Gå til innhold

Norske filmer med russiske undertekster.

Sounder

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber som norsklærer for en håndfull hviterussiske studenter. Også tenkte jeg å gi dem en liten smak på norsk språk og filmkultur. Men så kan jeg ikke finne noen norske filmer med undertekster - har noen noen tips?

Eller kanskje dere kan titte bakpå covrene på de norske filmene deres hjemme, og sjekke om det finnes norske tekster?

All hjelp ville vært skikkelig flott!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit alternativ kan være nedlasta filmer med slike .srt undertekst filer.

Ulempane er då at du må finne ein måte å gjere dette lovleg på (er det lovleg å laste ned ein film du eig på DVD?).

Ei anna ulempe er at den underteksta då er skreven av ein amatøroversetter så kvaliteten på tekstinga kan variere sterkt.

Ellers så er det å sjå om du får kjøpt norske filmar i russiske nettbutikkar, men då må du antageligvis også ha ein sonefri DVD spelar.

Lenke til kommentar
Eit alternativ kan være nedlasta filmer med slike .srt undertekst filer.

Ulempane er då at du må finne ein måte å gjere dette lovleg på (er det lovleg å laste ned ein film du eig på DVD?).

Ei anna ulempe er at den underteksta då er skreven av ein amatøroversetter så kvaliteten på tekstinga kan variere sterkt.

Ellers så er det å sjå om du får kjøpt norske filmar i russiske nettbutikkar, men då må du antageligvis også ha ein sonefri DVD spelar.

Russisk sone er den samme som i Norge, ikke at det spiller noen rolle for det er her jeg oppholder meg.

Jeg prøver å laste ned filmer jeg allerede eier, men jeg finner ingen med hverken .srt på russisk eller russisk dubbing. Rart, kanskje det er et marked for meg å oversette norske filmer til russisk? :)

Lenke til kommentar
eg prøver å laste ned filmer jeg allerede eier, men jeg finner ingen med hverken .srt på russisk eller russisk dubbing. Rart, kanskje det er et marked for meg å oversette norske filmer til russisk? :)

Om du behersker russisk sjølv så er det ikkje så vanskelig å skrive si eiga .srt fil om du vil det.

Markedet for norske filmar oversatt til russisk er nok ganske smalt, er lett å finne undertekster på all verdens språk til amerikanske og veldig kjente filmar, men kanskje ikkje til så mange norske.

Eit tips kan kanskje være å prøve på anerkjente norske filmar slik som Ni Liv, Veiviseren, Ellling, Søndagsengler og kanskje også Flåklypa Grand Prix først, er størst sannsynligheit for at nokon har valgt å oversette filmer som ikkje berre er kjente i norge.

Lenke til kommentar
Hviterussland har et eget språk :>

Tror Hviterussisk er et slags snakke-hjemmespråk i Hviterussland (noe som gjelder språket i en lang rekke land som tidligere har vært politisk dominert av andre større land), sånn sett vil de fleste Hviterussere snakke like godt Russisk (om ikke bedre) siden de er vant med å bruke det språke i de fleste skriftlige samenhenger fra før.

PS. Jeg tror ikke det skal være noe problem å finne norske filmer med russiske undertekster, i motsetning til Norge er Russland en kulturnasjon, og jeg vil derfor tro at det finnes mange i Russland som er interesert i utenlandsk film og disse dermed blir gitt ut i Russiske DVD utgaver.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...