Gå til innhold

Apple, Humac, Macbook SERVICEtrøbbel


Birdbox

Anbefalte innlegg

Beklager dårlig emnetittel. Finner noen en mer beskrivende navn, er det fritt for å skifte.

Så til saken:

 

Jeg vet såvidt hvor jeg skal starte. Dette er en ganske lang lekse, som har gjordt meg så sint og opprørt at jeg har skrevet et "skriv" som jeg har tenkt å sende inn til diverse aviser hvis jeg ikke har en mail i innboksen min innen fredag.

Istedet for å gjenfortelle hele greia, velger jeg heller å publisere "skrivet" mitt.

 

Jeg ville satt pris på tilbakemledinger. Hva bør jeg gjøre videre ol.

 

2007 var et gledens år! Jeg startet på Åssiden VGS med studieretning Medier og Kommunikasjon. Jeg og de andre elevene i klassen kjøpte i den anledning en MacBook gjennom skolen som skulle fungere som et verktøy i undervisningen. Denne MacBooken ble min nye bestevenn på skolen. Vi var igjennom tykt og tynt, og den var et supert hjelpemiddel. Hadde jeg bare visst hva som ventet i fremtiden skulle jeg kanskje ikke knyttet så sterke bånd til Macen min.

Vinter 2008 krasjet harddisken.

Det første jeg gjorde var å ringe Apple Support. Jeg pratet med en hjelpsom kar som ga meg et referansenummer og ba meg levere Macen min i nærmeste Humacbutikk. Jeg gjorde nettopp dette, og Macen ble reparert.

Takk og lov for at Humac har så gode og hjelpsomme arbeidere.

 

Etter to måneders tid ble jeg gjenforent med MacBooken min. Lykkelig og ivrig som en liten unge startet jeg den opp og satte i gang med oppstartprosedyren. Etter omtrent to minutter skjedde det noe forferdelig: skjermen forandret oppløsning og fargene forandret seg! Det som en gang var blått og mykt ble rosa og pikslete. Jeg fryktet det verste, og ringte umiddelbart Apple service igjen og fikk beskjed om å kontakte Humac, for å få maskinen sendt tilbake.

 

Da dette hendte bodde jeg i Haugesund, så jeg forklarte at det var vanskelig for meg å få levert/sendt Macen til en Humacbutikk da Stavanger– som ligger en fergetur unna – ble den nærmeste. Turen måtte altså gått til Stavanger eller Drammen – hvor min søster bodde på den tiden – ens ærend for å levere en Mac. Personen jeg pratet med viste forståelse for dette, og jeg fikk inntrykk av at hvis jeg leverte Macen neste gang jeg var i Drammen – om det kunne bli noen måneder til – så gikk det fint.

 

Da jeg i sommerferien endelig fikk dratt til Drammen med Macen var det litt om og men de vedrørende skulle ta den imot. Da jeg fortalte om min samtale med Apple Service gikk det greit, og jeg fikk et saksnr. Senere kontaktet Humac meg og ba om et referansenummer fra Apple Service, da de ikke kunne reparere Macen min uten det. Jeg måtte da ringe Apple Service for å få et referansenummer. Da jeg fikk dette, og videre sendt det til Humac fikk jeg tommel-opp tilbake, og beskjed om at dette sannsynligvis ikke ville ta så lang tid.

 

Det gikk en måned uten at jeg hørte noe, og jeg ringte Humac for å høre hvordan det stod til med Macen min. Jeg fikk da beskjed om at Macen ikke var sendt til service da de trengte kvittering. Jeg forklarte nok en gang, som jeg også hadde gjort da maskinen var inne for reparasjon av harddisk, at Macen var kjøpt gjennom skolen og at jeg ikke hadde kvitteringen. Dette var ikke noe problem, og jeg fikk beskjed om at det gikk på garantikjøpsloven – 5 års reklamasjon.

 

Denne gangen derimot hjalp ikke dette. Jeg fikk en melding som sa følgende:

 

”AO-104670: Hei vi finner denne maskinen solgt til Åssiden VGS 20/8/07. Vi kan dessverre ikke finne at denne maskinen er inkludert i noen avtale. Dersom vi tar feil beklager vi. Vi trenger dokumentasjon på kjøpt ARA eller APP. Rett til reklamasjon ref. kjøpsloven er dessverre gått ut. Mvh Office line humac.”

 

Da jeg igjen ringte opp og stilte spørsmål til hvorfor de ombestemte seg, og ikke ville reparere Macen min allikevel fikk jeg bare beskjed om at jeg ikke hadde rett til reklamasjon, og at jeg måtte skrive et brev til høyeste hold. Til slutt ble det avtalt at en kvinnelig leder skulle ringe meg opp.

Hun fortalte at det hadde gått for lang tid fra jeg fikk maskinen tilbake etter service til jeg leverte den igjen. Hun gikk allikevel med på at hun skulle finne samtaleloggen og lese gjennom samtalen jeg hadde med karen fra Apple Service etter at jeg fikk Macen min tilbake fra service første gang. En måneds tid etter denne samtalen ringte jeg igjen for å få en ”statusoppdatering”. Jeg kom på telefonen med den samme dama, som lovet å sende meg en mail og underrette hva som ville skje videre.

Dette er snart to uker siden…

 

Jeg går nå Åssiden vg3 med studieretning Medier og Kommunikasjon. Jeg har behov for Macen i undervisningen, og syns det er ganske frustrerende å være den som sitter uten. Humac har ikke vært behjelpelige eller enkle å samarbeide med. De har ikke gitt meg beskjed om at Macen ligger på vent i over en måned, og jeg ser ikke at de viser forståelse for min situasjon. Ingen fortalte meg at det var en tidsfrist på reklamasjonen. Jeg ble derimot fortalt at det var 5 års reklamasjon. Helt til jeg hadde hatt maskinen i underkant av to år. Da ble plutselig reklamasjonstiden kortet ned.

 

Jeg føler meg lurt av systemet! Jeg sa ifra at jeg hadde vanskelig for å få levert Macen, hvorpå tilbakemeldingen var at det var greit om jeg leverte Macen ved neste anledning.

 

Da jeg leverte Macen ville ikke Apple reparere den. De satte seg helt på bakbeina. Hvorfor kontaktet de ikke meg og forklarte situasjonen til meg? Det var heller ingen som ønsket å ta ansvar og forklare meg hva som var galt. Dette for meg er elendig service. Du kan være sikker på at jeg holder meg unna Apple-produkter i fremtiden, i tillegg til at jeg vil fortelle alle jeg kjenner og bryr meg om at Apples grusomme service og elendige kundebehandling.

 

Hva er det meningen jeg skal gjøre videre nå? Jeg har ikke ødelagt Macen med vilje, jeg har vært svært uheldig. Nå føler jeg meg som en skurk som prøver å svindle Humac til å reparere en maskin de egentlig ikke står ansvarlige for lengre. Jeg ser dette som en ganske håpløs situasjon for mitt vedkommende: jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre videre.

 

I etterkant forstår jeg at når jeg fikk maskinen igjen i mars, skulle det ha blitt oppgitt et referansenr, slik at de med sikkerhet kunne vite at maskinen var ødelagt da den kom fra service, og ikke var blitt ødelagt i etterkant...

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre Humac har solgt maskinen til kommunen/fylkeskommunen/skolen, kan ikke de holdes ansvarlig, da har de kun ytt service med å tilby å motta den.

 

Når det gjelder PCr via skole er ikke dette forbrukerkjøp etter mitt dømme, og vil derfor ha 2 års reklamasjonsrett ihht. kjøpsloven.

 

Spørsmålet er i hovedsak om den ble levert inn til service før 20/08/09, altså under 2 år etter kjøpsdato?

 

Og ja, de har rett til å sette seg på bakbeina, jeg forstår også din frustrasjon svært godt, og de har åpenbart ytt dårlig service hele veien, men servicegaranti gjelder 3 mnd fra du fikk den ferdig reparert. Andre mangler skal reklameres på innen 2 mnd.

 

Ditt "snitt" til å få denne saken unna er å sende brev til Apple, forklar at det ble reklamert på feilen over telefon til de med en gang du fikk den tilbake fra service, og at det derfor skal dekkes.

