Gå til innhold

For eller mot norsk bidrag i Afganistan

Er du for eller mot fortsatt norske styrker i Afganistan  

29 stemmer

1. 1. Vil du ha fortsatt norsk militær tilstedeværelse i Afganistan.

• Få dem hjem!
      7
    • De gjør ett godt stykke arbeid vi kan være stolt av!
      22

Anbefalte innlegg

USA-diplomat trekker seg i protest mot krigen

Den første amerikanske diplomaten har sagt opp jobben sin i protest mot krigen som får stadig flere motstandere i USA.

Matthew Hoh, en tidligere kaptein i spesialstyrkene som senere fikk jobb i UD, begrunnet oppsigelsen i et fire sider langt brev:

"Jeg forstår ikke lenger og har mistet tilliten til den strategiske grunnen til at USA er til stede i Afghanistan (...) For å si det enkelt: Jeg ser ikke verdien av fortsatte tap av amerikanske liv for å støtte den afghanske regjeringen i det som egentlig er en 35 år lang borgerkrig", skriver 36-åringen i brevet.

link

Har egentlig ikke noe spesielt å diskutere, vil bare se hvor mange her i forumet vil ha de norske styrkene hjem og ikke. Debatten i mediene er jo omtrent ikke eksisterende og eneste partiet som er høyt oppe og vil ha dem hjem er partiet Rødt, selvfølgelig kan man diskutere Sv men det er ikke poenget her. Jeg vil vite hva du mener.

Humanitært arbeid er ikke ett tema her.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å støtte opp om NATO. Dessuten er vi med på å gi kvinner i afghanistan skole, retten til å kjøre bil etc.

Helt klart viktig arbeid vi gjør, både indirekte for Norges sikkerhet gjennom NATO og terrorbekjempelse, men og det humanitære arbeidet man indirekte støtter opp om.

Lenke til kommentar

Fordi vi ikke opperer i Saudi-Arabia. ;)

men hvis elendigheten i Jemen fortsetter så frykter Saudi-Arabia at kampene skal spre seg til dem og samtidig advares det om at jemen er i ferd med å bli en frihavn for Al-Qaida om det ikke har blitt det alt så kansje fokuset snart rettes mot Saudi-Arabia.

Tiden vil vise...

Lenke til kommentar
Dessuten er vi med på å gi kvinner i afghanistan skole, retten til å kjøre bil etc.

Vil ikke inn i noe diskusjon her, men hvorfor sier ingen noe om Saudi-Arabia som har omtrent samme praksis?

Kvinner får heller ikke lov til å kjøre bil der.

Fordi Saudi-Arabia forsyner hele vesten med olje. Hvis jeg husker rett produserer Norge omlag 4% av det Saudi-Arabia gjør på ett døgn. Dessuten "eier" Saudi-Arabia 8% av USA iform av aksjer, obligasjoner etc etc.

Med mindre vesten vil kjøre seg kraftig på felgen så holder de kjeft og lar Saudi-arabia gjøre det dem vil og alle er fornøyde, dessuten er jo Saudi-Arabia avhenige av å selge olje.

Lenke til kommentar

Hm, jeg lurer på om det i undersøkelsen burde være et alternativ, i alle fall for min del, som heter noe sånt som "jeg er for et solid norskt, ikke-voldelig, ubevæpnet bidrag i Afghanistan" ..

Men det er nå meg. I en ideell verden hadde det ikke eksistert våpen eller voldelige kriger, men vi lever ikke i en ideell verden desverre.

Lenke til kommentar
Spørsmålet som stilles er som følger:

Vil du ha fortsatt norsk militær tilstedeværelse i Afganistan.

Videre skriver jeg:

Er du virkelig sikker på at vi trenger flere alternativer?

Imot militær tilstedeværelse!, støtter fullt ut og bygge landet opp fra grunnen av, inkludert alt av infrastruktur, skoler, sykehus, bedrifter, flyplasser, rett og slett få dem opp på vårt vestlige nivå for så og bryte ned steinalderterroismen dere p åden måten, joda alle som bruker pengene sine på militær der har råd til det!. if all else fails..nuke skiten til helv...

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg vel mer på myndigheter, diplomati, mekling, slike kjedelige ting. Nødhjelp hjelper sjeldent til å løse en konflikt av denne sorten, selv om det nok hjelper ofrene på kort sikt. Derimot mener jeg absolutt alle mulige - og minst et par umulige - ikke-voldelige løsninger må være utprøvd før en tillater seg å sende inn kanoner, kuler og krutt. Jeg føler ikke det har vært tilfellet her ..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Spørsmålet som stilles er som følger:

Vil du ha fortsatt norsk militær tilstedeværelse i Afganistan.

Videre skriver jeg:

Er du virkelig sikker på at vi trenger flere alternativer?

Imot militær tilstedeværelse!, støtter fullt ut og bygge landet opp fra grunnen av, inkludert alt av infrastruktur, skoler, sykehus, bedrifter, flyplasser, rett og slett få dem opp på vårt vestlige nivå for så og bryte ned steinalderterroismen dere p åden måten, joda alle som bruker pengene sine på militær der har råd til det!. if all else fails..nuke skiten til helv...

Og hvordan planlegger du å bygge opp landet igjen uten militær tilstedeværelse?

Lenke til kommentar
Du har på en måte misbrukt mulighetene dine til ikke-voldelige løsninger når du velger å vrenge 2 fly gjennom skyskrapere i New York.

Edit: Typo

Greit, jeg skal på ingen måte forsvare den konkrete handlingen. Den var forferdelig galt, og en reaksjon er så absolutt på sin plass.

Men, vi snakker om en hendelse som tok livet av ca 3000 mennesker, sivile. Det er selvfølgelig et betydelig antall.

Nå viser det seg vanskelig å på kort tid finne gode tall på antallet sivile drept i krigshandlinger i Afghanistan siden 2001, men alt tyder på at det er et langt, langt høyere tall enn 3000. Sivile, altså. Soldater ikke medregnet.

(Se feks denne artikkelen på sidene til FN)

Øye for øye, tann for tann er sannsynligvis for lengst gjennomført. Det er kanskje til og med på tide med et nytt angrep mot USA, for jeg tror ærlig talt balansen er litt skjev nå.

Finnes det virkelig ikke bedre løsninger enn dette?

Lenke til kommentar

Hehehe jonlem, jeg skjønner at du er en fredsæl mann, og bra er jo det, og ja - kanskje er der oppnådd øye for øye, tann for tann allerede, men i utgangspunktet er det på begge sider mest uskyldige sivile som dessverre har blitt truffet hardest.

Men, man kan ikke leve i en verden der man prøver å forhandle med ekstremister - det mener nå jeg da....og da sikter jeg ikke til det overveiende flertall av folk i Afganistan.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Neida, man må vel være realistiske også. Selv jeg mener at det er et reelt behov for militær tilstedeværelse i Afghanistan, fra vår (NATOs) side. Det er slik det er blitt nå, og det er godt mulig det ikke finnes noen bedre løsning lengre - men det er delvis vår egen skyld.

Jeg synes det er fullstendig bak mål at vi skal svare på en slik aksjon som disse terroristene utførte, med å gjøre i prinsippet den samme galskapen mot dem. Vi burde være bedre enn som så - vi sier jo nesten at det er greit å gjøre slikt?

Vi er direkte skyldige i å sette uskyldige, sivile liv i fare bare ved militær tilstedeværelse og støtte og deltagelse i voldelige, militære operasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...