Gå til innhold

Bygge gaming-data selv -

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg planlegger å bygge en datamaskin selv og skal bruke noe rundt 15,000,- (Komplett.no)

Skal få hjelp av en venn å bygge den, men er ikke sikker på deler, kabler osv.

Vil ha et bra grafikkkort. (Helst nvidia - som jeg er fornøyd med fra før).

Jeg har en god del ting på en ekstern harddisk nå som jeg helst vil putte over på en intern harddisk. Så kunne tenke meg noe rundt 2 TB.

RAM - 4 GB ram eller mer helst.

Det er en god del deler som jeg ikke har skrevet opp, fordi jeg er ganske så usikker.

Hjelp meg gjerne, og du kan godt endre på de tingene jeg har skrevet over.

Skal også ha en skjerm, og da har jeg lyst på BenQ 24", og tastatur Logitech G15 eller G19. Er ganske fersk på dette så hjelp skader ikke. ;)

Endret av Marcus28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk å få med deg en skikkelig og kraftig strømforsyning (PSU), slik at alle de dyre og kraftfulle komponentene får nok strøm, uten en skikkelig strømtilførsel er de lite verdt. Bare et tips.

4549441574d.gif

Ja, er ikke helt sikker på det heller, men 800W er vel bra.

Lenke til kommentar
Vel ikke at jeg vil si noe galt om nvidia, men du kan ikke fulgt mye med, i en gaming rigg til den prisen hører nesten 2 x 5870 med, enten det eller et godt eyefinety oppsett.

...

En kompis har dette:

Western Digitial Caviar® Green 1,5TB (Harddisk)

Antec Twelve Hundred (Kabinett)

XFX nForce 780i SLI, nForce-780i SLI (Hovedkort)

Creative SB0886 X-Fi Titanium

Fatal1ty Pro series, (Lydkort)

Intel Pro/1000MT PCIe Server Adapter (Nettverkskort)

BenQ 24" LCD G2411HD (Skjerm)

Gainward GeForce GTX 295 1792MB PhysX (Grafikkkort)

OCZ Platinum XTC DDR3 2000MHz 4GB Kit (2x2 GB ram)

Intel Core™ 2 Quad Q9650 3,00 GHz (Prossessor)

Corsair DOMINATOR Airflow Fan (Vifte til minnebrikke)

Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu (Skjermkort kjøler)

Nexus Damptek Støyreduserende Matter, (Reduserer lyden som kommer av pcen)

Serial ATA kabel 1 m

Flatkabel IDE ATA133 48 cm

for 2 disks

Strømkabel SATA (vinklet)

MSI Cabel, Internal SPDIF cable ,

for nVIDIA HDMI cards

Skjermkabel DVI M/M 3m

skjermet høykvalitet, dual link

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI (batteri)

Logitech G15 gaming tastatur

USB, Norsk Layout

Totalt: 19, 806,58,-

Endret av Marcus28
Lenke til kommentar

Jeg setter aldrig opp Intel Rigger, men det er et direkte dårlig oppsett for prisen.

Cpu er utdart og overpriset.

Det samme gjelder gpu.

Det samme gjelder brikksettet.

Det er nok av dyktige intelbygger her på forumet du bør lytte til, for det kan jeg si, det der er ikke bra for prisen. BASTA.

Men siden jeg kjeder meg, og i prisklassen opp mot 20 k så hører en I7 cpu med, et eller 2 radeon 5870.

Men se nå litt på hva du kan få for den prisen, du kan glatt bygge deg et eyefinety oppsett

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Vel ikke at jeg vil si noe galt om nvidia, men du kan ikke fulgt mye med, i en gaming rigg til den prisen hører nesten 2 x 5870 med, enten det eller et godt eyefinety oppsett.

...

Har fått litt hjelp av en kompis, så da blir det dette antageligvis:

Western Digitial Caviar® Green 1,5TB (Harddisk)

Antec Twelve Hundred (Kabinett)

XFX nForce 780i SLI, nForce-780i SLI (Hovedkort)

Creative SB0886 X-Fi Titanium

Fatal1ty Pro series, (Lydkort)

Intel Pro/1000MT PCIe Server Adapter (Nettverkskort)

BenQ 24" LCD G2411HD (Skjerm)

Gainward GeForce GTX 295 1792MB PhysX (Grafikkkort)

OCZ Platinum XTC DDR3 2000MHz 4GB Kit (2x2 GB ram)

Intel Core™ 2 Quad Q9650 3,00 GHz (Prossessor)

Corsair DOMINATOR Airflow Fan (Vifte til minnebrikke)

Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu (Skjermkort kjøler)

Nexus Damptek Støyreduserende Matter, (Reduserer lyden som kommer av pcen)

Serial ATA kabel 1 m

Flatkabel IDE ATA133 48 cm

for 2 disks

Strømkabel SATA (vinklet)

MSI Cabel, Internal SPDIF cable ,

for nVIDIA HDMI cards

Skjermkabel DVI M/M 3m

skjermet høykvalitet, dual link

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI (batteri)

Logitech G15 gaming tastatur

USB, Norsk Layout

Totalt: 19, 806,58,-

Vel på dette CPU nivået, så bør du skifte til i7 feks 920 modellen. Den slår vel Q9650 på det meste. GTX295 er fortsatt kongen på haugen og er greit nok.

Hovedkortet er fra 2007 og jeg det støtter sikkert ikke DDR3 uten at jeg gidder å sjekke det. Totalt sett så setter du opp en PC til 20K som er to år gammel. Selv om delene holder høy klasse, er det et elendig forslag etter min mening og bare noe surr satt sammen til en PC.

EDIT: så ikke innlegget til Osse, men støtter det fullt ut.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Ja det første om må gjøres er å ta bort CPU, Ram og hovedkort og sette innenten denne i7920 pakken. Men siden det er fokus på spill så er det unødvendig å bruke 4900,- på den pakken, men i steden sette inn denne pakken med i5750 til 3000,- (skal du ha support for sli evt cf så kjøpes CPU i5750, hk 1156 og ram hver for seg). da har vi spart 1800,- allerede uten å miste noen effekt.

GTX295 kan greit beholdes dersom 4K skal brukes. Ellers er nevnte HD5870 til 1200,- billigere et greit alternativ, og yter vel gjennomsnitt bare litt under GTX295 - i noen spill bedre også. Gjør man de endrin¨gene så har en spart 3000,- fortsatt uten å redusere på spill-effekten. de øvrige delene får en evt komme tilbake til.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Jepp, men der er overdimisjonert å bruke 20k på en rigg og ikke engang ha eyefinty. Men greier ikke på noen måte å se at gtx 295 er et godt valg, det har ikke dirext x 11, i seg selv ikke engang noen skjermer en kan se forskjell mellom 5870 og gtx 295.

Lenke til kommentar
Husk å få med deg en skikkelig og kraftig strømforsyning (PSU), slik at alle de dyre og kraftfulle komponentene får nok strøm, uten en skikkelig strømtilførsel er de lite verdt. Bare et tips.

4549441574d.gif

Ja, er ikke helt sikker på det heller, men 800W er vel bra.

Corsair HX 1000W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Vifte. Skal være meget bra, og stabil, etter all test som er gjort av den.

Lenke til kommentar
Inkludert operativsystem, sorroundhøytalere, mus, tastatur , hodesett, skjerm ?

Nope, legger til det senere. Har vel egentlig bestemt meg for det meste av det. Har høytallere og mus, men blir nok en ny en, sikkert G9x. Headset har jeg, skjerm blir nok BenQ 24", Enten Windows 7 eller Windows xp og G15 eller G19 tastatur. ;)

Endret av Marcus28
Lenke til kommentar

Da blir jeg nok blank, kan sette opp en rigg til maks 11-12 som er lagt fornuftig opp, dersom du ikke ønsker et 3 skjerm oppsett da. Men med kun 1 skjerm ville jeg heller ha brukt 4-5 k på noe annen morro, enn for forskjeller en kun vil se på benchmarks.

Hehe, vel en får my bra på polet og mye mer morro, kan jo selvsagt legge til noe fra der.

Lenke til kommentar
Da blir jeg nok blank, kan sette opp en rigg til maks 11-12 som er lagt fornuftig opp, dersom du ikke ønsker et 3 skjerm oppsett da. Men med kun 1 skjerm ville jeg heller ha brukt 4-5 k på noe annen morro, enn for forskjeller en kun vil se på benchmarks.

Hehe, vel en får my bra på polet og mye mer morro, kan jo selvsagt legge til noe fra der.

Skal jo bli brukt til gaming for det meste. Men kan jo ha duo - to skjermer?

Lenke til kommentar

Fordi her kan vi få bruk for Crossfire av 5870, samt en godt overklokket I7 920. Og skal du bygge en rigg til 15 k, så er det iallefall godt å planlegge for et slikt oppsett. Personlig har jeg sedd meg ut 3 stk skjermer med 1680x1050, men dette fordi jeg skal ha innmaten i et HTPC kabinett hvor det ikke er rom for Crossfire.

Men til et singelskjerm oppsett vil en rigg til 8-9 tusen drive alt like godt som en rigg til 15 k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...