Gå til innhold

Forslag til treretters middag til ettårsdag

Anbefalte innlegg

Heihei!

Til helga har jeg og dama ettårsdag. Det er jo bare en gang det skjer, så det skal være "something else".

I den forbindelse tenkte jeg å diske opp med en litt mer fancy enn vanlig middag. Det skal være tre retter - forrett, hovedrett og dessert.

Og da trenger jeg litt inspirasjon. Pizza og slike vanlige ting er litt out of the question. Det spiser man hele tida ellers.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som hovedrett bør du lage noke som dere begge synest er godt. Sjølv om det er ein heilt vanlig rett så er det enkelt å gjere den litt meir spessiel med nokre enkle grep.

Ikkje server spekeskinke med honningmelom om dere ikkje synest at dette er godt.

Grunnen til at det er ein populær hovedrett er at den smaker heilt OK og at omtrent alle liker retten. Gå heller for noke som dere begge synest er godt, men som dere kanskje ikkje et så ofte.

Lenke til kommentar

Jeg har litt tid til å legge opp rettene. Det er ikke noe stress. Er, uten å skryte, ganske god på kjøkken. Og jeg ser nok for meg at det beste er å gå for kjøtt. Men jeg orker ikke stekte reinsdyrmedaljonger eller liknende. Pris er uvesentlig. Jeg har kanskje ikke så veldig god råd, men denne kvelden kan jeg bruke litt ekstra. :) Jeg vurderte spareribs, men det er det ikke så lenge siden vi har hatt...

Og så det er sagt - evt drikke skal være så og si alkoholfri. Rett og slett fordi vi ikke er så veldig glade i alkoholen (pga smaken). :)

Få ting har vært så antiklimaks for meg som honningmelon og spekeskinke. Mest skuffende forrett noensinne. Ingenting galt i å være nytenkende og minimalistisk, men ;)

...og majonessalat er no-go...

Lenke til kommentar

Har prøvd å tenke på et par ting, men jeg tenker som jeg gjør på jobb, og der har vi haugevis med merkelig krydderier og dingsedangser som folk vanligvis ikke har hjemme. :)

Et lite kompromiss uten at du må blakke deg helt.

Pannestekte kamskjell på blodpudding med eple og stangselleri.

Kamskjell kjøper du levende, de koster vel 30kr per stykk, beregn 2 per snute. Du bruker bare muskelen, disse stekes på høy varme i en blanding av smør og olje med en dæsj salt og pepper. Halvt minutt per side, de skal ha en gyllenbrun skorpe. Blodpudding får du i pølse, disse kutter du i centimetertykke skiver og steker på medium varme. Hvordan du legger til eplet kan være opp til deg. Redusert eplejuice (evt. med litt sukker for å få den tykk), gelé eller syltetøy fra butikken, ferske epler i julienne (tynne strimler). Stangselleri kan fint presenteres som julienne. Vil du være ekstra fiffig, kan du ha på litt finkuttet gressløk og ørretrogn.

Langtidsstekt ytrefilet av storfe, ovnsbakte gulrøtter, fløtesurret kantarell (evt. i butterdeigsformer), persillerot/sellerirotpuré, båtpoteter, estragon-sjysaus.

Ytrefilet kjøper du i kjøttdisken, be om ett stort stykke á 5-600g. Dette bruner du kjapt på høy varme på stekepanne, og setter i ovnen på ca. 100 grader med steketermometer i midten. Kjernetemperaturen skal være rundt 58 grader, og dette tar gjerne et par timer. Gulrøtter skrelles og deles i passe biter, oljes og saltes og går i ovnen sammen med kjøttet når det er ca. 20 min. igjen. Kantarell renses om nødvendig, stekes i smør og en dæsj fløte legges til. Fløten skal kokes ned, og dette smakes til med salt og pepper. Får du tak i noen butterdeigsformer, blindsteiker (bakepapir + tørre erter oppi formen for å hindre at deigen puffer opp) du de i ca. 10 min @ 200 grader. Soppen helles så oppi kort tid før maten serveres. Persillerot/sellerirot skrelles og deles opp i jevnstore biter, kokes møre i vann. Kjøres i foodprocessor med varm fløte til du får en glatt konsistens. Båtpoteter lager du ved å vaske poter, dele i båter, massere lett med olje, salt og pepper, og sette i ovnen i 30 min @ 180-200 grader. Sausen kan du egentlig lage av den matkunst-posen til Toro, hiv i noen kvister estragon og litt finhakket løk og la det koke sammen. Ha i eventuelle kjøttsafter når kjøttet er ferdig stekt. Kjøttet må for øvrig hvile, beregn rundt en halvtime.

Til dessert.. jeg har en melkepudding som jeg liker, egentlig ganske enkel og kan varieres i det uendelige. Grunnoppskriften er 6ss maizena, 6ss sukker, 8 dl helmelk og 2 eggeplommer, alt vispes sammen på medium varme og røres i til det begynner å koke. Hell i serveringskopper/boller og avkjøl. Mens det varmes opp kan du smake til med f.eks. vaniljestang, kardemomme, kanel, safran, rosevann (innvandrersjappe), revet skall fra sitron/lime, mynte, etc. Pyntes med f.eks. oppkuttet frisk frukt eller grovhakkede nøtter, samt en fiffig sirup eller karamell.

Lenke til kommentar
[snip]

What he said..

Hvis kjæresten din er like glad i sjokolade som de fleste jenter er, er denne et godt alternativ som dessert.(oppskriften kan fint halveres..) Den kan lages litt i forveien og stekes rett før servering..

En litt mer ambisiøs variant er

, men den krever litt "reverse engineering" og prøving og feiling.. Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Jeg skuffer nok noen nå, men jeg har kommet frem til forrett og dessert. Det blir klassisk, men ikke så vanlig for oss. Til forrett planlegger jeg hjemmelaget blomkålsuppe. Noen som veit hvordan det vil være å lage den i dag og evt fryse den ned, for så å varme den opp om et døgn?

Til dessert tenker jeg å lage eplekake og servere med hjemmelaget is.

Hovedretten veit jeg ikke enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...