Gå til innhold

Koble sammen routere - bridge mode ?

K011

Anbefalte innlegg

Vi har et ganske langt hus, og routeren er ikke kraftig nok til å sende fra ene delen av huset til andre. Men vi har kablet opp og gjennom hele huset, så det jeg trenger er en router til der oppe. Kan jeg koble de sammen, slik at routeren fra hoveduttaket blir satt til standard, og den andre "følger etter" med de samme instillingene, navn og passord, slik at når vi kobler oss opp slipper vi å bytte nett inne i huset etterhvert som vi beveger oss? Kan pcen automatisk koble seg opp mot den sterkeste? Hvordan blir dette?

Har lest litt om bridge mode og tror det er dette jeg trenger, lurer bare på om noen har noen spesielle trådløse routere å annbefale, samt hvordan det kobles/hvor mye jeg må gå inn i routeren(e) å endre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste her ville vel vært en sterkere antenne?

Om ikke ville jeg anbefalt å sette opp et aksesspunkt, ikke en router, som repeater. Har samme "problemet" selv for å få trådløst nett i garasjen. Har sotte opp en D-Link DWL-G700AP som repeater, den kobler seg til det eksisterende nettverket og forsterker/repeterer det, funker fint!

Lenke til kommentar
Enkleste her ville vel vært en sterkere antenne?

Om ikke ville jeg anbefalt å sette opp et aksesspunkt, ikke en router, som repeater. Har samme "problemet" selv for å få trådløst nett i garasjen. Har sotte opp en D-Link DWL-G700AP som repeater, den kobler seg til det eksisterende nettverket og forsterker/repeterer det, funker fint!

fra samme uttak, eller fra et annet uttak et annet sted i huset?

aksesspunkt har jeg nå aldri vært borti hehe. den "gamle" routeren er en vi har fått gjennom nextgentel. om den støtter det er jeg usikker på. men hvis aksesspunkt er lettere for meg ville jeg gjerne visst litt mer om dette:)

har googlet det litt og blitt mer og mer forvirret. vil et aksesspunkt virke som en ny antenne fra hoved routeren/modemet, bare et annet sted i huset?

Endret av Kris00011
Lenke til kommentar

Aksesspunkt er en trådløs sender, du legger kabel frem til der den skal stå og plasserer boksen. Da vil all trådløs kobble seg til den som er nermere.

Blir på en måte som å flytte den trådløse routeren dit.

oov_access_point_diagram2.gif

Kan også brukes til å få trådløs i et hus om routeren ikke er det.

Jeg vil ha god trådløs i hele huset, routeren er i et rom av mur, da legger jeg cat5 til de stedene jeg vil ha trådløs og setter aksesspunktet der.

Du ser det ofte på skoler osv hengende slik:

post-64596-1256693647_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

veldig bra! er akkurat det jeg trenger. da gjenstår det bare en ting. cat5. hva i alle dager? kan jeg bruke den vanlige nettverkskabelen som jeg allerede har trukket gjennom hele huset og bare kjøpe et sånt aksesspunkt? holder nok med et helt enkelt ett, i og med at jeg allerede har forbindelse fra enden av huset(der hvor routeren står) og i ca 70% av huset. noen bokser som anbefales? er det mye som må gjøres med en slik boks for at den skal få denne funksjonen som vi snakker om?

Lenke til kommentar

Cat5 er den vanlige ledningen du har fra før.

se på denne siden (ikke relevant info, kun hvordan brukergrensesnittet vil se ut) Dvs via nettleser.

Sett den i router, skriv ipadressen i en nettleser på en pc som er kobblet til routeren med kabel og da får du opp brukergrensesnittet.

Dvs legg inn cd som følger med, velg navn, kryptering og passord. Thats it.

Linken er kun for å vise brukergrensesnittet, ikke noen guide.

Min var oppe å gikk på 1min. Kjøpte fra komplett 590kr

Finnes til 2-300 også.

Har routeren din flere utganger? Innebygget switch port 1-2-3-4 osv?

Unnskyld rotet, ommøblerer serverene, men her ser du blå kabel.

Inn i routeren i ledig port, inn i aksess-boksen som kan plasseres hvor man vil.

post-64596-1256695407_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

så jeg må legge inn eget navn og passord på den? det går ikke an å bruke det samme? og at den kobler seg opp mot den sterkeste? hadde sikkert klart meg med en av de rimeligere, siden det bare er et rom (stuen - og der er uttaket også), så 600 kr spanderer jeg ikke på, men 2-3-400 kunne gått greit:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...