Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Saab 900i, Tomgangsproblemer / sentrallås delvis ute av funksjon.


Anbefalte innlegg

Som emknetittel sier, så har jeg noen småproblemer med Saaben min.

 

Blien er nettopp kjøpt.

 

Når jeg starter bilen går den helt fint på tomgang.

Men når den begynner å bli halv-varm, da melder problemene seg!

Jeg MÅ holde foten på gasspedalen, ellers stopper den!

 

Når motoren så blir driftsvarm, så går den noen ganger på ca 900RPM (som den skal gjøre) og andre ganger på 1500RPM.

 

Jeg regner med at dette kommer av en føler eller noe som ikke er helt i orden. Hva tror dere?

Jeg har lirr frieksos, men regner med at det ikke har noe å si.

 

 

Så til sentrallåsen, den fungerer utmerket bortsett fra på ene døra.

Her ser jeg tre ting som kan foårsake dette.

1: Ledningbrudd

2: Gåen servo i døra

3: Stag har hoppet av

 

Det er i første omgang motoren jeg vil finne ut av.

EDIT:Glemte å si at det er innsrøyting på motoren.

 

 

Takker for svar ;)

Endret av Tom Ølboks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemte også å si årsmodell og motor. Om du har en 1. eller 2. gen. 900 med 16v motor, så kan du prøve å skifte temp. sensoren til kjølevæska. Den kan lage slike problemer, koster ikke all verden og er forholdsvis lett å komme til. På B202 sitter den rett under innsugsmanifolden mellom sylinder 2 og 3, om jeg husker rett. Antar den sitter rundt der på B204/B234 også.

 

Har du en 1. gen med 8v motor, så er innsprøyninga mekanisk, og der har jeg null peil.

 

Edit: Ang sentrallås, så er det ikke uvanlig at de ryker. Ta av dørpanelet og mål på kontakten om motoren får strøm (det går fort).

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
TAkker for svar.

 

Er en 1. gen 1988 mod Saab 900i 8 ventiler.

 

Mener at insprøytningen på denne er elektronisk. er i alle fall sånn å forstå i Haynes's reprasjonshåndbok.

 

Så vidt jeg husker er dette en tidlig Bosch elektronisk innsprøytningsløsning. Tror jeg har tegninger på den hjemme. Jeg mener det finnes mulighet for å hente ut feilkoder også på denne. Det må vel være stedet å begynne?

 

Ole

Lenke til kommentar

Har du sett under panseret og bekreftet dette? Jeg har selv hatt Haynes-manualen, og den dekker alle årene fra 79-93, med alle motoralternativer (et eneste stort rot). LH-jetronic og K-jetronic har sine egne underkapitler, og du må slå opp på K-jetronic.

Lenke til kommentar

Hvis du slår opp i kappittel 4 del B. så står det nede på siden "spesificationer".

 

Under dette står det:

System

1981-1985: Bosch CI K-jetronic

Fr o m 1985: Bosch LH-jetronic

Fr o m 1990: LucasCU14

 

Av dette tolker jeg at min 88 modell har LH-jetronic.

Stemmer dette, eller tar jeg helt feil?

 

 

 

EDIT: Er det cruise control på K-Jetronic?

Endret av Tom Ølboks
Lenke til kommentar

Saab brukte K-Jetronic i 8 ventilsutgaven og LH-Jetronic i 16 ventilsutgaven. K-Jetronic er som Exiter sier, "mekanisk". Gjør et søk på google på K-Jetronic så finner du raskt ut hvordan den virker. Det skal stå beskrevet i Haynes også.

 

8 og 16-ventils utgaven ble produsert parallelt på slutten av 80-tallet så vidt jeg husker.

 

Har bilen katalysator eller turbo?

 

Husker jeg rett så skal det på denne modellen være en kanal som slipper luft forbi gass-spelet. I passasjen her sitter det en bimetallfjær og en varmespole for å styre tomgangshastighet. Dette er en typisk feilkilde som kan gi symptomer slik du beskriver. Rensing av denne passasjen kan gjøre underverk! Har varmespolen spenning?

 

Ole

Lenke til kommentar

Hei, du har helt rett Ole, etter litt mer lesing og titting på bilder, fant jegut at det var K-jetronic.

 

Vet ikke om bilen har Katalysator, men turbo har den ikke ;)

 

Ja, skal sjekke den ventilen ;)

 

denne siden, så står det forklart hvordan det funker pluss litt grunnleggende kontoll/feilsøking.

Endret av Tom Ølboks
Lenke til kommentar

Da er tennplugger, rotor og fordelerlogg skiftet. Dette resulterte i MYE jevnere gange. Pluggledninger vil også bli skiftet!

 

 

Jeg kjørte motoren varm (tomgangskjøring), men den raser enda avgårde med 1500RPM :confused:

 

Jeg regner med at dette skyldes at den ventilen som er koblet rundt gassspjeldet ikke stenger, får sjekke det ut i morgen :)

Endret av Tom Ølboks
Lenke til kommentar

Da har jeg undersøkt saken. Det viser seg at det er ventilen til den ekstra luftanordningen. Ventilen er koblet rundt gasssjeldete, og er åpen når motoren starter og skal lukke seg etterhvert.

 

Slik gjorde jeg det:

 

Jeg kjørte motoren varm igjen, da skal den svive rundt med ca 850 RPM, men som tidligere raste den avgårde på 1500.

 

 

Jeg klemte på slangen som går til ventilen slik at jeg stengte for lufta inni slangen, da roa motoren seg ned, til et mer normalt turtall.

Dette tyder på at ventilen ikke stenger slik den skal gjøre!

For hadde den stengt slik den skulle, så hadde det ikke vært noe forandring når jeg klemte på slangen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...