hans_marius Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Har nylig satt i sammen en ny maskin bestående av følgende maskinvare: Antec Twelve Houndred kabinett Gigabyte GA-EX58-UD5 hovedkort Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X graffikkort INTEL CORE I7-920 prosessor CORSAIR Dominator TWIN3X 1600MHz DDR3 6GB RAM COOLERMASTER Cm Silent Pro 700W PSU WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB (partisjonert til en partisjon på 700GB© og en på 250GB(E) Sony NEC Optiarc DVD±RW brenner Samt to stk Seagate Barracuda disker på 250GB hver (F,H) OS er Windows 7 RC 64 bit. Opplever at maskinen noen ganger fryser helt. Om jeg hører på musikk fryser den også, samt mus og alt annet. I beggynnelsen måtte jeg da bruke "svenskeknappen" for å skru av og på igjen maskina. Nå i det siste har den restartet seg selv etter noen sekkunder. De første 3-4 gangene kom også meldingen om at BIOSen måtte gjennoprettes fra resserve BIOSen, som det er på dette hovedkortet. I det senere har ikke det kommet opp heller. Har oppdattert BIOS til siste versjon, alle oppdatteringer fra Windows er installert. Det er ikke virus/spyware/malware på maskina. Tror heller ikke det er drivere som kan gjøre det, men er ikke sikker. Har noen et forslag til hva dette kan komme av, eller kan si hvor jeg kan begynne å feilsøke for å finne feilen? Mvh Hans Marius Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Du kan jo begynne med å sjekke hw, er rammen i de hvite ram slottene, bruker du 8-pin strøm til cpu, og ikke bare 4-pin. Vet ikke om det betyr noe, men bruker du de blå sata kontaktene som tilhører ICH10R chipset. Har du brukt begge pci-e utgangene fra psu til gpu. Har du prøvd å justere DRAM Voltage til 1.64 Volt i bios. Har du prøvd å boote opp med Memtest86+ iso Endret 27. oktober 2009 av ask99 Lenke til kommentar
hans_marius Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Rammen sitter i de hvite RAM slottene ja. Bruker også 8-pin strøm til CPU, og alle sata kontaktene har jeg koblet til de blå kontaktene. Har brukt begge pci-e utgangene også ja. Har ikke prøvd å justere spenninger enda, men er det noe jeg må passe på når jeg gjør det? Kan også prøve å kjøre den memtesten du linket til... Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Ja, aldri juster DRAM Voltage høyere enn 1.64 Volt! Du sa "BIOSen måtte gjennoprettes fra resserve BIOSen", hva vil det si, er det første bios versjon som kjører nu? Har du prøvd Load Optimized Defaults i bios, skal gjøres etter en bios oppdatering, eller etter en clear cmos. Hvis du enda har siste bios versjon, og den ikke klarer å kjøre med Optimized Defaults, så prøv Load Fail-Safe Defaults, se om den enda fryser. Leste litt i manualen din, det virker som det er første bios versjon som kjører nu,"if the main BIOS is corrupted or damaged, the backup BIOS will take over on the next system boot and copy the BIOS file to the main BIOS", hvis du skal oppdatere bios, så bør du bruke Q-Flash Utility Endret 27. oktober 2009 av ask99 Lenke til kommentar
hans_marius Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Står at det er F7 versjonen av BIOS som ligger inne nå! Den nyeste er vel F9E, men det er en beta BIOS. Oppdaterte med @BIOS, og det gikk i alle fall fint virker det som. Har ikke testet minne testen enda, eller justert på spenninger, men skal prøve det. Har heller ikke prøvd Load Optimized Defaults, men skal prøve det også! Lenke til kommentar
hans_marius Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Testet også nå den RAM testen, kjørte igjennom tre ganger og fant ingen feil! Lenke til kommentar
hans_marius Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Har nå testet en stund med forskjellige spenninger, alt fra 1.6 til 1.4, men maskina fryser uansett. Dette skjer dog ikke med en gang som sagt. Kan plutselig fryse, for så å være bra i 3-4 dager og så fryse igjen osv. Har kommet litt forskjellige feilmeldinger via blåskjerm de siste gangene da maskina starter fysisk dumping av minne før den restarter seg. Har ikke rukket å lese hva som står på blåskjermen enda da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå