dmdb Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hei, som overskriften sier, har jeg cd-nøkkelen fra undersiden av pc-en men mangler xp pro cd-en. skulle reinstallere morsin pc og fant en volume lisens cd jeg skulle bruke, men den ville ikke aksepetere lisenskoden. er faktisk litt usikker om denne nøkkelen passer til en retail eller oem version av xp pro. står ikke noe på klistremerket, pc-en er kjøpt på elkjøp og har gyldig lisens. er det mulig å få tak i denne cd-en noen steder, tenker å laste ned platen, men finner den ikke noen steder på nettet. der er det samme om den er uten service pack. hjelp. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Det er ikke noe forskjell på retail eller OEM når det gjelder selve installasjons platen, så feiler ligger ikke der. Men du kan ha en volumlisens installasjons plate, og den vil ikke godta en vanlig XP Pro lisens. Så du må skaffe deg retail XP Pro platen. Men du er sikker på at det er XP Pro? Elkjøp selger (solgte) vel mest XP Home. Du kan fortsatt kjøpe XP Pro cden på diverse nettbutikker, men ikke uten en ny kode. Og prisen på en XP Pro CD i dag er vel ca 1.600 kroner. Microsoft tar vel 1.000 kroner for å sende deg en kopi...så billig blir det uansett ikke. Blir jo ikke riktig ovenfor mora di at du legger inn en piratkopi plate, så har hun kanskje pcen full av bakdører, rootkits, spyware, virus etc mens hun sitter å betaler regninger på nett og kanskje bestiller seg noe, og vips sitter noen med all informasjonen de trenger og kontoen henne er tømt....og hun skjønner ingen ting. Sjekk heller med venner og familie om noen ikke har fått med en XP Pro plate en gang (om det er XP Pro hun har da) Endret 27. oktober 2009 av myhken2 Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Det er ikke noe forskjell på retail eller OEM når det gjelder selve installasjons platen, så feiler ligger ikke der. Men du kan ha en volumlisens installasjons plate, og den vil ikke godta en vanlig XP Pro lisens. Så du må skaffe deg retail XP Pro platen. Men du er sikker på at det er XP Pro? Elkjøp selger (solgte) vel mest XP Home. Du kan fortsatt kjøpe XP Pro cden på diverse nettbutikker, men ikke uten en ny kode. Og prisen på en XP Pro CD i dag er vel ca 1.600 kroner. Microsoft tar vel 1.000 kroner for å sende deg en kopi...så billig blir det uansett ikke. Blir jo ikke riktig ovenfor mora di at du legger inn en piratkopi plate, så har hun kanskje pcen full av bakdører, rootkits, spyware, virus etc mens hun sitter å betaler regninger på nett og kanskje bestiller seg noe, og vips sitter noen med all informasjonen de trenger og kontoen henne er tømt....og hun skjønner ingen ting. Sjekk heller med venner og familie om noen ikke har fått med en XP Pro plate en gang (om det er XP Pro hun har da) Xp pro er det ja, ok, ingen forskjell om jeg benytter meg av pro retail eller pro oem, da trenger jeg én av delene. håpte på å treffe noen med msdn tilgang, som kunne laste ned en original og legge ut et sted. -db Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Xp pro er det ja, ok, ingen forskjell om jeg benytter meg av pro retail eller pro oem, da trenger jeg én av delene. håpte på å treffe noen med msdn tilgang, som kunne laste ned en original og legge ut et sted. -db Du trenger ikke EN av delene, du trenger den som IKKE er volumlisens altså retail (koden avgjør om det er oppgradering, OEM eller fullversjon). Jeg har MSDN tilgang (og MSDNAA) men legger jo ikke ut en kopi, det er jo ikke lov, og folk kan miste tilgang om de gjør det. Endret 27. oktober 2009 av myhken2 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Installer med en tilsvarende XP versjon som du har, du kan sikkert "låne" en :-) Last ned KeyUpdateTool.exe fra Microsoft. Dette er etter hva jeg forstår helt lovlig, siden du aktiverer og validerer hos Microsoft på lovlig måte. Det er ikke slik at du blir pirat bare fordi du ikke har en cd/dvd, så lenge du har en lovlig lisens. Les mer her: http://www.mydigitallife.info/2007/02/11/e...-free-download/ Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Xp pro er det ja, ok, ingen forskjell om jeg benytter meg av pro retail eller pro oem, da trenger jeg én av delene. håpte på å treffe noen med msdn tilgang, som kunne laste ned en original og legge ut et sted. -db Du trenger ikke EN av delene, du trenger den som IKKE er volumlisens altså retail (koden avgjør om det er oppgradering, OEM eller fullversjon). Jeg har MSDN tilgang (og MSDNAA) men legger jo ikke ut en kopi, det er jo ikke lov, og folk kan miste tilgang om de gjør det. Ok, da trenger jeg retail xp pro cd, skjønner ikke at MS bryr seg om cd-er... cd er boss uten gyldig lisens.. men-men Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Installer med en tilsvarende XP versjon som du har, du kan sikkert "låne" en :-) Last ned KeyUpdateTool.exe fra Microsoft. Dette er etter hva jeg forstår helt lovlig, siden du aktiverer og validerer hos Microsoft på lovlig måte. Det er ikke slik at du blir pirat bare fordi du ikke har en cd/dvd, så lenge du har en lovlig lisens. Les mer her: http://www.mydigitallife.info/2007/02/11/e...-free-download/ takk for svar, problemet er at jeg ikke klarer å få tak i en xp pro cd, ingen som har, og jeg bruker ikke en bloatware cd fra hp/acer eller hva det skulle være. jeg trenger rett og slett en original xp pro cd som ikke er volume. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Sant som du sier at XP CD plata ikke er noe verdt uten lisensen. Men Microsoft er likevel litt strenge på dette. Engelsk retail versjon kan du laste ned herfra (har ikke prøvd linkene) men du er vel ute etter norsk versjon... Finner også en norsk versjon på bukta, men jeg ville vel ikke stolt noe særlig på den. Er ikke så lett å kunne hjelpe deg noe mer enn dette. Lærdommen er at folk må huske på å spare på CD plater de får med pcene sine når de blir kjøpt, for de kan være nyttige en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Sant som du sier at XP CD plata ikke er noe verdt uten lisensen. Men Microsoft er likevel litt strenge på dette. Engelsk retail versjon kan du laste ned herfra (har ikke prøvd linkene) men du er vel ute etter norsk versjon... Finner også en norsk versjon på bukta, men jeg ville vel ikke stolt noe særlig på den. Er ikke så lett å kunne hjelpe deg noe mer enn dette. Lærdommen er at folk må huske på å spare på CD plater de får med pcene sine når de blir kjøpt, for de kan være nyttige en gang i fremtiden. takk for innspill, ja, jeg trenger norsk versjon, det var det som var på pc-en. skal sjekke ut "bukta"-en. vet ikke om hun hadde fått en rein cd med maskinen, tror kanskje det var en eller annen form for recovery cd, noe som jeg ville aldri brukt med tanke på bloatware... nå når moren er vekkreist får ikke jeg vite noe, kanskje jeg får låne en xp pro retail(hadde hørt meg omkring) takk for alle innspill. -db Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Så du vil ikke bruke en recovery CD for du er redd for bloatware, men å bruke en versjon fra bukta som kan inneholde bakdører, keyloggere etc som du aldri vil finne med et virusprogram, det er greit....LOL :!: Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Så du vil ikke bruke en recovery CD for du er redd for bloatware, men å bruke en versjon fra bukta som kan inneholde bakdører, keyloggere etc som du aldri vil finne med et virusprogram, det er greit....LOL :!: Det kan du si, er ikke redd å ha bloatware, men det var hele poenget med reinstall. Bruker ikke et iso før sum er sjekket mot original I morgen kommer en xp pro cd fra en bekjent, det blir spennende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå