Gå til innhold

Hjelp til å finne Prosjekthåndtering/fildeling/forum/medlemsdatabase


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et system som kan brukes i forbindelse med en stor organisasjon for å holde styr på medlemmer, filer, dokumenter, prosjekter osv...

Man må kunne knytte medlemmer opp til forskjellige grupper og legge inn informasjon om de.

Ha prosjektstyringsverktøy, og dele alle typer filer med forskjellige brukere og grupper.

 

Er det noen som veit om et system som kan klare dette?

 

Tar imot alle svar med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SharePoint er veldig bra, men husk at man blir veldig sårbar hvis man ikke vedlikeholder og "tar godt vare på systemet". Husk at SharePoint lagrer det meste i databaser og dere kan fort oppleve nedetid og tap av verdifull data hvis denne skulle kollapse. Gode backup- og driftsrutiner er viktig i et SharePoint miljø.

 

Lykke til...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
SharePoint er veldig bra, men husk at man blir veldig sårbar hvis man ikke vedlikeholder og "tar godt vare på systemet". Husk at SharePoint lagrer det meste i databaser og dere kan fort oppleve nedetid og tap av verdifull data hvis denne skulle kollapse. Gode backup- og driftsrutiner er viktig i et SharePoint miljø.

 

Lykke til...

 

Skjønner, er ikke sikkert vi har mulighet for å ha noen som kan drifte dette såpass nøye som det virker som trengs, her virker det som det er nødvendig med backup en gang i døgnet evt 1 gang i uka hvis ikke systemet blir brukt så mye.

 

Stemmer dette?

 

Trengs det mye kunnskap for å sette opp og drifte noe sånt som sharepoint?

 

Lurer også på om det er mulig å bruke noe sånt som wordpress med diverse plugins for å gjøre det samme? Trenger ikke tilgang til programmer etc...

 

Det er til et ungdomsarbeid med rundt 100 ledere og medarbeidere, hvor alle skal kunne jobbe sammen og på tvers av grupper og nivåer ettersom hvilke tilganger de har.

Etterhvert skal det kunne være mulig å bruke systemet på resten av organisasjonen og man vil da kunne komme opp i flere hundre brukere...

 

Tusen takk for flotte svar!

Endret av gaarder
Lenke til kommentar

100 bruker og ungdomsorganisasjon, då trur eg at eg ville ha droppa sharepoint først som sist.

1: Sharepoint er dyrt skal du ha ein lisens.

2: Utvikling er eit helvete

3: Krever mykje kunnskap å sette opp og drifte (administere er lettare)

Kva som ligger i gratisversjonen på 103 MB lurer eg veldig mykje på då eg syntes å huske at "InntallasjonCDen" av sharepoint var mykje større når eg kikka på det for ein kunde.

 

I tillegg kjem dei andre lisensene du trenger.

Windows Server OS og MSsql db. Noko som både krever resusser og kapasitet frå maskinvaren.

Og kostnadene med å sette det opp og konfigurer det korrekt blir også ein kostnad.

Skal ein spesialtilpasse så kan millionene sitte laust.

 

Nokre hundre brukere er ikkje det som ligger i begrepet stor organisasjon, trur sharepoint passer der ein passerer ein del tusen brukere og Officefilene (excel speiselt) flyter rundt.

 

 

Kikk heller på ein del open source-alternativ. Confluence kan nok dekke det behovet ganske bra.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
100 bruker og ungdomsorganisasjon, då trur eg at eg ville ha droppa sharepoint først som sist.

1: Sharepoint er dyrt skal du ha ein lisens.

2: Utvikling er eit helvete

3: Krever mykje kunnskap å sette opp og drifte (administere er lettare)

Kva som ligger i gratisversjonen på 103 MB lurer eg veldig mykje på då eg syntes å huske at "InntallasjonCDen" av sharepoint var mykje større når eg kikka på det for ein kunde.

 

I tillegg kjem dei andre lisensene du trenger.

Windows Server OS og MSsql db. Noko som både krever resusser og kapasitet frå maskinvaren.

Og kostnadene med å sette det opp og konfigurer det korrekt blir også ein kostnad.

Skal ein spesialtilpasse så kan millionene sitte laust.

 

Nokre hundre brukere er ikkje det som ligger i begrepet stor organisasjon, trur sharepoint passer der ein passerer ein del tusen brukere og Officefilene (excel speiselt) flyter rundt.

 

 

Kikk heller på ein del open source-alternativ. Confluence kan nok dekke det behovet ganske bra.

 

Ok, da legger jeg sharepoint på is, tenkte først på alle medlemmer i org(som er rundt 3-4000) men holder med ledere osv.

 

Det skal jeg ta en titt på, er det vanskelig å implementere, konfigurere og drifte?

 

Takk for forslag og tips!

Lenke til kommentar

Har selv vært med på å implementere Sharepoint i en bedrift med ~100 brukere. Problemet er at det holder ikke bare å installere Sharepoint, selve oppsettet og utviklingen rundt det blir fort en enorm oppgave (og ikke minst dyr).

 

Confluence fungerer i praksis som en veldig avansert Wiki-løsning. Er stor fan av den selv. Enkel å sette opp, enkel drifting og ikke så altfor dyrt (betalte vel rundt 5000 NOK for 500 brukere).

Lenke til kommentar
Har selv vært med på å implementere Sharepoint i en bedrift med ~100 brukere. Problemet er at det holder ikke bare å installere Sharepoint, selve oppsettet og utviklingen rundt det blir fort en enorm oppgave (og ikke minst dyr).

 

Confluence fungerer i praksis som en veldig avansert Wiki-løsning. Er stor fan av den selv. Enkel å sette opp, enkel drifting og ikke så altfor dyrt (betalte vel rundt 5000 NOK for 500 brukere).

Ok, da er nok ikke sharepoint aktuelt, i hvertfall ikke enda.

 

Har prøvd ut Confluence litt nå, og jeg synes det virker litt tungvint egentlig..er litt uoversiktlig og har ikke så altfor mange av de funksjonene som jeg er ute etter...

 

Er det flere systemer som dere tror kunne passet til mitt bruk?

Endret av gaarder
Lenke til kommentar

Sidan det er mange funksjoner du vil ha i ein pakke så veit eg ikkje om nokon dekker alle "out of the box"

 

Deler dette opp i tre:

- Prosjektstyring / dokumenthandering(fildeling)

- Forum

- Medlemshanderingssystem.

 

Confluence kan dekke dei to første punkta, styrken er informasjonshandtering og dokuemnthantering.

Forum vil den nok vere svak til men den kan brukes til det.

Medlemssystem er det nok veldig uegna til sånn "out of the box"

 

 

 

Så problematikken er nok at ein veldig sjeldan får alle tre behova dekka godt nok igjennom eit system.

Her må det nok fleire system inn og desse må integreres mellom kvar andre.

 

Og då begynner pengene å rulle for spesialtilpassing.

 

Eit system som kan gjere mykje av dette , men forsatt trenger ein del tilpassing (medlemshandtering) er Plone. Diverre er det ikkje eit system ein setter seg ned å gjer jobben ferdig på ein kveld med, det må inn eksperter for å komme seg opp på eit nivå som gjer det mulig å utvikle i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...