Gå til innhold

må unmute hver gang jeg starter maskina (alsamixer)

Anbefalte innlegg

Har fått alsa-drivere til AC'97-en min. Lyden fungerer topp, men hver gang jeg har slått på maskina, så må jeg slå av mutinga. Temmelig tungvint med andre ord.

Hva skal jeg gjøre for å slippe dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøvde det:

command not found

Går det å skrive alsamixer i terminalen da? Eller kanskje du bruker Gnome Alsamixer el. ?

Prøv å kjør "find / -name alsactl" i kommandolinjen (evt. kan du bruker "locate alsactl"). Filen skal ligge i driverkatalogen hvis du kompilerte fra "source", slik at den ligger i f.eks /usr/src/alsa-driver-0.9.2/. Enten så har du ikke filen, eller så ligger den ikke i PATH.

Lenke til kommentar

Dette kom da opp:

/usr/sbin/alsactl

/root/alsa-utils-0.9.2/alsactl

/root/alsa-utils-0.9.2/alsactl/alsactl

har det noe å gjøre med at det ligger under root? (var innlogget som root når jeg fant disse)

For jeg som vanlig bruker har ikke tilgang til dem. Skal jeg sette økt tilgang for meg på de filene?

Lenke til kommentar
Dette kom da opp:

/usr/sbin/alsactl

/root/alsa-utils-0.9.2/alsactl

/root/alsa-utils-0.9.2/alsactl/alsactl

har det noe å gjøre med at det ligger under root? (var innlogget som root når jeg fant disse)

For jeg som vanlig bruker har ikke tilgang til dem. Skal jeg sette økt tilgang for meg på de filene?

Root har vanligvis en større "path" enn vanlige brukere. Dvs. at du f.eks ikke kan kjøre en kommando som ligger i /sbin uten å spesifisere hele banen til filen. Skriv bare /sbin/alsactl når du er vanlig bruker, så er problemet "løst" (det funker seff som root òg, men hvorfor skrive mer enn man trenger?).

Jeg ser at du pakket ut alsa-utils i root-katalogen (og ingen brukere har tilgang til den!). Jeg pleier å pakke ut tar-filer i /usr...

Etter at du har kjørt "make install" så skal programmet fungere uavhengig av "installasjonskatalogen" (/root/alsa-utils-0.9.2), slik at det ikke skal spille noen rolle hvor denne ligger. Det er likevel kjekt å beholde installasjonskatalogen da den inneholder "oversikten" over hva som er installert og hvor det er installert. Ergo: Du kan kjøre "make uninstall" for å fjerne programmet (du kan jo installere fra rpm, men det er en annen sak :-) ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...