sajohansen Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Jeg har prøvd å sende mail fra terminalen i linux. Har skjønt at dette kan gjøres ved hjelp av mail, sendmail, mailx osv.. Har prøvd ulik syntax, eksempelvis: $ mail -s "Subject" [email protected] [RET] $ her kommer meldingen....blabla [RET] $ Cc: [RET] Jeg får altså ingen feilmelding, men mailen kommer ikke frem. Har sendt til flere mail-kontoer, og har sjekket søppelpost. Noen som har forslag til hva jeg event. gjør galt? Eventuelt andre forslag til å gjøre dette i terminalen? Formålet er å benytte bash-scrpiting til å sende automatisk mail.. Endret 27. oktober 2009 av sajohansen Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 sjekk /var/log/mail.log Sjekk også brukerens egen "mail" Hvilken mailserver bruker du? Hvilket os (debian lenny som i signaturen?)? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 sjekk /var/log/mail.logSjekk også brukerens egen "mail" Hvilken mailserver bruker du? Hvilket os (debian lenny som i signaturen?)? hvilken mailserver tenker du på? den jeg prøver å sende til? har prøvd både gmail og mail hos one.com benytter debian lenny 5.0.3 ja.. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Den mailserveren du bruker for å sende sendmail? postfix? exim? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Den mailserveren du bruker for å sendesendmail? postfix? exim? Tror det er exim4, finner exim4 og en del andre under manualen til sendmail. Men skal det være nødvendig å benytte en mailserver for å sende e-post. Mener å ha hørt at en kan sende mail direkte fra en klientpc til en smtp-server eksempelvis. I såfall hva trenger jeg å gjøre med exim/sendmail..? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 exim4,sendmail osv er smtp servere, hvis du skal sende mail så må du ha en smtp server. Er usikker på om mailx (mail) støtter eksterne smtp servere (feks din ISP) Hvis du ikke har installert noe så er det exim4, den er default satt opp slik at man ikke kan sende mail til eksterne servere. Jeg har null erfaring med exim så jeg får la noen andre ta over Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Bytt ut exim med ssmtp. Det er en enkel (sendmail-kompatibel) forwarder. Da bare setter du opp den eksterne mailserveren du skal bruke i en liten configfil, også kan du sende mail med mailx o.l som om det skulle vært en egen lokal mailserver installert. Test oppsettet med : echo "Dette er en test" | mailx -s "Testmail" [email protected] Endret 28. oktober 2009 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Bytt ut exim med ssmtp. Det er en enkel (sendmail-kompatibel) forwarder. Da bare setter du opp den eksterne mailserveren du skal bruke i en liten configfil, også kan du sende mail med mailx o.l som om det skulle vært en egen lokal mailserver installert. Test oppsettet med : echo "Dette er en test" | mailx -s "Testmail" [email protected] Ønsker å sette opp en eget smtp-relay, pop3/imap-server, slik at jeg kan serve meg selv på alle områdene. Noen forslag? - eventuelt en guide på hvordan? Eventuelt er jeg takknemlig for en overordnet beskrivelse av hva jeg trenger, og hva jeg må konfigurere.. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hvis du har en linje med fast IP, domenenavn, og mulighet til å få ISPen din til å sette revers DNS på IPen din (så nslookup mot IPen gir korrekt hostnavn), og mulighet for å ha en backup-mailserver (så du kan motta mail i tilfelle serveren eller linja di er nede) så kan du kikke på en guide for å sette opp egen mailserver, f.eks denne : http://flurdy.com/docs/postfix/ (Har brukt store deler av den guiden med hell selv, den funker fint på Debian Lenny) Hvis du ikke har mulighet til å få på plass ovennevnte, er det ikke verdt bryet å ha en egen mailserver, "outsource" det heller til gmail (du kan bruke eget domene der). Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Takk for Guiden. Har nå forsøkt å følge guiden så godt det lot seg gjøre. Har installert alle programmene. Hadde installert mysql og phpmyadmin fra før Men har laget database og opprettet tabellen +++ Har også følgt konfigureringen.. prøver å teste om det fungerer ved å skrive: telnet localhost 25 osv... kommer inn, men får dårlig respons med 250 OK osv.. når jeg skriver in MAIL FROM: ... osv.. Mulig jeg kan ha rotet med domenenavnene, men tror jeg skal ha fått dette til også.. Noen hjelpetips i rotet her..? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Du gir ikke så mye info her, hva sender du inn (på port 25), og hva får du ut? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Du gir ikke så mye info her, hva sender du inn (på port 25), og hva får du ut? Jeg telnetter meg inn på smtp-serveren antakeligvis, det vet du sikkert bedre en meg.. jeg følger guiden under følgende punkt: Then we will try and send to an external user via postfix. HER Men som sagt får jeg ikke noen av de "grønne" tilbakemeldingene fra smtp-serveren da jeg prøver kommandoene fra guiden. Var dette noe mer forklarende=) ? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Kommer det noe i /var/log/mail.info når du prøver dette? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Kommer det noe i /var/log/mail.info når du prøver dette? Oct 29 20:38:30 Reticulum postfix/smtpd[25969]: warning: problem talking to service rewrite: Success Oct 29 20:38:30 Reticulum postfix/cleanup[26002]: warning: problem talking to service rewrite: Connection reset by peer Oct 29 20:38:30 Reticulum postfix/master[25687]: warning: process /usr/lib/postfix/trivial-rewrite pid 26068 exit status 1 Oct 29 20:38:30 Reticulum postfix/master[25687]: warning: /usr/lib/postfix/trivial-rewrite: bad command startup -- throttling Oct 29 20:39:30 Reticulum postfix/trivial-rewrite[26088]: warning: connect to mysql server 127.0.0.1: Access denied for user 'mail'@'localhost' (using password: YES) Oct 29 20:39:30 Reticulum postfix/trivial-rewrite[26088]: fatal: mysql:/etc/postfix/mysql_alias.cf(0,lock|fold_fix): table lookup problem Denne sekvensen av meldinger gjentar seg kontinuerlig.. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Her har du sannsynligvis opptil flere feil i configen. Ser bl.a at mysql_alias.cf har en feil som gjør at den ikke finner databasetabellen. Ser også ut som du har feil databasepassord et sted (kan ha en sammenheng med førstnevnte). Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Nå funker det! Å lese loggen var da ingen dum idé! Mange takk=) Jeg er innlogget som root i debian, og mailen blir [email protected] Hvordan kan jeg eventuelt motta epost for eventuelt root@mittdomene eller [email protected], og hvordan oppretter jeg andre brukere. Må hver epostbruker også få en bruker i operativsystemet, isåfall ønsker jeg å unngå dette, om det er mulig" Erfaring med administrering av epost-kontoer pop og imap osv... (Jeg installerte alt som skulle til for å sette opp pop/imap) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Poenget med database er jo nettopp å slippe å måtte opprette OS-brukere. Oppretting av brukere -> sett inn en rad i users-tabellen. For å hente ned mail via pop/imap.. bare sett opp din favorittmailklient til å gå mot serveren din, og logg inn med brukernavn@domene og passord... Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Poenget med database er jo nettopp å slippe å måtte opprette OS-brukere. Oppretting av brukere -> sett inn en rad i users-tabellen. For å hente ned mail via pop/imap.. bare sett opp din favorittmailklient til å gå mot serveren din, og logg inn med brukernavn@domene og passord... Takk for informasjonen! Jeg prøver å sende en mail til [email protected], men får følgende mail delivere failure fra mailserveren: <[email protected]>: host mail.mittdomene.com[193.91.179.22] said: 554 5.7.1 <[email protected]>: Relay access denied (in reply to RCPT TO command) Jeg har også forwardet portene i routerbrannmuren min, både 110 og 143. Noen videre tips og triks? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Du har lagt til mittdomene.com i domains-tabellen (så mailserveren din vet at den skal håndtere mail for dette domenet)? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Du har lagt til mittdomene.com i domains-tabellen (så mailserveren din vet at den skal håndtere mail for dette domenet)? Det hadde jeg ikke gjort! Her er det mye elementær kunnskap som faller igjennom..hehe Takker for god støtte under oppsettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå