Gå til innhold

Hjelp til å skifte lanterneveske.


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Kjøpte 10 liter lanternevæske til båten min på finn.no til 3500 kr -bra pris?, men skjønner ikke helt hvor jeg skal fylle den på, væsken er helt blank, han jeg kjøpte fra sa den skulle skiftes 1 gang i året og jeg har har ikke skiftet den siden jeg kjøpte båten for 1,5år siden! skal på tur med båten til bergen fra kristiansand og hadde vært fint å ha alt på stell :)

Anyway må jeg kansje kjøpe andre farger som rød og grønn og?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt et dårlig forsøk på å være morsom.

 

Morsom er den når den funker i originalform da:

Da jeg var i marinen var det vanlig å sende de nye menige opp i masta for å fylle på rød og grønn lanternevæske. ...

 

Litt som elektrikerne som ber lærlingene dra å kjøpe 10meter grønn overledning.

Lenke til kommentar
Det er selvsagt et dårlig forsøk på å være morsom.

 

Morsom er den når den funker i originalform da:

Da jeg var i marinen var det vanlig å sende de nye menige opp i masta for å fylle på rød og grønn lanternevæske. ...

 

Litt som elektrikerne som ber lærlingene dra å kjøpe 10meter grønn overledning.

 

 

for å ødelegge svaret ditt så blir det 10m grønn/gul ledning (185mm2)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke det, Sopps.

 

Overledning brukes for å lure nyansatte/lærlinger som trenger å jekkes ned noen hakk.

I realiteten så finnes det ikke noe leder kalt overledning. Grunnen til at så mange går på den, og begynner å lete, er at folk til forveksling tror det kan være en jordingsleder, som vanligvis er merket med gul og grønn.

 

En overledning er når strømmen tar snarveier over områder med mindre motstand, f.eks en lysbue.

En overledning er ingen fysisk ledning, men brukes ofte i forbindelse med å lure folk, f eks til å kjøpe en overledning til en røykvender.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke det, Sopps.

 

Overledning brukes for å lure nyansatte/lærlinger som trenger å jekkes ned noen hakk.

I realiteten så finnes det ikke noe leder kalt overledning. Grunnen til at så mange går på den, og begynner å lete, er at folk til forveksling tror det kan være en jordingsleder, som vanligvis er merket med gul og grønn.

 

En overledning er når strømmen tar snarveier over områder med mindre motstand, f.eks en lysbue.

En overledning er ingen fysisk ledning, men brukes ofte i forbindelse med å lure folk, f eks til å kjøpe en overledning til en røykvender.

 

 

jeg ved det der.

 

vis du ser i mitt siste innlegg så står det dette.

 

 

for å ødelegge svaret ditt så blir det 10m grønn/gul ledning (185mm2)

Lenke til kommentar

var på FSE kurs nylig. der var det en fra kompanjongene våre som kom med en uttalelse under spørrerunden da vi gikk gjennom svara.

 

 

Røde Kors dame spør: hva gjør du vis en person får strøm gjennom seg og henger fast?

 

elektrikeren svarer: måle spenningen og risikovurdere arbeidet

 

 

da var det mange som fikk seg en god latter.

 

 

 

for det er sant. man skal alltid måle spenningen og risikovurdere arbeidet.

 

men risikovurdere arbeidet blir aldri gjort på skip der jeg er. har kanskje målt spenningen før jeg starta arbeid under 5 ganger bare på over ett år. og vi har levert snart 3 båter.

 

men nå har jeg lykkejobben. koble startere til utstyr og mange tavler. undenom MSB - Main Switch Board, hovedtavla på nesten 10m x 2m lang.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...