Eivind87 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hvordan er egentlig ansettelsesforhold uten at det foreligger en arbeidsavtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker? Jeg har hatt en diskusjon med en kamerat ang dette, og jeg mener at hvis man mottar lønn over en viss periode fra et firma, blir det ansett for å ha et arbeidsforhold selv om det ikke foreligger noen avtale/kontrakt, og kan for eksempel ikke bli sagt opp med øyeblikkelig virkning fordi man ikke har det. Jeg finner ikke dette i loven, og er derfor ikke helt sikker på mine antagelser. Noen som vet mer? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Det trenger ikke foreligge noen skriftlig kontrakt for at det skal være et arbeidsforhold. Reglene i arbeidsmiljøloven gjelder likevel. Det "skal" foreligge kontrakt, jfr arbml §14-5, men arbeidstakers rettigheter svekkes ikke om det ikke gjør det. Det hadde vært ulogisk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Det er arbeidsavtalen som skaper rettigheter og plikter. Når man sier at arbeidsavtale skal være skriftlig mener man bare at avtalen skal kopieres ned på papir. Det slutter ikke å være en avtale om den ikke er skrevet ned ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå