Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - to 10 mg tabletter?

Gjest Guest_moon_blood_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_moon_blood_*

får ingen effekt av 10 mg cipralex, vil det bli det samme om jeg tar to 10 mg cipralex istedet for å vente på legetimen for å få skrevet ut 20 mg tabletter?

Ikke noe vesentlig forskjell regner jeg med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cipralex er et legemiddel som brukes mot depresjoner. Du må ikke begynne å dosere medisinen på egenhånd, men alltid gjøre endringer i samråd med legen din.

Dag

Har vært på kjøret i flere år, og vet hva jeg driver med - stort sett. Men om dette vil ha noe å si for levra eller om jeg vil oppnå større effekt var egentlig spørsmålet. Har ikke satt meg så veldig inn i antidepressiva.

Jeg får jo 20 mg om jeg knipser med fingrene, men valgte å være forsiktig siden jeg generelt blir kvalm bare av ordet "pille" nå..

Endret av moon_blood
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd Cipralex, men kan anbefale Wellbutrin mot depresjon, slapphet og apati. Bruker den selv med god effekt og den fungerer på en helt annen måte enn andre generelle anti-depressiva.

De "vanlige" anti-depressiva er SSRI (Selective serotonin reuptake inhibitors), mens Wellbutrin er en NDRI (norepinephrine-dopamine reuptake inhibitor) som fungerer på dopamin og noradrenalin.

Denne virkningsmekanismen kan fungere bra på flere som ikke har fådd effekt av SSRI eller SNRI preparater.

Man må ha prøvd forskjellige SSRI eller SNRI før man får skrevet ut Wellbutrin i følge Statens Legemiddelverk

Har selv brukt 300mg i 7 mnd og har blitt i mye bedre humør og fått tilbake motivasjonen og energien jeg egentlig aldri hadde før jeg tok medisinen.

Jeg har diagnosen Paranoid Schizofreni og slet en del med de negative symptomene av sykdommen (slapphet, apati, energiløshet og depresjon).

Bruker ikke noen andre medisiner ettersom jeg er i mot nevroleptika (antipsykotika) pga bivirkningene.

De eneste bivirkningene jeg fikk av Wellbutrin var litt kvalme og hodepine de første dagene, men det tar 1-4 uker før man får full effekt av medisinen.

Selve pillen er en depot tablett som skal svelges hel og skal fungere over hele dagen. Noen får problemer med søvn så anbefaler å ta pillen så tidlig så mulig, rundt 8 tiden om morgenen.

Stå på, depresjoner, angst og fobier er trasige lidelser, men finnes heldigvis medisiner mot dette!

Endret av ryshiro
Lenke til kommentar

hmm. Det kunne kanskje vært noe som kunne fungert på meg. Har prøvd både cipramil, cipralex og effexor. De to første gav meg lite eller ingenting, mens effexoren bare gjorde meg aggressiv og forverret angsten min. Kanskje jeg skal nevne det for legen min. Har time på tirsdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...