Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon PROBLEMER på en Opel Vectra stv 2001 !

Anbefalte innlegg

Jeg monterte xenon lys på bilen for en stund siden, og har lagt merke til at det er en

svart runding i midten av

fjernlysets lysstråle. Dersom jeg står med fjernlysene påslått og stiller bilen slik at den lyser opp en vegg, så ser jeg at det er et rundt felt midt i lysstrålen som det ikke lyser.

Er det noen som vet hva det kan være ?

Eller har jeg gjort noe feil ved monteringen ?

Går det ann å justere reflektorene sideveis ?

Endret av bamblegutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har lysbuen bommet totalt (som da er snakk om sikkert 0,01mm) på brennpunktet glødetråden skulle hatt. Du kan sansynligvis knørve litt ekstra på klipsen som fester pæra og få det "korrekt", men det vil sansynligvis vri seg ut av stilling igjen uansett over tid. Burde være grunnlag nok til å kaste dritten og putte tilbake korrekt type pære.

Lenke til kommentar
Da har lysbuen bommet totalt (som da er snakk om sikkert 0,01mm) på brennpunktet glødetråden skulle hatt. Du kan sansynligvis knørve litt ekstra på klipsen som fester pæra og få det "korrekt", men det vil sansynligvis vri seg ut av stilling igjen uansett over tid. Burde være grunnlag nok til å kaste dritten og putte tilbake korrekt type pære.

Har prøvd på det, og det funket litt :-)

Men selve lysstrålen til fjernlyset, lyser veldig mye til sidene.

Hvordan får jeg "samlet" lyset slik at det ikke sprer seg så mye ?

Lenke til kommentar

Grunnen til at det skjer er pga den store forskjellen mellom en halogenpære og en xenonpære. Reflektoren er laget for å håndtere en halogenpære, ikke en xenonpære, så du kan ikke forvente korrekt lysmønster fra en xenonpære i den reflektoren.

Mer spesifikt kommer det av lys som går rett bakover og rett fremover fra pæra. Dette er retninger en halogenpære i forhold til rett til sidene nesten ikke gir lys i det hele tatt. Reflektoren bruker dette lyset til å spre lys i retninger der det ikke skal være for sterkt lys. Siden xenonpæra gir minst like mye lys i disse retningene som til siden blir det ekstra lyset xenonpæra produserer strødd i feile retninger, og du vil dermed ikke oppnå noe "bedre" lys selv om pæra gir mer lys.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Grunnen til at det skjer er pga den store forskjellen mellom en halogenpære og en xenonpære. Reflektoren er laget for å håndtere en halogenpære, ikke en xenonpære, så du kan ikke forvente korrekt lysmønster fra en xenonpære i den reflektoren.

Mer spesifikt kommer det av lys som går rett bakover og rett fremover fra pæra. Dette er retninger en halogenpære i forhold til rett til sidene nesten ikke gir lys i det hele tatt. Reflektoren bruker dette lyset til å spre lys i retninger der det ikke skal være for sterkt lys. Siden xenonpæra gir minst like mye lys i disse retningene som til siden blir det ekstra lyset xenonpæra produserer strødd i feile retninger, og du vil dermed ikke oppnå noe "bedre" lys selv om pæra gir mer lys.

Har du veldig peilig på opel GXI ? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...