jardel Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Finn tangenten til f(x) = ln x i punktet (e,1). Håper noen kan regne denne ut og forklare for meg, dette står heller ikke i boken! ps. mangler fortsatt svar på forrige oppgaven jeg la ut: deriver: Ln(x^2+1) - ln (x^2-1) Takk for all hjelp:) Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hint: Tangenten er en rett linje. Dvs. at den kan skrives på formen Ax+b, der A er stigningstallet - den deriverte i punktet. Den deriverte av ln x er 1/x. Når du skal derivere ln(x^2+1) må du i tillegg bruke kjerneregelen (f(u) = ln u, u(x) = x^2+1, f'(x) = f'(u)*u'(x)). Du får altså 1/(x^2+1) * 2x. Så er det samme prosedyre for den andre. Lenke til kommentar
jardel Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Hint: Tangenten er en rett linje. Dvs. at den kan skrives på formen Ax+b, der A er stigningstallet - den deriverte i punktet. Den deriverte av ln x er 1/x. Når du skal derivere ln(x^2+1) må du i tillegg bruke kjerneregelen (f(u) = ln u, u(x) = x^2+1, f'(x) = f'(u)*u'(x)). Du får altså 1/(x^2+1) * 2x. Så er det samme prosedyre for den andre. det vet jeg, men får feil svar jeg, svaret er -4x:x^4-1. kan du vise hele? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Prøver meg på litt latex for å få det litt mer oversiktelig. Endret 27. oktober 2009 av ManagHead Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå