Puke Nukem Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Som emknetittel sier, så har jeg noen småproblemer med Saaben min. Blien er nettopp kjøpt. Når jeg starter bilen går den helt fint på tomgang. Men når den begynner å bli halv-varm, da melder problemene seg! Jeg MÅ holde foten på gasspedalen, ellers stopper den! Når motoren så blir driftsvarm, så går den noen ganger på ca 900RPM (som den skal gjøre) og andre ganger på 1500RPM. Jeg regner med at dette kommer av en føler eller noe som ikke er helt i orden. Hva tror dere? Jeg har lirr frieksos, men regner med at det ikke har noe å si. Så til sentrallåsen, den fungerer utmerket bortsett fra på ene døra. Her ser jeg tre ting som kan foårsake dette. 1: Ledningbrudd 2: Gåen servo i døra 3: Stag har hoppet av Det er i første omgang motoren jeg vil finne ut av. EDIT:Glemte å si at det er innsrøyting på motoren. Takker for svar Endret 31. oktober 2009 av Tom Ølboks Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Du glemte også å si årsmodell og motor. Om du har en 1. eller 2. gen. 900 med 16v motor, så kan du prøve å skifte temp. sensoren til kjølevæska. Den kan lage slike problemer, koster ikke all verden og er forholdsvis lett å komme til. På B202 sitter den rett under innsugsmanifolden mellom sylinder 2 og 3, om jeg husker rett. Antar den sitter rundt der på B204/B234 også. Har du en 1. gen med 8v motor, så er innsprøyninga mekanisk, og der har jeg null peil. Edit: Ang sentrallås, så er det ikke uvanlig at de ryker. Ta av dørpanelet og mål på kontakten om motoren får strøm (det går fort). Endret 27. oktober 2009 av Exiter Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 TAkker for svar. Er en 1. gen 1988 mod Saab 900i 8 ventiler. Mener at insprøytningen på denne er elektronisk. er i alle fall sånn å forstå i Haynes's reprasjonshåndbok. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Det første som slo meg var veivakselgiver, men den kom vel ikke på 900 før NG900, tror jeg ... Ang. låsen; hører du om låsemotoren går i døren? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har ikke hørt etter om låsmotoren går, skal hjem i helga, skal sjekke det da Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 TAkker for svar. Er en 1. gen 1988 mod Saab 900i 8 ventiler. Mener at insprøytningen på denne er elektronisk. er i alle fall sånn å forstå i Haynes's reprasjonshåndbok. Så vidt jeg husker er dette en tidlig Bosch elektronisk innsprøytningsløsning. Tror jeg har tegninger på den hjemme. Jeg mener det finnes mulighet for å hente ut feilkoder også på denne. Det må vel være stedet å begynne? Ole Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 8v B201 har bare mekanisk innsprøytning, Bosch K-jetronic. B202 og B212 har elektronisk LH-jetronic. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 8v B201 har bare mekanisk innsprøytning, Bosch K-jetronic. B202 og B212 har elektronisk LH-jetronic. Hvordan kan denværemekanisk med sensorer i øst og vest? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Har du sett under panseret og bekreftet dette? Jeg har selv hatt Haynes-manualen, og den dekker alle årene fra 79-93, med alle motoralternativer (et eneste stort rot). LH-jetronic og K-jetronic har sine egne underkapitler, og du må slå opp på K-jetronic. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 skal sjekke det! Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Hvis du slår opp i kappittel 4 del B. så står det nede på siden "spesificationer". Under dette står det: System 1981-1985: Bosch CI K-jetronic Fr o m 1985: Bosch LH-jetronic Fr o m 1990: LucasCU14 Av dette tolker jeg at min 88 modell har LH-jetronic. Stemmer dette, eller tar jeg helt feil? EDIT: Er det cruise control på K-Jetronic? Endret 28. oktober 2009 av Tom Ølboks Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Saab brukte K-Jetronic i 8 ventilsutgaven og LH-Jetronic i 16 ventilsutgaven. K-Jetronic er som Exiter sier, "mekanisk". Gjør et søk på google på K-Jetronic så finner du raskt ut hvordan den virker. Det skal stå beskrevet i Haynes også. 8 og 16-ventils utgaven ble produsert parallelt på slutten av 80-tallet så vidt jeg husker. Har bilen katalysator eller turbo? Husker jeg rett så skal det på denne modellen være en kanal som slipper luft forbi gass-spelet. I passasjen her sitter det en bimetallfjær og en varmespole for å styre tomgangshastighet. Dette er en typisk feilkilde som kan gi symptomer slik du beskriver. Rensing av denne passasjen kan gjøre underverk! Har varmespolen spenning? Ole Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Hei, du har helt rett Ole, etter litt mer lesing og titting på bilder, fant jegut at det var K-jetronic. Vet ikke om bilen har Katalysator, men turbo har den ikke Ja, skal sjekke den ventilen På denne siden, så står det forklart hvordan det funker pluss litt grunnleggende kontoll/feilsøking. Endret 29. oktober 2009 av Tom Ølboks Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Angående sentrallåsen, er låsemotoren ødelagt, så kan du plukke en fra passasjerdørene på en hvilken som helst 9000 eller 1. gen 900 om du har en bilopphugger i nærheten. Nyere 900 passer ikke. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Da er tennplugger, rotor og fordelerlogg skiftet. Dette resulterte i MYE jevnere gange. Pluggledninger vil også bli skiftet! Jeg kjørte motoren varm (tomgangskjøring), men den raser enda avgårde med 1500RPM Jeg regner med at dette skyldes at den ventilen som er koblet rundt gassspjeldet ikke stenger, får sjekke det ut i morgen Endret 30. oktober 2009 av Tom Ølboks Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Takk for at du holder oss oppdatert, og lykke til! Endret 30. oktober 2009 av Ole3 Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Da har jeg undersøkt saken. Det viser seg at det er ventilen til den ekstra luftanordningen. Ventilen er koblet rundt gasssjeldete, og er åpen når motoren starter og skal lukke seg etterhvert. Slik gjorde jeg det: Jeg kjørte motoren varm igjen, da skal den svive rundt med ca 850 RPM, men som tidligere raste den avgårde på 1500. Jeg klemte på slangen som går til ventilen slik at jeg stengte for lufta inni slangen, da roa motoren seg ned, til et mer normalt turtall. Dette tyder på at ventilen ikke stenger slik den skal gjøre! For hadde den stengt slik den skulle, så hadde det ikke vært noe forandring når jeg klemte på slangen. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Sånn, da har jeg tatt av slangene som går til ventilen, og plugga dem igjen med to bolter, nå puttrer den slik som den skal gjøre bare sentrallåsen igjen da Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Motor til sentral-lås skiftet, og nå funker det! Men tomgangen er enda ikke fiksa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå