simen_k Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg surfet litt på nettet og var inne på et helt tilfeldig forum der jeg plutselig ser portrettbilder av meg, samt en link til flickr-profilen der enda flere bilder av meg er postet. Jeg husker fotosesjonen godt. Jeg spurte hva bildene skulle brukes til og fikk som svar at de skulle brukes til en demo til Krigsskolen. Disse bildene er att av Forsvarets mediesenter for en tid tilbake. Bildene er ikke er tatt i offentlig sammenheng og det er snakk om nærportrett og ikke i folkemengde. Bildene på forumet er postet av en privatperson og ikke av Forsvaret som bedrift. Spørsmålet mitt er om han/de har lov til dette uten min samtykke? Er jeg ikke beskyttet med personvernlov e.l.? Takk for svar! Endret 27. oktober 2009 av Milt Lenke til kommentar
SpeekoN Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Ettersom det jeg husker så har man vel ikke lov til å publisere bilder av noen uten personens samtykke. Amirite? Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg trodde heller ikke det. Det var ikke engang snakk om det når fotografen var der. Formålet var som sagt til en demonstrasjon til Krigsskolen og det var det eneste jeg fikk vite. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Har du prøvd å ta kontakt og be vedkommende fjerne bildene? Trenger ikke lage stor sak av ingenting. Lenke til kommentar
SpeekoN Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Vil jo si at det allerede er en stor sak når bilder har havnet på nett uten personens samtykke. Kan godt hende att jeg overdriver. Men, som Matsemann sa: Anbefaler å kontakte Personen som la ut bildene. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Er ingen stor sak. Det er jeg enig. Jeg var bare nysgjerrig på om de hadde lov til dette. Ser at den linken til Flickr fører til Forsvarets profil og bildene ligger der også, til og med enda flere av meg. Synes det er litt rart at Forsvaret virkelig legger ut bilder uten samtykke fra modeller. Det er alt. Lenke til kommentar
SpeekoN Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Det er vel ulovlig..? I alle fall tror jeg det. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hvorfor skulle det være ulovlig? Tror ikke det er det. Lenke til kommentar
SpeekoN Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Man har jo rett til å bestemme om bilder av seg selv skal publiseres eller ikke? Om en person har tatt et upassende bilde av deg og lagt det ut på nett, uten din tilatelse, så er det vel ulovlig? (Off Topic) Ikke frekt ment, btw. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Upassende ja.. Men det er lov a ta bilder av folk pa gata etc og putte de online. Men ikke bilder som f eks nakenbilder, bilder tatt opp skjortet pa damer etc. Lenke til kommentar
SpeekoN Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Bilder av folk på gaten kan jo publiseres uansett. Det villa ha vært stress å måtte finne 300 personer som var med på et bilde av ei gate Men bilder som er spessielt rettet mot en person, som modell bilde o.l, burde vel ha lov fra personen før det publiseres? Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hverken forsvaret eller privatpersonen (fotografen?) har lov til å publisere bilder av deg på nettet uten samtykke. Kontakt dem så fjerner de dem nok. Men du kommer nok ikke så langt hvis du vil prøve å få erstatning e.l., det er mer aktuelt hvis de f.eks. hadde blitt brukt i en avis. SpeekoN: Hvis det er 300/mange personer i bildet trenger du ikke spørre om tillatelse, men hvis du tar bildet av ansiktet til en fremmed på gata har du ikke lov til å publisere det uten personens samtykke. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hverken forsvaret eller privatpersonen (fotografen?) har lov til å publisere bilder av deg på nettet uten samtykke. Kontakt dem så fjerner de dem nok. Men du kommer nok ikke så langt hvis du vil prøve å få erstatning e.l., det er mer aktuelt hvis de f.eks. hadde blitt brukt i en avis. SpeekoN: Hvis det er 300/mange personer i bildet trenger du ikke spørre om tillatelse, men hvis du tar bildet av ansiktet til en fremmed på gata har du ikke lov til å publisere det uten personens samtykke. Har du en kilde til dette? Skulle gjerne sett. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Japp Åndsverksloven, 6. kapittel, paragraf 45c: Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Edit: Det jeg skrev over var forsåvidt tatt fra hukommelsen. Endret 1. november 2009 av Überadri Lenke til kommentar
SpeekoN Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Hverken forsvaret eller privatpersonen (fotografen?) har lov til å publisere bilder av deg på nettet uten samtykke. Kontakt dem så fjerner de dem nok. Men du kommer nok ikke så langt hvis du vil prøve å få erstatning e.l., det er mer aktuelt hvis de f.eks. hadde blitt brukt i en avis. SpeekoN: Hvis det er 300/mange personer i bildet trenger du ikke spørre om tillatelse, men hvis du tar bildet av ansiktet til en fremmed på gata har du ikke lov til å publisere det uten personens samtykke. My point exactly. Det er Norsk lov også tenker jeg? Personvern eller noe lignende? Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Uansett er det lite du kan gjore om bildene ikke er hostet pa Norske servere.. Du ma kontakte flickr ellerno og snakke med dem. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Uansett er det lite du kan gjore om bildene ikke er hostet pa Norske servere..Du ma kontakte flickr ellerno og snakke med dem. Har du lest tråden i det hele tatt? Det er det norske forsvaret som har tatt bildene, og lagt de ut. Da går man selvfølgelig til FMS (forsvarets mediesenter) og ber dem høflig om å fjerne bildet. Hvis de mot all formodning ikke skulle gjøre det, kan en ta rettslige skritt, men det kommer nok ikke til å bli nødvendig. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 For meg virket det som om trådstarter ikke hadde noe direkte i mot å ha bildne ute så istedefor å be de fjerne bildene kan TS heller komme med forslag til vederlag, altså betaling. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det tviler jeg på at han kommer særlig langt med. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det tviler jeg på at han kommer særlig langt med. Og poenget er..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå