Gå til innhold

Hvor mange damer burde en mann ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, dette var faktisk litt underholdende å lese. Jeg sliter litt med å skjønne problemstillingen, og jeg ser at flere svarer på førsteposten med forskjellig utgangspunkt.

Det har ikke vært noe snakk om ekteskap, bare "å ha kvinner". Om det ikke er ekteskap med i bildet, er det vel strengt tatt ingen problemer å få det antallet damer man vil, så lenge man er attraktiv nok til å holde på alle sammen.

Lenke til kommentar
eller burde mennesker leve som f eks bavianer i harem?

Det er faktisk en ganske normal og akseptert form for samliv som spesielt dyrkes på Oslo Øst.

En mann bør ha en kvinne, i dagens samfunn blir man utbrent og havner på uføretrygd om man forsøker å ha flere chicks samtidig.

Jeg regner med du har en kilde på dette utsagnet.

Lenke til kommentar
Tenk deg at damene skulle fordeles blant mennene og de attraktive mennene får et gitt antall damer, resten ingen og damene har kun en mann. Hvor mange damer skal hver ha da?

Edit: Attraktiv i definisjonen tiltrekke seg kvinner. Dvs totalen.

Synes du at hver man burde ha 1 dame ca som nå, eller burde mennesker leve som f eks bavianer i harem?

Og er antallet avhengig om du selv ville være attraktiv nok til å få damer?

Antallet er også avhengig av hvor lenge hver hann har damer før han blir for gammel.

Fra et rent samfunnsmessig perspektiv er en mann til en dame det mest hensiktsmessige. Da slipper man å få mange seksuelt frustrerte menn som går rundt som tikkende bomber. Det vil selvfølgelig alltids være noen som faller utenfor partnermarkedet, men jo flere kvinner det er akseptert for en mann å ha, jo flere menn vil komme til kort. Skal man tenke mest mulig livskvalitet til flest mulig mennesker er altså en monogam ordning å foretrekke. Fra et etisk synspunkt synes jeg det er vanskelig å argumentere mot polygami, men fra et pragmatisk synspunkt (som ovenfor) er det enklere.

Rent personlig tror jeg at jeg kunne skaffet meg endel damer, men tror ikke det hadde vært noe spesielt god løsning hverken for damene eller meg selv. Hvis monogami ikke duger for min del tror jeg egentlig bare det er den utkårede som ikke er en god nok match til meg. Men mulig jeg forandrer mening med tid og stunder.

Lenke til kommentar

Virker som om noen undervurderer det at vi stort sett har serie-monogamier i vesten.

Det som skjer i grove trekk er at de mest tiltrekkende damene er villige til å vente på de mest tiltrekkende mennene. Dermed blir det skjev fordeling av partnere nedover attraktivhets-skalaen.

Jeg har ikke kilder til studier spesifikt om dette, men det stemmer bra overens med hva vi vet om hvordan kvinner velger partner. Borte på Overcoming Bias har de en artikkel som omtaler hvordan kvinner vil ha det andre kvinner har vist interesse over. Alt er i bunn koblet til investeringsforskjellen med tanke på barn.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det ikke er motsatt?

Det er jeg ja. Det er menn som i størst grad blir vurdert som partner, ikke motsatt. Har lest studier som påpekte at det hos menn er sterk negativ korrelasjon mellom overvekt og antall sex-partnere, mens det hos kvinner ikke var stor sammenheng.

Alt dette stemmer meget bra med hva som er allmenn akseptert innen psykologien - både hos mennesker og dyr.

Endret av Njaa
Lenke til kommentar
Er du sikker på at det ikke er motsatt?

Det er jeg ja. Det er menn som i størst grad blir vurdert som partner, ikke motsatt. Har lest studier som påpekte at det hos menn er sterk negativ korrelasjon mellom overvekt og antall sex-partnere, mens det hos kvinner ikke var stor sammenheng.

Tror du blander sammen å ha tilfeldig sex og å finne seg en partner.
Lenke til kommentar
Virker som om noen undervurderer det at vi stort sett har serie-monogamier i vesten.

Hva mener du her?

Det som skjer i grove trekk er at de mest tiltrekkende damene er villige til å vente på de mest tiltrekkende mennene. Dermed blir det skjev fordeling av partnere nedover attraktivhets-skalaen.

Jeg har ikke kilder til studier spesifikt om dette, men det stemmer bra overens med hva vi vet om hvordan kvinner velger partner. Borte på Overcoming Bias har de en artikkel som omtaler hvordan kvinner vil ha det andre kvinner har vist interesse over. Alt er i bunn koblet til investeringsforskjellen med tanke på barn.

Sant, sant. For kvinner er det biologisk sett en stor investering å ha sex, mens for en mann er det mer hva han gjør det til (ihvertfall var det sånn før man fikk barnebidrag og DNA-testing). Derfor er det også naturlig at kvinner er mer selektive når det kommer til partnervalg. Nå som man har prevensjon (og sex derfor ikke nødvendigvis er noen stor investering lenger) vil det si at fordelene er tiltet i kvinnens favør, de har flere muligheter enn menn, men trenger ikke ta hensyn til konsekvensene, forutsatt at de bruker prevensjon.

@robertaas: Det er vel ikke nødvendigvis sånn at det å velge en partner implisitt vil si at man tenker på et langvarig forhold? Man kan like gjerne snakke om å velge en partner for kvelden.

Lenke til kommentar

For meg er antallet blitt uvesentlig. Om man er typen som ikke liker at kjæresten har vært med mange så må man lære seg å ikke spørre.

Jeg finner det vel nesten skumlere når menn i min alder eller eldre har svært lite erfaring, enn svært mye erfaring.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Hva mener du her?

Hele premisset til trådstarter angår antall partnere polygami i forhold til attraksjon. Jeg tror han ikke innser at det ikke bare er hypotetisk; med våre serie-monogamier er dette et veldig reelt spørsmål.

Andre1983 nevner utroskap som en nøkkelfaktor. Når gjennomsnittslengden av forhold går ned, blir tendensen for kvinner til å godta singel-livet en periode sett opp imot deres metode for partner-valg det avgjørende for fordelingen av partnere over attraksjonsskalaen - ikke utroskap.

Det for øvrig mye mulig robertaas har rett, og at skjevheten man ser ved antall sex-partnere ikke vil gjenspeile seg ved for eksempel giftemål.

Lenke til kommentar
......

Andre1983 nevner utroskap som en nøkkelfaktor. Når gjennomsnittslengden av forhold går ned, blir tendensen for kvinner til å godta singel-livet en periode sett opp imot deres metode for partner-valg det avgjørende for fordelingen av partnere over attraksjonsskalaen - ikke utroskap.

Jeg tror at damer etter hvert velger ikke å ha en mann istedet for å ha en stygg (etc) en pga teknologiske nyvinninger og mer åpen og likestilt kultur i vesten. Hva vi burde ha, er en haug av menn som ikke gidder ha dame hvis de bare skal ha 1. Kanskje noe a la gamle hellas der mennene hadde sex med prostituerte, menn, barn og dyr uten å skamme seg, og som ikke giftet seg for kjærlighet, vennskap eller sex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...