 

Lykke til, de er noen sleipe jævler. Har Mac selv og håper alt går som det skal :p

Lenke til kommentar

Enig med Mixy, men kjøpsloven som dette kjøpet faller inn under er fravikelig. Det betyr at kunden mest sannsynligvis kun har Apples garanti på 12 måneder. Det er kun ved at kunden har tegnet en garantiutvidelse med Apple (eller at dette fulgte med da skolen kjøpte inn maskinen) at man kan få dekket slike reparasjoner etter ett år.

 

Dette er noe man må ta dirkete med Apple eller leverandøren som solgte maskinen til skolen. Humac har kun tilbudt seg å sende maskinen til verksted på vegne av kunde.

Lenke til kommentar
Dette er noe man må ta dirkete med Apple eller leverandøren som solgte maskinen til skolen. Humac har kun tilbudt seg å sende maskinen til verksted på vegne av kunde.

Å ta det direkte med Apple kan kun gjøres dersom avtalen til firmaet som solgte maskinen til Åssiden VGS med Apple gir samme mulighet. Det er litt strengere med krav mot tidligere salgsledd i Kjøpsloven ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
En utrolig dårlig fremlegging av saken din Birdbox. Du kommer aldri til å nå frem så lenge det du skriver er så gjennomsyret av å være i affekt. Legg frem fakta på en "tørr" og dokumentert måte så skal du se at du vil nå lenger.

Jepp. Sluttet å lese etter første avsnitt; "2007 var et gledens år!". En kan ikke forvente særlig til hjelp, om en selv ikke gidder å fremstille problemet klart.

Lenke til kommentar
garantikjøpsloven – 5 års reklamasjon.

 

Det er ingenting som heter garantikjøpsloven. Enten forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. I ditt tilfelle er det nok kjøpsloven som gjelder da dette sannsynligvis ikke er et forbrukerkjøp. Da har du maks 2 års reklamasjon, som i tillegg kan fravikes gjennom avtale.

 

Så du må finne ut hvilken avtale som gjelder.

 

Og skriv brevet på nytt dersom du har tenkt å sende det, og fjern den «vær så snill å syns synd på meg» holdningen som gjennomsyrer teksten.

 

PS. Og hold deg gjerne unna Apple produkter. Ingenting er bedre enn det. :)

Lenke til kommentar
I 2007 startet jeg på Åssiden VGS med studieretning Medier og Kommunikasjon. Jeg og de andre elevene i klassen kjøpte i den anledning en MacBook gjennom skolen som skulle fungere som et verktøy i undervisningen.

Vinter 2008 krasjet harddisken.

Det første jeg gjorde var å ringe Apple Support. Jeg pratet med en hjelpsom kar som ga meg et referansenummer og ba meg levere Macen min i nærmeste Humacbutikk. Jeg gjorde nettopp dette, og Macen ble reparert.

 

Etter to måneders tid fikk jeg MacBooken tilbake. To minutter inn i oppstartsmodus forundret skjermen seg fra blått og mykt til rosa og pikslete. Jeg ringte umiddelbart Apple service igjen og fikk beskjed om å kontakte Humac-butikken, for å få maskinen sendt tilbake til service igjen.

 

Da dette hendte bodde jeg i Haugesund, så jeg forklarte at det var vanskelig for meg å få levert/sendt Macen til en Humacbutikk da Stavanger– som ligger en fergetur unna – ble den nærmeste. Turen måtte altså gått til Stavanger eller Drammen – hvor min søster bodde på den tiden – ens ærend for å levere en Mac. Personen jeg pratet med viste forståelse for dette, og jeg fikk inntrykk av at hvis jeg leverte Macen neste gang jeg var i Drammen – om det kunne bli noen måneder til – så gikk det fint.

 

Det ble ikke anledning til å dra til Drammen før sommerferien. Da jeg var innom Humac-butikken med Macen var det litt om og men de vedrørende skulle ta den imot. Da jeg fortalte om samtalen jeg hadde med Apple Service gikk det greit, og jeg fikk et saksnr. Senere kontaktet Humac meg og ba om et referansenummer fra Apple Service, da de ikke kunne reparere Macen min uten det. Jeg ringe da Apple Service og fikk et referansenummer. Jeg sendte dette videre til Humac-butikken, og fikk tommel-opp tilbake, og beskjed om at dette sannsynligvis ikke ville ta så lang tid.

 

Det gikk en måned uten at jeg hørte noe, og jeg ringte Humac for å høre hvordan det stod til med Macen min. Jeg fikk da beskjed om at Macen ikke var sendt til service da de trengte kvittering. Jeg forklarte nok en gang, som jeg også hadde gjort da maskinen var inne for reparasjon av harddisk, at Macen var kjøpt gjennom skolen og at jeg ikke hadde kvitteringen. Dette var ikke noe problem, og jeg fikk beskjed om at det gikk på garantikjøpsloven – 5 års reklamasjon.

 

Denne gangen derimot hjalp ikke dette. Jeg fikk en melding som sa følgende:

 

”AO-104670: Hei vi finner denne maskinen solgt til Åssiden VGS 20/8/07. Vi kan dessverre ikke finne at denne maskinen er inkludert i noen avtale. Dersom vi tar feil beklager vi. Vi trenger dokumentasjon på kjøpt ARA eller APP. Rett til reklamasjon ref. kjøpsloven er dessverre gått ut. Mvh Office line humac.”

 

Da jeg igjen ringte opp og stilte spørsmål til hvorfor de ombestemte seg, og ikke ville reparere Macen min allikevel fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde rett til reklamasjon, og at jeg måtte skrive et brev til høyeste hold. Til slutt ble det avtalt at en kvinnelig leder skulle ringe meg opp.

Hun fortalte at det hadde gått for lang tid fra jeg fikk maskinen tilbake etter service til jeg leverte den igjen. Siden jeg heller ikke fikk noe saksnr. da jeg ringte Apple Servicen etter at skjermkortet ble ødelagt, så hun hadde ikke ”bevis” på at skjermkortet var blir ødelagt etter service. Hun gikk allikevel med på at hun skulle finne samtaleloggen og lese gjennom samtalen jeg hadde med karen fra Apple Service etter at jeg fikk Macen min tilbake fra service første gang. Etter å ha ventet i over en måned uker ringte jeg igjen. Da fikk jeg beskjed om hun skulle sende meg en mail. Det er nå to uker siden.

 

Jeg går nå Åssiden vg3 med studieretning Medier og Kommunikasjon. Jeg har behov for Macen i undervisningen, og syns det er ganske frustrerende å være den som sitter uten.

 

Jeg ble fortalt at det var 5 års reklamasjon da jeg leverte maskinen inn til service første gangen.

 

Kunne folk heller gitt meg mer konstruktiv tilbakemelding?

 

Om noen mener jeg har skrevet "En utrolig dårlig fremlegging av saken" kan de i det minste fortelle meg hvordan det kan forbedres?

 

Har prøvd å nedtegne situasjonen mer konkret, fjernet vissvass og utenomsnakk og "stakkars-meg" greiene. Kan ikke annet enn å beklage at jeg er en dårlig skribent når jeg er opprørt.

 

Som sagt skjønner jeg Apples problem, de trenger et saksnr for samtalen jeg hadde med Apple Service-karen etter at jeg fikk maskinen igjen fra Service. De har ingen garanti for at maskinen ikke er blitt ødelagt utenom garanti-tiden.

 

Problemet mitt er at den faktisk var ødelagt når den kom fra Service, og jeg fikk faktisk talt beskjed om at det gikk greit å levere Macen tilbake.

Det er ikke min feil at Apple Service-karen ikke gav meg et referansenr.

Lenke til kommentar

Kjøper man gjennom leasing så kan det fort bli litt mer hokus pokus.

 

Er det snakk om leasing (dvs. betalte/ betaler litt pr. mnd i leie), kjøpte du den fullt ut gjennom skolen eller leier du den av skolen?

