Gå til innhold

Naturfotograf - en jobb å leve av?


Anbefalte innlegg

OK, jeg har alltid vært en mann/gutt(20år) som har vært interessert i naturen, selv om dette har dabbet av noe de seneste årene(edit: Har vært mindre i naturen, interessen for , og savnet etter naturen har vokst). Som liten hadde familien hytte på fjellet, og vi brukte utallige timer sommer som vinter på fisking, skigåing, bærplukking og alt annet som hører naturen til. Jeg har derimot aldri dratt på jakt, og dette har vært noe som har interessert meg. Allikevel er dette blitt med tanken, selv om jeg var på en jakt-kurskveld i militæret, men jeg fant ut at det ikke var noe jeg ville ha brukt for i den nærmeste fremtid. For noen år siden ble denne hytten solgt, og jeg har savnet mer og mer tiden på fjellet og i naturen.

 

Nå har jeg nettopp "kjøpt" filmen "Earth" som ble gitt ut av Walt Disney i 1997, og føler mer enn noen gang at jeg vil ut i naturen. Høre stillheten, dyra og den roen som ikke kan oppleves andre steder i denne hektiske verden.

 

Så fikk jeg nå plutselig en ide om å bli naturfotograf. Å utdanne seg til fotograf er pr dags dato uaktuelt, da jeg driver på med et annet studie, i tillegg som det er mer naturen enn fotograferingen som fanger meg. Med dette mener jeg at jeg ikke vil ha noen interesse av å være fotograf i en avis osv. Jeg vil fange roen i naturen, ikke en stressa politiker.

 

Tanken på å sitte ute i naturen å ta bilder av vakende ørret, skogens konge og ikke minst ørenen på vei mot dagens matbit gir meg vann i munnen. Men hva er vel muligheten til å bli naturfotograf, og faktisk kunne leve av det? Planen vil uansett være å fulleføre mitt nåverende studie, for deretter å kanskje ta noen form for fotografi senere i livet. Tenk å leve av å fotografere den mektige naturen, så vel på Hardangervidda som i Alaska.

 

Det blir vel med drømmen, men jeg har sjelden følt en slik trang til å virkelig bli noe.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett soleklart "ja" er nok kanskje å strekke det langt. Det skal til mere enn salgsskills og dedikasjon for å få det til. Må ha jævlig mye flaks også.

 

Ser ikke helt hvor inntekten skal komme fra, magasinene betaler ikke spesielt mye for redaksjonelt stoff lengre. Og det er såklart begrensa hvor mye du kan selge som kunst / utsmykkning til bedrifter etc før markedet blir metta =)

 

Skal tjene ganske mye før du kan leve av det, driver du egen bedrift får du jo fine ting som moms, pensjon, forsikring av utstyr/deg som person, og kanskje også regnskap(usikker p om enkeltmannforetak må ha revisor osv?).

 

Er vel strengt tatt ingen som faktisk klarer å leve av det her til lands?

 

Kan jo såklart selge seg selv som prostituert / workshop holder som en gal, der er det sikkert litt å hente :=D

Lenke til kommentar

Arne Nævra er vel heller ikke langt unna fulltid.

 

For de som ønsker å etablere seg som naturfotografer og leve av det, gjelder vel følgende:

  • Kvitt deg med tanken på å få en oversiktlig og forutsigbar økonomi.
  • Forbered deg på mange år som freelancer med lite penger.
  • Glem å få boliglån og lignende, takket være punktene over.
  • Gjør alt du kan for å skape deg et navn og et rykte i bransjen som pålitelig og god.
  • Aldri si nei til et oppdrag.
  • Forbered deg på at mye av jobben vil være nettverksbygging, profilering, økonomistyring, markedsføring og så videre. Spesielt i etableringsfasen.
  • Gjør regning med å måtte holde foredrag og workshops som en viktig del av ditt daglige virke. Er du griseheldig kan du etter mange år havne i "stallen" til en utstyrsprodusent, som Jens Haugen er det for Olympus, Dag Thorenfeldt er det for Nikon, og Ole Jørge Liodden er det for Canon.
  • Gjør regning med å tilbringe mange døgn på reise eller utenfor hjemmet. Et normalt familieliv kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Arne Nævra er nevnt, Roger Brendhagen er vel en annen som lever av det (kanskje ikke KUN naturfoto, men ganske nære) - Yngve Ask er jeg litt usikker på, men ikke langt unna han heller tenker jeg.

 

Poenget er, om du har skils (altså er god nok - noe som jo kommer an på hvor mange timer du er villig i å legge ned i det FØR du "breaker" og tjener penger på det) - samt om du er flink nok til å selge deg selv, og dine bilder, avgjør om du klarer det. Og det er vel her de fleste feiler, ikke på dyktigheten.

 

Det å holde workshops osv, er jo en del av det å være fotograf - så det inkluderes mener nå jeg.

 

Selvsagt er nåløyet trangt, men det er fullt mulig. Om man er villig til å gjøre jobben som skal til !

 

edit :

 

Ellers så forklarer vel Aetius det rimelig greit syntes jeg.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var på foredrag med Brutus Östling på tirsdag. Han lever vel utelukkende av naturfoto, men jeg vil tro han hadde et ganske greit nettverk og en forholdsvis god økonomi da han startet, etter sitt tidligere virke som bokforlegger gjennom mange år. Han holder visst en del workshops, og ut fra det han selv fortalte på foredraget sier han visst aldri nei til et oppdrag. Så det går absolutt an, dersom man har stå-på-vilje, kunnskap, kontakter og flaks. ;)

Lenke til kommentar

For å spore litt av angående reise og det som fotograf.

Å pakke med seg fotogreien for transport på fly, åssen får man det til?

Ja, du pakker det med som håndbagasje med det er ikke mange kilo 10-15kg? og da skal det ikke mange glugger til før det er stopp.

Og ikke sjangs om man sender det som bagasje, eller?

Lenke til kommentar
Har du hørt om harde pakker :)

jo men jeg tenker mer på faren at bagasje og person ikke alltid havner på samme sted :p

 

Det er et voksende problem,ta selv alltid med meg fotoutstyret som handbagasje.

Flere veier og gå.

Gode forsikringer,men byråkratiet gjør at du da kan være uten kamera i en lengere periode.

En superzoom for og minske totalvekten,men det går da på bekostningen av bildekvaliteten.

Gps trakking i kofferten,kan gi noen lange sporingsjakter før du finne utstyret.

 

Eller skriv på kofferten "bombe" da er du garantert at ingen rører kofferten,utenom spesialiserte personell :)

Lenke til kommentar

Hvis det viktigste er å komme vekk fra den hektiske hverdagen og ståket synes jeg du skal fokusere på den delen av ligningen først.

 

Skap og utnytt rom for korte og lange turer hele tiden. Rom handler om organisering og økonomi. Organisering at du har kontroll på når du kan og ikke kan være borte på tur, at når du allikevel ikke kan være på tur bruker tida effektivt på å få gjort alle de tingene som må gjøres.

 

Både organisering og økonomi gir muligheter for å rote seg bort eller optimalisere for det man ønsker å fokusere på. Tenk litt over at du bare kan eie et lite antall ting før det like mye er tingene som eier deg. Vær ekstremt tilbakeholden med å låne penger, og når du låner så pass på at det er for de rette tingene, som studielån for utdannelsen. Klarer du å spare og betale tilbake den delen som ikke blir gjort om til stipend så er du mye friere til å bruke mye tid ute på tur, behovet for inntekt blir mindre og du kan klare deg greit med mindre jobbing. Har du mye gjeld blir mulighetene færre, eier du mye som skal vedlikeholdes trenger du og mer penger, og det tar tid.

 

Den roen du savner er det kanskje lettest å få med en ekstremt lett sekk på korte og lengre turer i rimelig nærhet, prøv å la det gå sport i å finne fram til den letteste oppakningen du kan trives med. Ta med kamera og fiskestang, men ikke for mye utstyr. Bli kjent i et område: terreng, geologi, flora, fauna, geologi og historie, fotografer det og fortell om det. Åpner det seg muligheter for å begynne å tjene litt penger til turer og utstyr?

 

Begynn i det små, og se hvilken del av eventyret som er viktig for deg.

Lenke til kommentar

Jeg tror at Kaians råd er det første du skal fokusere på. Tid til å komme seg ut på tur blir fort en mangelvare og dørstokkmilen kan være altfor lang til tider.

Kom deg ut på tur, og øv deg på å finne objekter som du mener vil passe for fotografering. Stillestående ting er enklere å fotografere enn ting i bevegelse.

Øv deg på å formidle det du opplever på turene dine, noen ganger kan teksten og historien bak bildet være like interessant som selve bildet.

Du kan jo prøve med å sette deg et mål, f.eks ukestur på fjellet om vinteren, du skal komme hjem med minst et godt bilde av en rype eller hare eller annet "lett" tilgjengelig vilt.

Husk å lese deg opp før du begynner et slikt prosjekt, i dette tilfellet på hvordan du fotograferer når det er mye snø i motivet ditt, forskjellen mellom vinter/sommerturer, etc. Pass på at du har det riktige utstyret med deg, du legger ikke igjen snøspaden hvis du synes sekken blir for tung, men det kan hende du klarer deg med et enkelt objektiv til en slik øvelse. Legg heller ikke ut på for strabasiøse turer uten øvelse - følg fjellreglene...

 

Til slutt, du må ikke leve av å formidle naturopplevelser for å kunne sette pris på dem...

Lenke til kommentar
Jeg tror at Kaians råd er det første du skal fokusere på. Tid til å komme seg ut på tur blir fort en mangelvare og dørstokkmilen kan være altfor lang til tider.

Kom deg ut på tur, og øv deg på å finne objekter som du mener vil passe for fotografering. Stillestående ting er enklere å fotografere enn ting i bevegelse.

Øv deg på å formidle det du opplever på turene dine, noen ganger kan teksten og historien bak bildet være like interessant som selve bildet.

Du kan jo prøve med å sette deg et mål, f.eks ukestur på fjellet om vinteren, du skal komme hjem med minst et godt bilde av en rype eller hare eller annet "lett" tilgjengelig vilt.

Husk å lese deg opp før du begynner et slikt prosjekt, i dette tilfellet på hvordan du fotograferer når det er mye snø i motivet ditt, forskjellen mellom vinter/sommerturer, etc. Pass på at du har det riktige utstyret med deg, du legger ikke igjen snøspaden hvis du synes sekken blir for tung, men det kan hende du klarer deg med et enkelt objektiv til en slik øvelse. Legg heller ikke ut på for strabasiøse turer uten øvelse - følg fjellreglene...

 

Til slutt, du må ikke leve av å formidle naturopplevelser for å kunne sette pris på dem...

Dette er skummel tanke. Lar du deg begrense av motiv som kun er fotogene møter du veggen fort inne foto vil jeg mene.

Det som jeg finner spennende er å finne motiv/ finnet det interessant blant objekter som tilsynelatende ikke virker egnet. Dette gjør at jeg gleder meg over enkle og simple fototurer.

Lenke til kommentar

Alle motiv er fotogene så lenge man har et "trent" øye ;)

 

Tanken var mer å ha satt seg et mål for hvilke bilder man skal ha med seg hjem fra tur, forslaget mitt var ikke ment absolutt.

Å finne motiv man i utgangspunktet tenkte var uegnet krever trening, og jeg tror vi er begge enige om at den treningen må man ut i felt for å få.

 

edit: og der ser jeg setningen du reagerer på... for å presisere: klarer man å ta teknisk gode bilder av enkle motiv, klarer man det også med mer krevende motiv. Jeg sliter fortsatt med å finne de enkle motivene og ta teknisk gode bilder av dem. Men for meg personlig kan snapshots være like verdifulle, men ikke for mange andre en meg... Er forøvrig langt ute OT nå, hovedpoenget mitt er at det kreves trening for å bli en god fotograf, og det kreves trening for å bli god på tur. Begge deler er viktige hvis man vil bli profesjonnel naturfotograf.

Endret av alkymist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...