Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Veldig synlig fryktbasert reklame


glennib

Anbefalte innlegg

Hei.

Kikka akkurat litt imellom mine standard sider for nyheter, og fant på dinside.no en veldig .. irriterende reklame, som jeg har sett en del ganger før.

Snakker om Telenors nettsikkerhetreklame, der hvor man ser ansiktet på et barn som sitter på PCen, og plutselig rykker til med et sjokkert ansikt, akkompagnert med en tekst hvor det står: Tenkt på hvem guttungen møtte på nettet i dag? Telenor trygger barna på nettet.

 

Har mye i mot slike reklamer hvor de spiller på frykt på seg og sine. Greit nok at det kanskje er akkurat foreldre som er redd for barna sine som er målgruppen, men jeg synes det er veldig sleipt. Klarer liksom ikke å se på siden uten å tenke eller se på det redde ansiktet.

 

Synes noen andre det ikke er riktig å ha slike reklamer?

 

Link til artikkelen hvor jeg fant reklamen: http://www.dinside.no/826891/squeezebox-ra...ordi-den-virker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ulovlig å ha reklamer som spiller på følelser, men hvis formålet med reklamen er viktigere er det lov. Det er tilfellet med reklamene for forsikringsselskaper. De spiller i aller høyeste grad på følelser, men det får folk til å forsikre seg, og formålet er derfor viktigere. Om Telenors reklamer for nettsikkerhet går under det samme er jeg ikke sikker på men...

Lenke til kommentar

Hvor i markedsføringsloven nevnes det at reklame som spiller på følelser er i strid med lovverket? Moralsk forkastelig og høyst villedende vil jeg si det er, men tror neppe det er ulovlig. Når sant skal sies, avhenger så og si hele reklamebransjen av at folk lar reklame spille inn på sine egne følelser.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Det er ulovlig å ha reklamer som spiller på følelser, men hvis formålet med reklamen er viktigere er det lov. Det er tilfellet med reklamene for forsikringsselskaper. De spiller i aller høyeste grad på følelser, men det får folk til å forsikre seg, og formålet er derfor viktigere. Om Telenors reklamer for nettsikkerhet går under det samme er jeg ikke sikker på men...

 

At det var? - Nesten ALL reklame spiller på følelser, uavhengig av hvilket tjeneste/produkt den promoterer.

 

Jeg syns nå det er værre når dagbladet/vg/aftenposten kjører på med en skremmsels forside uten like (xx DØDE av SVINEINFLUENSA, eller "SOLTE SEG TIL DØDE" etc etc etc) kun for at folk skal kjøpe makkverket av en avis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...