Gå til innhold

Hvor kom det første fra? - Hva satte alt i sving?

Anbefalte innlegg

Før jeg blir bombardert med svar, basert på forutinntatte meninger om trådens hensikt vil jeg si, at dette IKKE handler om å overbevise noen, forkynne eller lignende.

Jeg spør om dette pga. uvitenhet. Jeg vet rett og slett for lite om hva de med en annet livssyn en meg selv mener.

Jordens, menneskets og hele universets opprinnelse diskuteres støtt og stadig. Det jeg lurer på er hva en ikke-religøs mener om livets og universets opprinnelse.

Jeg som kristen tror at Gud først satte alt i sving, så utviklet det seg på en naturlig måte etter hva Gud skapte. Det er kanskje et litt lett og for mange naivt syn, men jeg tror det... Nok om det, hva tror DU satte alt i sving?

Hva er opprinnelsen til alt?

I utgangspunket ønsker jeg ikke at dette også skal bli en kristendom vs. ateisme-debatt, de er det nok av.

(Klart vi må la tråden gå der det er naturlig, men greit med en "forvarsel")

Endret av Frosland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg ikke det sitter en allmektig gud og styrer alt og alle. Jeg tror det begynnte med big bang, ikke 7 dagers festen til gud. Men selv om jeg mener gud ikke "finnes" så mener jeg at det er bra å ha noen å hendvende seg til når man trenger et ekstra lite push, enten det er i harde tider eller litt hjelp til å klare en vanskelig oppgave.

Jeg mener det er en logisk forklaring til alt, men er veldig glad for at vi har religion. Grunnen er flotte høytider og "snille folk".

Lenke til kommentar
Jeg tror det begynnte med big bang, ikke 7 dagers festen til gud.

Takk for svar:)

Akkurat dette jeg vil frem til... Hva tror du startet Big bang, evt. hva startet det som startet det, osv...

Med andre ord, hva startet det første?

Endret av Frosland
Lenke til kommentar
"Før tidens begynnelse" gir ikke mening.

Men ingen har svaret. Noen har fancy teoretisk fysikk å vise til. Andre har Gud. Men til syvende og sist: Ingen av oss vet svaret.

Et svar som forventet kanskje. Uansett hva man kommer frem til vil man kunne spørre, "ja, men hvordan skjedde det?

Jeg er absolutt interesset i å høre hva andre har å si, men jeg ser at denne tråden nok ikke innbyr til mye diskusjon, da jeg ikke ønsker at det skal være en kr. vs- at-tråd.

Lenke til kommentar

Problemet er at ingenting gir mening. Enten har du big bang og "Hva som startet det?" eller så har du gud og "Hvem skapte gud?".

Løsningen tror jeg ligger i at tiden startet samtidig med universet. Det fantes ikke noe sånt som "før universet\Big Bang" og derfor trenger det heller ikke noe for å starte det. Du kan ikke starte noe som helst om tiden ikke eksisterer. Dette er veldig komplekst, og jeg skjønner godt om folk ikke forstår det. Vi er tross alt veldig vant med at alt har en årsak, og vi er vertfall ikke vant med å ikke ha tid bokstavelig talt. Tror egentlig jeg må skrive en bok for å forklare dette en dag, men det er så.

Forresten mener jeg å ha lest at om du legger sammen alle høyre-bevegelser, venstre-bevegelser, oppoverbevegelser og nedoverbevegelser, materie og antimaterie så skal du altså ende opp med null. Alt det vi opplever og alt vi ser eksisterer munner kanskje opp til nøyaktig ingenting. Det synes ihvertfall jeg er mye mer fantastisk en "god dunnit".

Lenke til kommentar
Alt det vi opplever og alt vi ser eksisterer munner kanskje opp til nøyaktig ingenting. Det synes ihvertfall jeg er mye mer fantastisk en "god dunnit".

I så måte kan jeg anbefale:

Fysikken går ofte over hodet på meg, men jeg synes fyren er en ganske flink og underholdende foredragsholder.

Lenke til kommentar
Alt det vi opplever og alt vi ser eksisterer munner kanskje opp til nøyaktig ingenting. Det synes ihvertfall jeg er mye mer fantastisk en "god dunnit".

I så måte kan jeg anbefale:

Fysikken går ofte over hodet på meg, men jeg synes fyren er en ganske flink og underholdende foredragsholder.

Skulle til å anbefale den videoen når jeg så tråden. Veldig bra video :)

Lenke til kommentar
Gud først satte alt i sving, så utviklet det seg på en naturlig måte etter hva Gud skapte

Jeg liker denne. Her fungerer Gud og vitenskapen hånd i hånd.

I denne "teorien" kan du bytte ut "Gud" med hva som helst, og "teorien" forblir like riktig.

Den er følgelig bare egnet til å parkere alle tanker man måtte ha om "tilblivelsen" slik at man kan bruke tiden på noe annet.

(Which is nice.)

Lenke til kommentar

Slik at man kan bruke tiden til å tenke og tilbe gud.

Faktum er at vi vet ikke. Det er ikke så lett å si for de troende det for de liker å putte gud inn i alt.

Men forsøk å se det slik hvis en gud skapte universet. Med utgangs punkt i den kristne gud så sier vi at det var han (?) skapte verden. Vi vet at TBB skjedde for ca 13,7 milliarder år siden, noe som vil tilsi at den kristne guden, som i følge sin egen bok er så tilbedningskåt at han dømmer alle som ikke tilber ham til evig fortapelse, har ventet i godt og vel 13694000000 år (13,69 milliarder år, altså tretten tusen sekshundre og nittifire millioner år (med utgangs punkt i at det moderne mennesket er ca 6 millionerr år gammelt) før livet utviklet seg nok til at noen vesner, oss, ble intelligente nok til å tilbe ham? Come on.... :roll:

Selv en døv-stum-blind mann kan se at dette ikke stemmer jo. Og det som kanskje er like mega merkelig er at når han først kunne ha fått ALLE disse intelligente vesnene til å tilbe seg velger han å gjemme seg og sin inngripen så godt at det er bare knappe 1 av 7 av disse intelligente vesnene, (oss mennesker for de som lurte), som tror på ham og de tror KUN på antagelser og løse påstander nedskrevet i en bok for omlag to tusen år siden......

Og som om ikke dette var ute på viddene logikkmessig så tror de som tilber ham at han om kort tid skal komme og utrydde alle som ikke tror på ham..... Minner dette om god planlegging? Nei, det gjør ikke det. Først sitet å vente i tretten tusen sekshundre og nittifire millioner år for så å utslette alt etter drøye 3 tusen år med tilbedelse? Nope, I do not think so!!!

Og hvem vet, kanskje the big bang var en av mange big banger? Tenk om universet trekker seg sammen igjen om X milliarder av år og alt begynner på nytt igjen? Det er pr dags dato like sannsynlig som noen gud ihvertfall....

Men så kommer de ordene som er så vanskelig for troende å si i dette spørsmålet, vi vet ikke.... Ikke enda.

:)

EDIT: Leif...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Hva er opprinnelsen til alt?

42, evt jeg vet ikke.

Gud er ett kjedelig svar, og ett enkelt ett. Da er Big Bang og de andre forklaringsforsøkene (multiverse, parallelle universer, Big Bounce osv) mer spennende. I det store og hele så konstaterer jeg at vi er her og universet eksisterer. Hvem, hva, hvordan osv er ikke så veldig viktig når alt kommer til alt, interessant, men har liten betydning fra dag til dag ;)

Lenke til kommentar

vi vet ingen ting enda. teorien rundt big bang er nesten like tynn som at gud starta alt, big bang virker bare mer logisk. vi ser bare etterfølgene av begge teoriene uansett.

men at noe starta alt er jeg ikke helt sikker på egentlig, tror alt er en del av en syklus på en måte og at the big bang er starten av en ny syklus. alt som har hendt etter the big bang er bare tilfeldigheter og "flaks" vi menesker ønsker å tro at vi vet mer enn vi egentlig vet.

alt som finns hittil er teorier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...