Gå til innhold

Trådløst oppsett på studenthybel med VPN (HiB) - hvordan?

YBD

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bor på studenthybel i Bergen, og for å komme meg på internett må jeg koble TP-kabel i veggen og logge på skolens VPN via hib-vpn-gw.privnett.hib.no.

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å komme på nett trådløst, bl.a. for bruk med iPhone.

Hva trenger jeg?

Trådløs ruter, svitsj eller aksesspunkt?

Og kan en slik evt. settes til å koble til VPN direkte i ruteren/aksesspunktet, slik at brukere bak denne kommer rett på nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den VPN-løsninga der så litt kjip ut. Det enkleste er vel kanskje å spørre helpdesk på skolen din om det finnes noen routere osv som større vpn-løsninga deres (evt få tak i detaljer om hva slags VPN-teknologi som benyttes - og post den informasjonen her).

Det du ellers må gjøre er å dele internett gjennom en maskin som faktisk kjører det VPN-programmet. Sett for eksempel 2 nettverkskort i en datamaskin. Koble den ene i veggen, og den andre til et accesspunkt. Del internettilkoblinga gjennom maskinen din til AP og det burde fungere.

Dog kjenner jeg ikke HIB sitt nettverk, så kanskje det finnes noen her som har mer erfaring med og kan gi noen synspunkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...