enl Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Plassen på filserveren begynner å skrumpe alvorlig inn, og synes det er på tide med en oppgradering. Hadde tenkt meg 4x 1TB, så jeg får et RAID-5 array på 3TB. Serveren står på hele døgnet, så disker beregnet for RAID-bruk er et must. Time limited error recovery må diskene også støtte, så ikke det blir noe pes med RAID-kontrolleren. Disker jeg vurderer er WD RE3, Seagate Barracuda ES.2 og Samsung Spinpoint F1 RAID Class. Seagate har jeg god erfaring med fra før; har allerede 4x Barracuda ES-disker i serveren, men ytelsen på ES.2-diskene henger litt etter de andre. Likevel betyr stabilitet mest, og diskene skal bli brukt som lagringsdisker. Noen tanker? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Tja.. Jeg kjører 12stk samsung f1 1tb disker i raid 6, og ingen har daua enda. Har både samsungdisker på Areca kontrolleren og adaptec kontrolleren. Det er iallefall sikkert valg med tanke på at kontrolleren liker diskene. Lenke til kommentar
enl Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Tja.. Jeg kjører 12stk samsung f1 1tb disker i raid 6, og ingen har daua enda. Har både samsungdisker på Areca kontrolleren og adaptec kontrolleren. Det er iallefall sikkert valg med tanke på at kontrolleren liker diskene. Er det "RAID Class"-disker, eller vanlige, og hvor lenge har du kjørt disse? Endret 28. oktober 2009 av enl Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Tja.. Jeg kjører 12stk samsung f1 1tb disker i raid 6, og ingen har daua enda. Har både samsungdisker på Areca kontrolleren og adaptec kontrolleren. Det er iallefall sikkert valg med tanke på at kontrolleren liker diskene. Er det "RAID Class"-disker, eller vanlige, og hvor lenge har du kjørt disse? Dette er vanlige disker. Altså f1. De første 6 jeg kjøpte, har vart siden i fjor engang. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Samsung F1 (raid class eller ei) er bunnsolide, vanskelig å gå feil der.. har selv 13, hvor av 11(+1) står i ene filserveren, raid5 med hotspare, 0 trøbbel siden oppstart i juni i fjor. Ville dog styrt unna F2 1.5TB, disse håndterer ikke raid så bra. Ellers er det vel verdt å se på 1.5TB disker nå om dagen, disse gir deg tilsvarende antall GB per krone, og du slipper unna med færre disker totalt. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Wibla, interessant å vite om du har noen kilde på dette med F2 og Raid. Kjøpte selv en del av de for Raid5-bruk, men etter å ha lest på et tysk forum om 1 person som hadde litt dårlig erfaring med F2 i Raid, satt jeg de heller i en WHS-maskin. Der fungerer de forøvrig selvfølgelig feilfritt. Endret 3. november 2009 av Panter Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Backblaze-folka prøvde Samsung F2 i sine storage pods med ganske dårlige resultater, firmware errors, read errors osv, ergo ikke helt stabilt.. dette har jeg også fått verifisert fra andre som har prøvd de i raid, det er rett og slett no-go. De er fine som single disker, men ville ikke brukt de i et raidarray. Edit: Her er blog'en som forteller litt om diskproblemer, jeg spurte de i tillegg på twitter... Endret 3. november 2009 av Wibla Lenke til kommentar
Panter Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Ja, stemmer det, leste den bloggen for en stund siden. De har jo et litt spesielt oppsett, med port multipliers ol. Endret 3. november 2009 av Panter Lenke til kommentar
enl Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Har egentlig sans for seagate, men siden Barracuda ES.2 deler de samme problemene som Barracuda 7200.11, styrer jeg unna disse foreløpig. Tror jeg går for Samsung, da enterprise-diskene leveres med 7års garanti. Jeg ville tro de var skrudd bra i sammen da. Link til samsung angående garanti Endret 7. november 2009 av enl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå