Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vinterdekk fra 2002... noe å sette på bilen denne sesong?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei ! Du bør nok bytte alle fire etter min mening. Til nød kan du sette de nyeste du har å sette bak og kjøpe to nye for å sette foran på bilen. De gamleste dekkene kan du bruke bak på bilen til sommeren. Salting, dårlig lagring av dekk og vask av dekk med løsemidler setter ned levetiden betraktelig. Etter min mening er piggfridekk som slites litt raskt de beste, for da har du fersk gummi hele tiden. Hva med de nye Hakka 7 fra Nokian ? Eller har du piggdekk kanskje ?

Lenke til kommentar

Er dekkene lagret kaldt, tørt og mørkt skal ikke gummien forringes markant i løpet av 4 år. Har de ligget ute i dekkposer med fukt, lys og andre påvirkninger vil de ikke være like freshe.

 

Jeg kjører hvertfall alltid dekkene mine til sporene er på minimum mål.

 

Det er en fordel å ha like dekk på alle fire hjul. Ellers risikerer du overstyring eller understyring. For en uerfaren sjafør er det å foretrekke å ha de beste dekkene bak slik at man slipper at rumpa slipper.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Jeg kjøpte bilen for ett år siden, så jeg vet ikke hvordan dekkene har blitt lagret. Jeg har i hvert fall lagret dem i carporten, stablet oppå hverandre uten noe som helst plastikk... skamme meg! Når det gjelder merke er det billigste sort, og jeg et litt skeptisk.

 

Jeg kjørte opp i nordnorge for 10 år siden, så erfaring på snøføre burde jeg ha :) Men i bergen hvor jeg bor er det svært sjeldent snø, og så salter de med en gang gradestokken nærmer seg 0. Egentlig vurderer jeg å satse på å ha sommerdekkene på hele vinteren, og heller la bilen stå dersom det er snø... kanskje ikke ideelt, men det er billigere enn å kjøpe nye dekk. Ja, helt til jeg krasjer på glatta :p

Lenke til kommentar

Vel, hukommelsen min er visst ikke 100%

 

De nyeste dekkene er produsert uke 39 i 2006, og er av typen LingLong Winter Hero... skikkelig jalla. Men disse er såpass nye og gummien virker grei, så jeg gir dem et par sesonger til før de ryker. Mønsteret er også helt OK.

 

De gamleste dekkene er produsert uke 36 i 2002, og er av typen Dunlop Winter Sport. Disse er harde som stein, så jeg tror jeg skal bytte dem ut.

 

Noen tips til gode dekk?

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha lest noen tester av LingLongs dekk, tror jeg at jeg har skiftet mening.

The only Chinese tyre in the test, Linglong Winter-Hero Radial 652, was in the lowest category: 'not recommended'

 

Var også innom dekkonline.com, og klikket på testene... de fleste mente at disse dekkene ikke egnet seg på våt veibane, og ville ikke anbefale dem. Jeg bor i Bergen, og kommer til å kjøre 90% på våt og saltet veibane. :hmm: Dekkene koster riktignok bare 427,- pr stykk, men det er andre måter å spare penger på.

 

Begynner å bli såpass skeptisk at jeg tror jeg bytter alle dekkene til noen som skårer høyt på våt veibane.

 

Edit: leif

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
Hvis det er LingLong kan dekkene like gjerne byttes ut i det de ruller fra fabrikken... ;)

Ja, det var vel slik mitt resonnement ble.

 

Jeg endte opp med å kjøpe 4 nye Dayton DW510... Ikke spør meg hvorfor akkurat de. Det var den modellen verkstedet hadde på lager, og de mente at de var OK. Kan ikke si at jeg har hørt noe om de før, men de virket helt OK. Kanskje ikke de beste snøegenskapene, men det er vel 4-5 snødager i året her på vestlandet, så det viktigste for meg er bremseegenskapene på asfalt.

Lenke til kommentar
Hvis det er LingLong kan dekkene like gjerne byttes ut i det de ruller fra fabrikken... ;)

Ja, det var vel slik mitt resonnement ble.

 

Jeg endte opp med å kjøpe 4 nye Dayton DW510... Ikke spør meg hvorfor akkurat de. Det var den modellen verkstedet hadde på lager, og de mente at de var OK. Kan ikke si at jeg har hørt noe om de før, men de virket helt OK. Kanskje ikke de beste snøegenskapene, men det er vel 4-5 snødager i året her på vestlandet, så det viktigste for meg er bremseegenskapene på asfalt.

 

Dette er ett "helårsdekk" å regne.

Faktisk helt topp i Bergen. Dekket er ganske bra på våt og bar asfalt. Og funker på snøslaps, og tørr snø.

Men klinkis, så VÆR FORSIKTIG. Og da skal du se, att dette går greit også.

Men skal du over fjellet, så sjekk værmeldinga godt, så du vet att du har mest muliog barvei over fjellet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker dekk som er fra år 2000. Det er vinterdekk. De blir lagret skikkelig så de har fortsatt myk gummi. Jeg vasker de hjemme med middels varm vann og bruker såpe uten løsemidler. Etter det lar jeg dekkene tørke inne i et varmt rom før jeg setter dekkene på plass i posen. Dekkene blir oppbevart i et bod så det er kaldt der men ikke får kaldt. :) Har mista noen pigger men det er bare foran. Jeg bruker de beste dekkene bak og de dekkene har ikke mista en pigg enda etter så mange år mens foran har mista ca 20 pigger.

Lenke til kommentar
Dette er ett "helårsdekk" å regne.

Faktisk helt topp i Bergen. Dekket er ganske bra på våt og bar asfalt. Og funker på snøslaps, og tørr snø.

Men klinkis, så VÆR FORSIKTIG. Og da skal du se, att dette går greit også.

Men skal du over fjellet, så sjekk værmeldinga godt, så du vet att du har mest muliog barvei over fjellet.

Takk for info. Da kan det virke som om jeg har gjort et godt valg da :p Denne bilen vil ALDRI bevege seg på fjellet vintertid. Vi har en RAV4 som vi benytter til slikt. Min Corolla benyttes stort sett til og fra jobb mellom Sotra og Bergen, og jeg tror den høyeste passasjen jeg kjører til vanlig er 20 m.o.h.

 

Som jeg har nevnt i en tidligere post, har jeg kjørt opp i Nord-Norge, så jeg har stor respekt for klink is (og snø generelt). Jeg er svært klar over at piggfrie dekk ikke egner seg på slikt føre, men det er så utrolig sjeldent det forekommer på disse breddegrader at jeg tar det hele med ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...