB del jeg mener er HPs Recovery del. Tviler liksom at denne maskinen har en egen brikke for programmet slik som de aller nyeste laptopene.. Håper dette ikke ble altfor rotete og hadde blitt virkelig takknemlig for hjelp! Mvh, P Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Som regel ryker selve (flat)kabelen mellom start-knapp og hovedkort på disse maskinene. Helt sikkert dette som har røket hos deg også. Har flere HP maskiner (dv6000, dv9000, div. compaq modeller og en dv-7), og alle fungerer quickplay/touch-knappene på i Ubuntu, uten noen form for problemer. Endret 28. oktober 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Moppskaft Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Det er vel det. For den er nokså død. Men tror du touchknappene også "dør" om jeg formaterer og installerer windows på nytt uten DirectPlay programvaren? Edit: De fungerer her også. Kanskje jeg burde nevnt det. Beklager. Men bare det å ha hørt det gjør meg litt redd. Dette er min siste "fungerende" laptop. Endret 28. oktober 2009 av Moppskaft Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Du mister nok selve funksjonaliteten til knappene, ja. I alle fall hvis du formaterer hele disken for å legge inn Ubuntu f.eks. Edit: Dette gjelder bare directplay-knappene, volum, mute osv. fungerer helt fint. Endret 28. oktober 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Moppskaft Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Beklager om dette er dumt å spørre om, men tror du at når maskinen er AV og man trykker på Directplay-knappen at PCen vil registrere det og starte? Maskinen er jo tross alt av.. At den bare starter på vanlig måte istedenfor? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det er mulig, kan teste det når jeg kommer hjem, så gir jeg deg et svar da Lenke til kommentar
Moppskaft Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Å ofre deg for min skyld? Du må være en engel! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Da var det testet, directplay-knappene (rett ved power-knapp) fungerer som på-knapper. Som forventet fungerer ikke selve hurtigavspillingen, så er bare OSet som booter opp. Testet både med Ubuntu, XP og Vista. Ikke noe stress, da jeg allerede hadde dette installert på et par maskiner. Lenke til kommentar
Moppskaft Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Tusen hjertelig takk! Da ble kvelden min mye bedre! Endret 28. oktober 2009 av Moppskaft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå