Toorqs Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hei, Driver i disse dager og starter opp en bedrift, regner med at det blir enkeltmannsforetak til å begynne med. Et forsiktig omsetnings mål for 2010 er 200.000. Varer skal importeres fra Taiwan, og selges i Norge. Jeg har ikke drevet med dette før, så det er mange ting som er ubesvart. Vet at man må registrere seg som mva pliktig etter 50.000 i omsetning, men lurer på om det lurt å gjøre dette fra dag 1 for å trekke fra moms på importerte varer som jo må tas inn før de kan selges ut. Salg av første vareparti kommer til å komme på rundt 30-40.000. Et annet alternativ er at avsender sender et parti varer som vareprøver, noe det også er, siden jeg ikke har sett det med egne øyne før. Det blir jo da ikke regnet moms inn på varene, og heller ikke ut til kundene som får dette til demo-pris. Selger mente dette var en grei praksis så lenge det dreide seg om 2-3 eksemplarer av et produkt jeg ikke før hadde motatt. Spørsmål: Er dette en lovlig praksis, eller må jeg ta meg av dette første vareprøve partiet som en privatperson eller betale full moms som bedrift for å lovlig kunne kreve penger fra en kunde for produktet? (Dette er før 50.000 grensen er overtrått) Lenke til kommentar
EyN Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Noen planer om hva prosjektet ditt skal hete (nettsiden, osv.)? Er du god på å lage nettsider, banners, osv. Og hva skal nettbutikken din handle om? Hjemme elektronikk? Som Hardware eller som jpx.no? Det med moms, osv. Har jeg ingen aning på. Men ville gjerne fått svar på disse spørsmålene siden jeg kunne ha sponset på ved å prøve noen produkter med rabatt fra deg! Som testing! Kanskje du kunne strukturere "emnet" ditt litt mer? Lenke til kommentar
Toorqs Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Hei, Skal ikke utvikle selve nettsiden selv, bare være med på å tilpasse den til markedet i Norge som distributør. Dreier seg om sykler, merket er Velocite. Kommer til å ta inn noen demo modeller i starten som selges til trivelige priser. (veiledende er også lav i forhold til tilsvarende produkter) men vi snakker nok fra 8000 og oppover. Mer info her hvis det er interesant: http://toorqs.blogspot.com/ En ting til ang moms; Er det korrekt at man får fradrag for inngående moms på varer man har kjøpt før 50.000 grensa etter at denne er passert og man må begynne å betale inn moms? tenkt case: innkjøp av varer 30.000kr for innføring av disse betales 7,500 kr Total utpris er f.eks 70.000, hvor 20.000 må tillegges mva (5000,-) Vil jeg da ikke måtte betale inn disse 5000? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå