The Stig Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) kula hadde vel bare fortsatt fremover til noe stoppet ned eller?Har lurt litt på det der:P Men hvis de skulle gått utifra alle fysiske regler i rommet, så hadde det kanskje heller ikke blitt så morsomt. Håper de finner en bra balanse på det, slik at man får rom-følelse osv. Antageligvis ja, ettersom det ikke er verken tyngdekraft eller luftmotstand ville nok kula fortsatt i det uendelige. Men når det er sagt, jeg er litt usikker på om et våpen i det hele tatt ville kunne avfyrt -- rett og slett på grunn av mangelen på oksygen. Kruttbaserte våpen fungerer som kjent på prinsippet ved trykk. For å skape trykk brukes en eksplosjon, som i våpen skjer via antennelsen av krutt. Og da blir spørsmålet, vil krutteksplosjonen ekspandere som normalt? Jeg vet at selve antennelsen av kruttet skjer inni hylsa, men hva vil skje i sekundet kula forlater hylsa? Edit: Glem det, jeg roter voldsomt. Våpen avfyrer som kjent under vann, ergo vil ikke mangelen på oksygen være noe problem. Hylsa inneholder tilstrekkelig oksygen til at eksplosjonen vil fungere som normalt, og ergo er nødvendig trykk skapt innen kula forlater hylsa. Endret 28. oktober 2009 av The Stig Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Når de skjøt, var kameraet ikke i førsteperson, men vi så på fra avstand. I tomrommet mellom oss, vil vi ikke høre noe. Men man skulle tro likevel at man hører når man selv spiller og avfyrer skudd, for lyden vil jo bre seg gjennom våpenet og til oss (som holder i våpenet). Vi hørte jo tross alt, mens kameraet var i førsteperson, når karakteren akselerte fremover med jetpack-saken. Correct me if I'm wrong Edit: Mente selvfølgelig ikke jetpack da, siden den ville ikke fungert i verdensrommet :!: Endret 1. november 2009 av Saond Lenke til kommentar
Havstein Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det er ikke kaldt i verdensrommet. I praksis er det vakuum der, og det vil si at det ikke finnes noen partikler som kan "stjele" varme fra feks. en astronaut eller en pistol. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Dermed vil et våpen bli skutt for varmt umiddelbart. (Viser seg vel å være en viktig oppgave å bli kvitt overskuddsvarme når man er i rommet?) This 2.73 K is the temperature which would finally be reached by a body far, far from any stars or planets, simply cooling by the radiation of its own initial warmth, until it reached a balance between the radiation received from space and the emission due to its own temperature. Because the 2.73 K Cosmic Microwave Background radiation is so far below room temperature, and because it pervades the cosmos, space may in this sense be fairly said to be "cold". But the temperature of an object placed in space can in principle be anything between 2.73 K and the temperature of the hottest body illuminating it. Kilde: http://www.madsci.org/posts/archives/1997-...85475.Ph.r.html Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Ville ikke løpet på et gæver blitt veldig lite i stand til å takle en avfyrt kule, hvis løpet var omgitt av de kaldeste temperaturer i verdensrommet? Er det ikke slik at metal innvider seg (det motsatte av å utvide) når temperaturer synker? Jeg ville tro at løpet ville ha eksplodert, ved avfyring, i de kalde steder av verdensrommet... Og når temperaturer varierer så mye som de gjør i rommet, om man f.eks. befinner seg i en planetskygge eller ikke, vil vel dette medføre enda større problemer...? Fortell meg gjerne at jeg tar feil. Endret 29. oktober 2009 av J-Core Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Ville ikke løpet på et gæver blitt veldig lite i stand til å takle en avfyrt kule, hvis løpet var omgitt av de kaldeste temperaturer i verdensrommet? Er det ikke slik at metal innvider seg (det motsatte av å utvide) når temperaturer synker? Jeg ville tro at løpet ville ha eksplodert, ved avfyring, i de kalde steder av verdensrommet... Og når temperaturer varierer så mye som de gjør i rommet, om man f.eks. befinner seg i en planetskygge eller ikke, vil vel dette medføre enda større problemer...? Fortell meg gjerne at jeg tar feil. I vakum er det ingen tempratur i seg selv, om du holder i et våpen eller annet vil du varme det opp. Samme hvis det er lagret et sted, det vil få tempraturen der det er som vanlig. Å bli kvitt varme er et større problem ingen luft for kjøling, Varierende tempraturer er et problem, romdrakter må ha et system som kjøler siden mot solen og varmer opp den delen som er i fra. Kan ikke bare isolere da du ville bli for varm. Så morsomt ut dette men lurer på hvordan det er å kontrolere, Du må kunne rotere i alle retninger, helst også staffe, og om du beveger deg i en retnig vil du fortsette intil du bremser eller treffer noe. Lenke til kommentar
PetriZide Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Edit: Glem det, jeg roter voldsomt. Våpen avfyrer som kjent under vann, ergo vil ikke mangelen på oksygen være noe problem. Hylsa inneholder tilstrekkelig oksygen til at eksplosjonen vil fungere som normalt, og ergo er nødvendig trykk skapt innen kula forlater hylsa. Er dessverre langt ifra nok oksygen i selve hylsa, nitrater i kruttblandingen derimot oxiderer under forbrenning og vil da produsere mer oxygen til flammen slik at den brenner så fort at det blir en eksplosjon. Hvordan er det å styre thrusterne på jetpacken man har på seg? Går man automatisk inn i "flightmode" med en gang man forlater bakken? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Edit: Glem det, jeg roter voldsomt. Våpen avfyrer som kjent under vann, ergo vil ikke mangelen på oksygen være noe problem. Hylsa inneholder tilstrekkelig oksygen til at eksplosjonen vil fungere som normalt, og ergo er nødvendig trykk skapt innen kula forlater hylsa. Er dessverre langt ifra nok oksygen i selve hylsa, nitrater i kruttblandingen derimot oxiderer under forbrenning og vil da produsere mer oxygen til flammen slik at den brenner så fort at det blir en eksplosjon. Hvordan er det å styre thrusterne på jetpacken man har på seg? Går man automatisk inn i "flightmode" med en gang man forlater bakken? Hehe, yupp. Jeg skrev en forenklet versjon, men ser jeg burde formulert den litt bedre. Lenke til kommentar
Cryztek Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Var med i betaen selv og må si jeg ble noe skuffet Kan være at jeg hadde store forventninger til dette spillet, men om du liker og spille css uten gravity så er jo dette tingen da (med litt mer kontroll da) Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Når de skjøt, var kameraet ikke i førsteperson, men vi så på fra avstand. I tomrommet mellom oss, vil vi ikke høre noe. Men man skulle tro likevel at man hører når man selv spiller og avfyrer skudd, for lyden vil jo bre seg gjennom våpenet og til oss (som holder i våpenet). Vi hørte jo tross alt, mens kameraet var i førsteperson, når karakteren akselerte fremover med jetpack-saken. Correct me if I'm wrong Var ikke det bare pustelyder fra duden inne i drakta? Det er jo ikke vakum inne i den, for da ville han ganske fort ha besvimt, før han vil merke at vannet i kroppen begynner å boble. Skummelt det greiene der. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Dermed vil et våpen bli skutt for varmt umiddelbart. (Viser seg vel å være en viktig oppgave å bli kvitt overskuddsvarme når man er i rommet?) This 2.73 K is the temperature which would finally be reached by a body far, far from any stars or planets, simply cooling by the radiation of its own initial warmth, until it reached a balance between the radiation received from space and the emission due to its own temperature. Because the 2.73 K Cosmic Microwave Background radiation is so far below room temperature, and because it pervades the cosmos, space may in this sense be fairly said to be "cold". But the temperature of an object