Gå til innhold

[Løst]Ekstremt treg installasjon av windows 7 på SSD :/

Fahav

Anbefalte innlegg

Hei Folkens.

Håper virkelig på noen gode ideer her, har vært plaget med dette ganske lenge nå.

Før jeg forklarer selve problemet lister jeg opp HW'n min i tilfelle det er noen kjente problemer (selv om jeg ikke fant noe på nettet)

- Hovedkort: Asus P5E3 Premium WiFi @PN

- Prosessor: Intel C2D Q9550

- Minne: Kingston DDR3 8GB

- Skjermkort: Gainward Radeon 4870 X2 (med 2stk Samsung 2494HM skjermer, 1 på DVI og en på HDMI)

- Harddisker: 2x Crucial M225 SSD 128GB i raid 0 (ICH9R) (ny systemdisk)

1x western digital raptor 300GB 10 000 rpm (gamme systemdisk)

- DVD rom: Nec DVD brenner (gammel, husker ikke noe mer detaljer)

Problemet mitt er følgende; Når jeg skal installere Windows 7 enterprise 64bit på SSD raidet, så tar det 5 minutter fra jeg starter fra DVD platen til jeg får opp språk valget. Deretter tar det nye 10 minutter før jeg kommer forbi beskjeden om at installasjonen starter. Så går det 20 minutter til før jeg har fått dekomprimert installasjons filene, deretter går de neste par stegene så fort at man kunne tro de ble hoppet over. Så henger maskinen seg når installasjonen skal starte maskinen på nytt.

Når jeg har startet den på nytt manuelt så tar det 4-6 timer å gjøre det siste steget som er fullføring av installasjonen.

Når jeg ble ferdig skulle jeg installere ATI driverne (catalyst 9.10) så gikk maskinen i blå-skjerm, og etterpå er det umulig å se noe som helst på noen av skjermene.

En kamerat har kjøpt akkurat samme diskene, kjører de på samme raidkontroller, og brukte samme DVD plate til å installere som den ene platen jeg har prøvd med (prøvd 3 forskjellige og samme problem på alle). Men han har ellers annen HW enn meg.

Takk for alle forslag.

Endret av Fahav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Harddisker: 2x Crucial M225 SSD 128GB i raid 0 (ICH9R) (ny systemdisk)

SSD er ikke disk/harddisk :idea: Jeg fant iallefall ikke en disk inne i min.

Du burde legge inn OS med 1 minnebrikke,(og bytte en og en brikke om samme prob, så bytte spor) Ett lagringsmedium.

Dvs minimum av hardware.

Har du mulighet til å sette inn SSDène i kompisens maskin og teste dem?

Benche eller noe? Se at begge fungerer topp.

Edit: Ikke som OS men som en blank.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kan være 64bits versjonen din sliter med noe på hardwaren din, eller at .iso filen du har fått er korrupt, eller at brenningen har gjort DVD platen korrupt.

Siden du prøver å installere Enterprise regner jeg med at du har lastet ned et .iso image.

Er det prøveversjonen fra Microsoft, eller har du lastet ned en piratkopi?

Lenke til kommentar
Er det prøveversjonen fra Microsoft, eller har du lastet ned en piratkopi?

Her er det ingen som bruker piratkopier. Vi skal anta at han har en lovlig kopi :)

Hvorfor skal vi anta det? Enterprise versjonen er kun beregnet for store selskaper, og store selskaper har ikke mulighet til å gi bort slike lisenser til sine ansatte...

Så enten er det prøve versjon, eller en piratkopi. Om han ikke har tilgang til MSDN eller Technet da, men da ville jeg tro at han valge Pro eller Ultimate og ikke Enterprise.

Lenke til kommentar
Ultimate og Enterprise er akkuart samma, bare ultimate kommer så 1 key per install. Men Enterprise kan installere så mange pcer så lenge man har betalt for det.

Jeg skjønner det, men du får ikke kjøpt Enterprise versjonen i butikken. Så det hjelper det ikke at den er helt lik Ultimate.

Enterprise får du kun via MSDN/Technet eller fra store selskaper. Men store selskaper gir ikke ut Enterprise versjoner til privatbruk.

Lenke til kommentar
For å oppklare: Det er MSDN enterprise.

Vi bruker ikke MSDN kittet til privatbruk, men dette er til opplæring, og test (og jeg benytter sjangsen til å prøve det litt ut i samme slengen :) )

Aa, skjønner. Den er grei vet du, har da en Enterprise versjon liggende jeg også via MSDN.

men holder da en knapp på at .iso imaget kanskje er skadet, og bør lastes ned på nytt, og prøv så å brenne det ut på lavere hastighet.

Ellers er det mange som rapporterer om treg installasjon på 64bits versjonen, om det er noe hardware W7 sliter litt med.

Vurder eventuelt 32bit versjon bare for å prøve, men du trenger jo 64bit med all den RAMen du har.

Lenke til kommentar
En kamerat har kjøpt akkurat samme diskene, kjører de på samme raidkontroller, og brukte samme DVD plate til å installere som den ene platen jeg har prøvd med (prøvd 3 forskjellige og samme problem på alle). Men han har ellers annen HW enn meg.

Dette får meg til å tvile på at det er iso filen.. platen kan jo ha fått seg en trykk såklart.. Skal svi ut en ny og teste når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Dette får meg til å tvile på at det er iso filen.. platen kan jo ha fått seg en trykk såklart.. Skal svi ut en ny og teste når jeg kommer hjem.

Dersom ikke DVD'en er brent på din brenner, så kan dette være nok til at installasjonen blir slik. Mange brennere kan slite med en annen brenners jobb..

Ellers er vel det meste nevnt her i tråden angående minne etc.. Men antar at du har feilfritt brukt andre OS før, og at dette er Win7 spesifikt, er dette tilfelle, så kan også native ICH kontrollerdriveren til Win7 knote det til, "Load Driver" fra setup er en måte å ungå dette på og bruk Denne Versjonen, denne er til 64bit OS..

Funker maskinen i andre OS, så anbefaler jeg det overnevnte med brennerproblem og "F6" driver, tvi tvi :thumbup:

Lenke til kommentar

Nytt iso image, ny plate, brent med tregere hastighet, flasha bios, koblet fra alt untatt SSD enhetene og tastatur/mus..

Og det funka :)

Tror bios oppdateringen hjalp veldig mye, for den var eldre enn jeg trodde (juni 08)

Takk for gode forslag folkens !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...