Gå til innhold

hva har rett?bios eller pc alert

walla

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har disse delene her:

Mainboard Socket-A nForce2 ATX Audio LAN Retail , MS-6570/K7N2 DELTA-L

amd xp 2400

Cooling Fan Socket-A 19dB For All AMD CPU (Up To XP2700 / MP2100) Copper 24K, IGLO SILENT BREEZE 462

før jeg oppdaterte biosen min, så viste PC Alert 4 at min cpu var på ca 61 grader, og biosen viste det samme. Men etter at jeg oppdaterte biosen, fikk jeg nye temperaturer: Pc Alert 4 sier at cpu'en er på 34 grader,mens bios sier at den er på 44 grader. hva er riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel være at den ene avlesningen er fra sokkelen og den andre fra kjernen? Hvis du installerer siste versjon av Motherboard Monitor 5 får du ihvertfall opp avlesning fra ALLE sensorer.

Jeg har slitt værre med å få avlest riktig cpu-temp på Asus a7n8x dlx, men MBM5 fikset omsider jobben. (Eldre versjoner av MBM greide det IKKE).

Lenke til kommentar

Sånn som jeg har forstått det, så vil vel egentlig alltid software baserte avlesningsprogrammer være litt varmere enn avlesningen fra bios..

Selv om man kanskje ikke merker noe til det, og det ikke synes på noen cpu-meter, så jobber faktisk cpu hele tiden når den er i et os (med mindre du kjører DOS enda hehe)..

Disse "små-jobbene" er vel nok til at cpu kan bli noen grader varmere i windows enn i bios, selv i "idle"..

Pluss at skjermkortet ditt blir varmere i windows fordi de blir varmere når det viser høyoppløst grafikk, enn tekst-modus som bios'en er, og da blir jo ambient tempen høyere, som igjen gjør så cpu blir varmere..

Det er mange sånne småting som, isolert sett, ikke har noen betydning, men som gjør den lille forskjellen totalt..

Mener jeg da..

Men forskjellen fra bios til win-baserte avlesnings-prog skal ikke være f.eks 20c da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...