placed in space can in principle be anything between 2.73 K and the temperature of the hottest body illuminating it. Kilde: http://www.madsci.org/posts/archives/1997-...85475.Ph.r.html Yep, overheating ville sansynligvis være et mye større problem i praksis enn kulde. Pga. det bar er vakum rundt våpenet så er det ingen vei for varmen å gå - kun veldig lite varme unnslipper over tid som IR stråling. Tipper det ikke ville påvirket de fleste våpen så alt for mye, men maskingevær eller assault rifles på full auto ville nok fort bli bra varme avhengig av hvor mye plast i forhold til metall de var konstruert av. Alle tenker på rommet som om det liksom skal være så kaldt... det er bare tull - vakum har ingen temperatur. I det store og hele så holder du deg på den temperaturen som du hadde fra før ved mindre du enten har en sol i synslinje fra deg eller du svever der ute så lenge at varmestråling omsider tapper vekk mesteparten av varmeenergien. -Stigma Endret 29. oktober 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Edit: Glem det, jeg roter voldsomt. Våpen avfyrer som kjent under vann, ergo vil ikke mangelen på oksygen være noe problem. Hylsa inneholder tilstrekkelig oksygen til at eksplosjonen vil fungere som normalt, og ergo er nødvendig trykk skapt innen kula forlater hylsa. Er dessverre langt ifra nok oksygen i selve hylsa, nitrater i kruttblandingen derimot oxiderer under forbrenning og vil da produsere mer oxygen til flammen slik at den brenner så fort at det blir en eksplosjon. Hvordan er det å styre thrusterne på jetpacken man har på seg? Går man automatisk inn i "flightmode" med en gang man forlater bakken? Også kjennt som selvoksiderende brennstoff. Det er grunnen til at noen ting kan brenne under vann også - pga. den kjemiske reaksjonen frigir oksygenet som trengs for forbrenningen. Krutt hadde neppe vært særlig brukbart som eksplosiv dersom det var avhengig av oksygen fra luften for sin forbrenning. Det er lite oksygen i luften generellt sett, og når kruttet også blåser vekk resten med ne sjokkbølge under forbrenningen så ville jo ikke det heller hjulpet situasjonen -Stigma Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Dermed vil et våpen bli skutt for varmt umiddelbart. (Viser seg vel å være en viktig oppgave å bli kvitt overskuddsvarme når man er i rommet?) This 2.73 K is the temperature which would finally be reached by a body far, far from any stars or planets, simply cooling by the radiation of its own initial warmth, until it reached a balance between the radiation received from space and the emission due to its own temperature. Because the 2.73 K Cosmic Microwave Background radiation is so far below room temperature, and because it pervades the cosmos, space may in this sense be fairly said to be "cold". But the temperature of an object placed in space can in principle be anything between 2.73 K and the temperature of the hottest body illuminating it. Kilde: http://www.madsci.org/posts/archives/1997-...85475.Ph.r.html Yep, overheating ville sansynligvis være et mye større problem i praksis enn kulde. Pga. det bar er vakum rundt våpenet så er det ingen vei for varmen å gå - kun veldig lite varme unnslipper over tid som IR stråling. Tipper det ikke ville påvirket de fleste våpen så alt for mye, men maskingevær eller assault rifles på full auto ville nok fort bli bra varme avhengig av hvor mye plast i forhold til metall de var konstruert av. Alle tenker på rommet som om det liksom skal være så kaldt... det er bare tull - vakum har ingen temperatur. I det store og hele så holder du deg på den temperaturen som du hadde fra før ved mindre du enten har en sol i synslinje fra deg eller du svever der ute så lenge at varmestråling omsider tapper vekk mesteparten av varmeenergien. -Stigma Interessant dette Så energien i et objekt vi kjenner som varme, har ingen steder å overføre seg til, derav blir den bare værende? Har romdrakter i virkeligheten