 

Man kan ikke bare skrive at kjøpslovens regler vil gjelde slikt uten videre. Er du under låne/ lease tid så gjelder ikke kjøpslovens regler mellom deg og den du låner/ leaser av. De trer først i kraft når du har kjøpt den ut fullt og helt.

 

Siden skolen ikke selger pcer til å livnære seg, er det kjøpslovens regler som gjelder.

 

For å ikke komplisere forholdene for mye så går vi vekk fra at det foreligger leasing forhold, og at du har kjøpt macen fullt og helt ut av leieavtalen.

 

Etter kjøpsloven §84 har man i noen tilfeller rett til å reklamere mot tidligere salgsledd, det gjelder hvis salgsleddet du "hopper" over har en reklamasjonsrett over for den du reklamerer over.

 

Du skriver at du reklamerte muntlig, men det fremkommer også at:

jeg fikk inntrykk av at hvis jeg leverte Macen neste gang jeg var i Drammen – om det kunne bli noen måneder til – så gikk det fint.

 

Hvis det skal gå noen månder fra man har reklamert til maskinen er levert inn, så burde man få dette skriftlig. Man har som sagt en medvirkningsplikt ved reklamasjon. Har du ikke noe skriftlig her eller annet som støtter deg opp, så sliter du i forhold til Humac/ Apple.

 

Det at skolen ikke sikret seg bedre rettigheter enn Apple sin garanti ved kjøp av macene er ikke Apple eller Humac sin feil. Hadde du kjøpt Apple Care ved siden av så hadde dette vært løst lettere, slik er det bare.

 

Hvis du hadde kjøpt ut pcen som du skriver når du mottok den, så hadde du også mulighet til å reklamere ovenfor skolen. Men også dette er for sent pr. dags dato da den relative reklamasjonsfrist hadde gått ut, pr. dags. dato regner jeg også med at den absolutte fristen også har gått ut. Du skulle med andre ord sendt en mail til skolen din også, da hadde du sikret deg dobbelt opp.

 

Selv om det kan være vanskelig å forestille seg, så er det snakk om et trepart forhold. Humac/ Apple har solgt macene til skolen din som igjen har solgt det videre til deg. Hverken Apple eller Humac har inngått noen avtale med deg som privatperson. Din avtale er mellom deg og skolen din.

 

Som jeg skrev så har du i visse tilfeller reklamasjonsrett overfor tidligere ledd, men drøyde det ganske lenge før du leverte det inn.

 

Jeg har gjort et anslag basert på dine opplysninger, der jeg gir deg et kraftig slingringsmonn.

 

Jeg antar at du leverte maskinen din inn i jan/ feb siden du skrev vinter. For å gi deg slingringsmonn skriver vi februar.

 

Februar + 2 månder som reklamasjon tar betyr at vi er i april. Du reklamerer samme dag antar jeg (eller i nærheten av samme dagen) til Humac over nye problem.

 

Deretter må man regne i fra andre enden. Du opplyser at det har gått ca. 2,5 månder siden du leverte inn macen til Humac. Da er vi i August, og jeg tipper det er rundt 17- 18 altså skolestart.

 

Da er vi oppe i 3,5 månder fra feilen ble oppdaget til du leverte den inn på service. Det i seg selv burde gitt deg indikasjoner på å få dokumentasjon på at det var greit å vente så lenge. Hvis vi tar utgangspunkt i at du reklamerte i mai, er vi fortsatt oppe i hele 2,5- 3 månder.

 

Siden det er du som hevder du har reklamert innen rett tid til Humac, er det også du som har bevisbyrden for dette. Så lenge du ikke har noe skriftlig eller opptak av samtalen så blir slikt svært vanskelig å bevise.

 

Det er også et moment at du «fikk et inntrykk» av at det var greit å vente så lenge. Bare dette i seg selv tilsier at du skulle ha forhørt deg grundigere.

 

Med andre ord er det hverken Apple eller Humac som har bæsjet på leggen i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Da jeg pratet med Apple-Service fyren - i mars - forklarte situasjonen til han- altså at jeg bodde i hgsd, og at det kunne gå noen mnd før jeg fikk levert Macen.

 

Han sa at det burde gå bra.

Det er dette du skulle fått skriftlig.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...