Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Taklampe i et rom med lav takhøyde

Anbefalte innlegg

Har et rom på 5x6m hvor det har vært kun en taklampe midt i rommet. Problemet er at denne lampa lyste utrolig dårlig og brukte rett og slett pærer(små pærer som ble veldig varme). Må kjøpe en ny som ikke bygger så altfor mye ned(pga av takhøyde på 2,15m), lyse godt og at den ikke spiser pærer..

Tenkte kanskje på å kjøpe en lampe som ikke bygger mer 15cm og kan ha to dobble sparepærer(?). Lurte også på å montere en dimmer som kan redusere spenningen(diodene skal visst holde mye lenger da) og selvsagt da kjøpe en 230V diode lampe..

Noen som har tips og erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei ! Det finnes lysarmaturer som bygger ned lite, er dekorative og som du kan sette sparepærer inn i. Har selv et eldre hus med lav takhøyde (220 cm). Bruker en kuppelformet type som er formet som en skål som er festet med en messingskrue festet midt i "skålen". Disse jeg har har plass for to lyspærer og kan lyse opp meget bra. Flere typer og utførelser fåes men formen kan gjøre at den kan blende litt. Med riktig lyspære/glass i lampen og med dimmer kanskje i tillegg blir det vel bra tror jeg. I tilbygget jeg har er det montert takarmaturer med minilysrør på 16 watt. Disse har kostbare pærer (rundt 150 kr) men lyser godt og varer i mange år før du trenger å bytte. Disse stjeler nesten ikke takhøyde.

Endret av Patri Ot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...