noe som helst oppvarming da eller? Jeg regner med at hvis man tar på noe fysisk, så vil varmen fra romfareren gå over i den nye tingen og føre til et varmetap ? Har forresten forhåndsbestilt dette spillet på steam, siden min spillegalskap opplever et lite vakum akkurat nå Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Var ikke det bare pustelyder fra duden inne i drakta? Det er jo ikke vakum inne i den, for da ville han ganske fort ha besvimt, før han vil merke at vannet i kroppen begynner å boble. Skummelt det greiene der. I følge Wikipedia, og dette høres fornuftig ut, er kroppsvevet sterkt nok til å forhindre at trykket inni kroppen blir så lavt at vannet koker. Dog forsvinner all gass ut av blodet ganske raskt, og når det oksygentomme blodet når hjernen besvimer man, etter noen sekunder. Så dør hjernen etterhvert av oksygenmangel. Men kommer man inn i normalt trykk igjen i løpet av et par minutter overlever man gjerne uten skader. Les mer om dette på wikipedia .. søk på ebullisme. Det første jeg tenkte da jeg leste dette var at den scenen i 2001: En romodyssé der hovedpersonen er noen sekunder uti rommet uten hjelm faktisk er realistisk Endret 30. oktober 2009 av angry_norwegian Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Dere som diskuterer skytingen: Hvorfor antar dere at det er vanlige skytevåpen som brukes. Dette er åpenbart satt til fremtiden, og disse nye våpnene er sikkert tilpasset bruk i verdensrommet. Helt kaldt vil det ikke være, da solstrålene passerer helt ypperlig gjennom vakum. Overoppheting av våpen kan jeg se, men en del av varmen fra dagens våpen forsvinner i gassen og tomhylsene. Uansett ser jeg ikke noe som bryter fysikkens lover, bare dagens våpendesign. Edit: Annen trailer vises klart masse lyd: http://www.youtube.com/watch?v=mKVJCxgKNoM I traileren sier de "preloading audio simulation files", så futurmark har gjort et lite triks her. Det er drakta di som simulerer all lyden du hører. Håper dette er mulig å skru av, da det virket mye kulere med bare stillhet. Endret 4. november 2009 av bobbo_ Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Likte godt det jeg så nå ja Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Har spilt dette spillet mye i dag. Må si det er rimelig vanskelig å orientere seg i starten men fikk rimelig kontroll etterhvert. Det var litt kjedlig med bare ett våpen, det skal sies. Jeg trodde i det minste at det var en slags "shotgun" funksjon også, men det var det ikke, bare scope funksjon. Våpenfølelsen er litt ala Half-Life 2, så ikke helt etter min smak med andre ord. Det var forøvrig gøy å utforske innendørs lokaler et sted, der jeg og en annen tilfeldig type spankulerte sammen, en av oss i taket, den andre på golvet, veldig gøy, og stille. Liker ikke at "roll" bevegelsen styres av en knapp+musebevegelsen, det skulle vært q+e, håper dette kommer senere. Scope funksjonen virker så å si ubrukelig enda, spesielt i vektløs tilstand. synes også det var litt kjedelige gamemodes. Her har futuremark virkelig kunne glimret med mye moro gamemodes for opptil 32 spillere. Spilte med en fra futuremark og han sa at det kom DLC med map-packs i første runde, så det er jo positivt. håper de går litt crazey Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hvis man liker multiplayer-spill, anbefaler du og teste det ut? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Dere som diskuterer skytingen: Hvorfor antar dere at det er vanlige skytevåpen som brukes. Dette er åpenbart satt til fremtiden, og disse nye våpnene er sikkert tilpasset bruk i verdensrommet. Helt kaldt vil det ikke være, da solstrålene passerer helt ypperlig gjennom vakum. Overoppheting av våpen kan jeg se, men en del av varmen fra dagens våpen forsvinner i gassen og tomhylsene. Uansett ser jeg ikke noe som bryter fysikkens lover, bare dagens våpendesign. Tja, sier Rail Gun opplegg med selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg