Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking AMD Athlon 64 X2 4800+

Anbefalte innlegg

Heisann.

Før jeg begynner så vil jeg bare gjøre det klart for noen av dere her.

Jeg er fullstendig klarover at cpu'n begynner og dra på årene så ikke klag.

Men jeg vil ikke bruke 10,000 talls med kroner på en ny pc riktig ennå.

Jeg vil presse den eg har så langt den klarer det.

Her er hardware som er brukt i denne maskin

For øyeblikket er den overklokket til 2900 mhz

Med slike innstillinger:

CPU Multipliserer 12.5x

CPU FSB 232.0 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 16%)

CPU klokkehastighet 2899.9 MHz (orginal: 2500 MHz, overclock: 16%)

CPU kjerne 1.43 V

Tempraturen ligger på:

idle: 20-30c

100% load: 45c. og ikke stiger etter 10 min på 100%

Testet stabiliten til den på 2900 mhz med "ORTHOS" i over 10 minutt uavbrutt.

Og til vanlig bruk i litt under 24 timer.

Har klart og kjørt den på 3ghz. men ikke lenge pga ustabilitetn og usikker på hva jeg skulle gjøre etter det.

Noen her som vil være så snille og veilede meg om hvordan jeg skal gå videre her?

Hvis det er noe info som mangler her så fikser jeg det fortløpende, bare og si ifra.

Håper på positive tilbakemeldinger og ikke syt og klaging om "kjøp dæ ny pc osv osv"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ramen blir klokket opp sammen med cpu'en. om jeg ikke tar helt feil er ram klokke avhengig av cpu klokke(kan overklokke chipsett og ikke cpu så forblir ramen også uendret). min athlon 4400 klarte 3ghz uten overvolting. men jeg måtte stille ned ramklokke før jeg kunne begynne overklokking.

av andre ting kan det være hypertransporten som må stilles ned et hakk. den er kun avhengig av fsb.

Lenke til kommentar
ramen blir klokket opp sammen med cpu'en. om jeg ikke tar helt feil er ram klokke avhengig av cpu klokke(kan overklokke chipsett og ikke cpu så forblir ramen også uendret). min athlon 4400 klarte 3ghz uten overvolting. men jeg måtte stille ned ramklokke før jeg kunne begynne overklokking.

av andre ting kan det være hypertransporten som må stilles ned et hakk. den er kun avhengig av fsb.

mulig og få det litt mere detaljert? :blush:

Lenke til kommentar

Hypertransporten (HT/HTT) blir styrt av FSB x HT multiplier. Denne vil som standard stå på 1000mhz, så i ditt tilfelle vil det bli 200 x 5 = 1000mhz. Nå som du kjører 2899Mhz, vil dette gi en HT frekvens på: 232 x 5 = 1160mhz. Dette kan gi enkelte hovedkort problemer, mens andre takler dette fint. Ytelsen påvirkes ikke i noen merkbar grad enten denne kjøres på 600 eller 1100mhz. Derfor vil det være en fordel å senke denne for å avdekke om den er bremsen, så da kan du i første omgang senke dennne til 4x.

Som tidligere nevnt blir også minnet klokket opp sammen med CPU'en. Dette kommer av at minnet er styrt av FSB og en divider. Blir minnet klokket for langt opp så kan dette gi ustabiliteter. Her kan du da enten øke spenninga på minnet, slakke på timings eller bare bruke en større divider, altså slakke på forholdet med FSB. Men med en såpass liten overklokk, så vil jeg ikke tro at minnet er det store problemet, men det kan likevel være verdt å sjekke ut om HT ikke gir noe mer stabilitet.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...