Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! har satt i nye deler, men det funker ikke!

Anbefalte innlegg

Har satt et Gigabyte AMD AM3 hovekort inn i en eldre maskin. Har satt i en Phenom II prosessor og DDR3 ram. Det er en eldre PC med 350W strømforsyning, og antall pins på hovedkortet (2x12) stemte ikke med strømforsyningen (2x10). I tillegg var det et sted til på hovedkortet som skulle ha strøm?! Som dere skjønner er jeg ikke videre dreven i dette. Aner ikke hva jeg har gjort feil. Kan det rett og slett være at strømforsyningen ikke passer til hovedkortet? Håper noen har et lurt svar...

-Morten-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du MÅ ha en 4/8pins 12v kontakt for at hovedkortet skal starte (den kontakten sitter i nærheten av cpu). De fleste fungerer fint med en 20pins atx kontakt.

Fant ikke en 4/8 pins 12v kontakt, så da er det vel ikke på min strømforsyninger. Ellers takk for bra svar!

Lenke til kommentar

En 20 pin ATX (2 x 10) skal fint kunne brukes i en 24 pin ATX kontakt. Den kan også bare settes på korrekt. De 4 ekstra pinnene er bare dublisering, slik at hovedkortet med utstyr skal kunne få mer strøm. Kjører selv en relativt ny server med en 7 år gammel PSU, så jeg vet det virker.

Men du må sette i 4 pin (2 x 2) ATX pluggen fra strømforsyningen i 4 (8) pin kontakten på hovedkortet. Uten den virker intet. Så har du ikke den, har du problemer, og da er PSU-en eldgammel, så gammel at den uansett bør skiftes ut (garantert mer enn 7 år).

Har du kun hovedkort, CPU, minne og disker koblet til hovedkortet skulle det være nok strøm.

Men jeg ville nok uansett på en såpass nye rigg spandert på meg en ny strømforsyning av bra kvalitet. En gammel strømforsyning har redusert kapasitet, og hard belastning gir støy og økt sannsynlighet for at den ryker. I verste fall kan den ta med seg andre deler.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...