Gå til innhold

Lage gourmetmåltider ala kokkelandslaget

schnix

Anbefalte innlegg

Tjäna matelskende folk!

Jeg var ombord på Color Magic da de hadde kokkelandslaget på besøk. Der fikk vi server x-antall retters middag. Rettene var utrolig små, men smaken var fantastisk. (De var så små at vi stakk og kjøpte pizza etterpå for å bli mett). Kombinasjonen av ingrediensene, fargene etc var magisk.

Er det noen nettsteder, bøker, evt. blader man kan abonnere på som viser frem denne kunsten? Da tenker jeg på alt i fra smaksammensetninger, lage sauser, skum til å skjære/kutte ingrediensene og "plate" de.

Ønsker virkelig å lære dette.

Endret av schnix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dette er noe som kan læres ved å lese bøker eller blader, dessverre. Kokkelandslaget er noen av de beste i sitt fag, og de har flerfoldige år i et kjøkken bak seg. Du må ha et fundament for å ha noe å raffinere.

Men, for all del, det beste du kan gjøre er å spise mye på gode restauranter, leke med ingredienser og tenke på måter de kan fungere med andre ting. Noe som er veldig vanlig for tiden, er å endre teksturer og former. F.eks. en klassisk kombinasjon som tomat, basilikum og mozarella. Istedenfor å legge en ostebit på en tomatskive og legge et basilikumblad oppå, kan du lage gelé av tomatsaften, olje/sirup av basilikumblader og.. et eller annet snedig med osten. Ovnsbake den og lage små chips, kanskje.

Lenke til kommentar

Som psilocybe sier, det ligger mye trening bak. Men noe av det er ikke så vanskelig som det kanskje ser ut til.. Du finner en del tips om skum (og andre morsomme måter å leke med teksturer) her. Der er det, hvis jeg ikke husker feil, blant annet en oppskrift på Mozzarellakuler fylt med tomatjuice.. Appetitt har også en del slike oppskrifter, men noen av dem er lite egnet for hjemmekjøkkenet.. (Ting som skal konfiteres på 54 grader i 12 timer, f.eks...)

Geir Skeie, som nylig vant Bocuse d'Or, gir ut en kokebok nå i høst, der skal det visstnok være alt fra hverdagsmat til (en noe forenklet utgave av) vinnermenyen hans, den kan være verdt en titt.. Ellers har Sverre Sætre, konditor på landslaget, gitt ut to bøker før og det er nettopp kommet en til. Jeg har de to forrige bøkene hans, og de er veldig bra, og ikke så alt for vanskelig å bruke.

Ellers er det bare å kjøpe en god kokebok, en god kniv og noen kjeler (hvis du ikke har det allerede..) og trene, trene og trene. Jeg tror ikke det blir like bra som landslaget, men man kan plukke opp noen triks som gjør at du sitter og tenker "wow, har jeg virkelig laget noe så godt..)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilsendt kokebøkene til Kokkelandslaget hjem i postkassen min. De har faktisk slike retter jeg ettersøkte. Nå håper jeg bare at jeg kan lære av disse bøkene, og begynne å lage mine egne.

Jeg vet at det aldri blir så bra som kokkelandslaget. Poenget er at jeg har det gøy, og at mine nærmeste får et lite "wow"-utbrudd.

Noe som er veldig vanlig for tiden, er å endre teksturer og former. F.eks. en klassisk kombinasjon som tomat, basilikum og mozarella. Istedenfor å legge en ostebit på en tomatskive og legge et basilikumblad oppå, kan du lage gelé av tomatsaften, olje/sirup av basilikumblader og.. et eller annet snedig med osten. Ovnsbake den og lage små chips, kanskje.

Akkruat sånt jeg er ute etter... gå litt utover det vanlige! Dette blir bra folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...