Musepeker Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har en netbook som ble kjøpt med XP forhåndsinstallert, og jeg har derfor en OEM serial key. Denne maskinen har nå Jolicloud installert, men jeg ønsker å gå tilbake til XP. Jeg har ikke XP installasjons CDer, og jeg lurer derfor på om jeg kan laste ned XP og bruke OEM serial key'en. Er dette lovlig? Det blir vel ikke piratkopiering så lenge man bruker en lovlig serial key? Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har en netbook som ble kjøpt med XP forhåndsinstallert, og jeg har derfor en OEM serial key. Denne maskinen har nå Jolicloud installert, men jeg ønsker å gå tilbake til XP. Jeg har ikke XP installasjons CDer, og jeg lurer derfor på om jeg kan laste ned XP og bruke OEM serial key'en. Er dette lovlig? Det blir vel ikke piratkopiering så lenge man bruker en lovlig serial key? Går greit det så lenge det er samme versjon du innstallerer. Har selv gjort dette ved flere anledninger. Lenke til kommentar
Musepeker Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Med versjon så tenker du på home/pro etc. ikke sant? Har språk noe å si? Kan jeg feks. bruke en engelsk XP installasjon og endre språk til norsk senere? Jeg er helt grønn når det gjelder lisenser Endret 28. oktober 2009 av Andrraz Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Med versjon så tenker du på home/pro etc. ikke sant? Har språk noe å si? Kan jeg feks. bruke en engelsk XP installasjon og endre språk til norsk senere? Jeg er helt grønn når det gjelder lisenser Ja, samme versjon som du har nøkkel på. Du må nok ha samme språk versjon som du hadde opprinnelig, språket på selve operativ systemet kan ikke endres i ettertid, kun på input av tastatur etc., regner med at nøkkelen din er til norsk versjon. Finn deg en norsk OEM xp identisk med den du hadde, så er det fritt frem Lenke til kommentar
Musepeker Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Aha, så hvis jeg finner en norsk XP home CD, så kan jeg bruke den? (Det jeg har lisens på) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Språk har ingen ting å si for å få aktivert lisensen din i alle fall. Så du kan laste ned engelsk versjon om du hadde norsk fra før eller motsatt. Anbefaler deg likevel ikke å laste ned en .iso fil fra ymse piratsider, siden du ikke kan være sikker på hva som ligger på den platen. Bakdører, rootkit etc er vanlige ting som du risikerer ved å bruke en slik versjon. Og da hjelper det ikke at du har lovlig lisens, om noen sitter å får tak i all informasjon som konto, kort info, passord etc som du skriver inn, uten at du merker det. Men du velger jo selv. Prøv heller å se om noen du kjenner har en slik plate liggende, kan jo være familie og venner som har kjøpt pcer tidligere som har fått med en slik plate. Så lenge du får samme plate som du har lisens til (XP pro eller Xp home) så går det jo greit. Lenke til kommentar
Musepeker Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Okai, takker for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå