Gå til innhold

Elsker 80 tallet!

spetwols

Anbefalte innlegg

Laserdisc har ingenting med 80-tallet å gjøre egentlig, nesten ingen som hadde det og DVD er fortsatt bedre kvalitet.

Det var noen få arcade-maskiner som hadde laserdisc-spill, men igjen, det var bare for å utnytte den større plassen på plata til å skvise inn tegneseriegrafikk og speech. Ikke noe vi ikke har vært vant med de siste 15 årene.

Ikke gidd å kast bort penger på det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, videokasetter. VHS. Helt vanlig format fremdeles, du har sett dem.

Laserdisc er kun for super hi-fi lyd og bilde folk, ala blu-ray er nå.

Nja... Laserdisc kom vel først på begynnelsen av 90-tallet til Norge, men ble aldri noen hit. Kan mye heller sammenlignes med HD-DVD enn Blu-ray.

LD var veldig uvanlig. Det var sånn ca. ingen som hadde det, men onkelen min hadde det faktisk, og det må nesten ha vært på 80-tallet (ser av Wikipedia at det kom i 1978, og ble markedsført en del fra midten av 80-tallet). Veldig imponerende greier - mest av alt pga. de store, blanke diskene. :)

VHS var veldig viktig - i alle barnebursdager måtte man vise film. Helt på starten var det ofte 8mm (analog film-film på lerret), men VHS tok helt over ganske raskt på 80-tallet. Vi fikk vel vår første VHS-spiller rundt '84, og da var det fortsatt litt uvanlig. De fleste leide movie box...

De viktigste tingene for oss kids på '80-tallet var gul Sony Sports Walkman, VHS og Sky Channel.

Lenke til kommentar
LD var veldig uvanlig. Det var sånn ca. ingen som hadde det, men onkelen min hadde det faktisk, og det må nesten ha vært på 80-tallet (ser av Wikipedia at det kom i 1978, og ble markedsført en del fra midten av 80-tallet). Veldig imponerende greier - mest av alt pga. de store, blanke diskene. :)

Tror det måtte komme vesentlig senere til Norge, kanskje helt på slutten av 80-tallet. Husker i alle fall godt en i klassen i mitt første året på videregående, som hadde skaffet seg LD. Dette var han sannsynligvis helt alene om å ha i mitt nærområde i alle fall. Han fikk nesten ikke kjøpt noen filmer her i Norge, så han bestilte stadig filmer fra USA som kom på VHS mye senere her i Norge. Han forsøkte derfor å arrangere såkalte filmkvelder hjemme hos seg og ville ta inngangspenger av de som kom. Kan legge til at jeg aldri var på besøk hos ham, og jeg tror ærlig talt ikke det var mange andre som gjorde det heller. Dette var skoleåret 1991/92.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...