Gå til innhold

Velge OC 4890 kort eller 5850 kort?

Conkey

Anbefalte innlegg

Hei,

mitt (høyt elskede) 4890 Towic ed. kort tok kvelden og jeg fikk derfor refundert kjøpesummen. Er på utkikk etter en erstatter men synes det er vanskelig å velge. Primært skal kortet brukes til spill + noe film. Usikker på om jeg skal velge et nytt fabrikklokket 4890 kort eller kjøpe et 5850 kort (når dette blir tilgjengelig).

Er 5850 kortet verdt de vel 500,- mer de koster? Likte Toxic kortet pga lite støy, er det mye mer støy på stock kjølere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

mitt (høyt elskede) 4890 Towic ed. kort tok kvelden og jeg fikk derfor refundert kjøpesummen. Er på utkikk etter en erstatter men synes det er vanskelig å velge. Primært skal kortet brukes til spill + noe film. Usikker på om jeg skal velge et nytt fabrikklokket 4890 kort eller kjøpe et 5850 kort (når dette blir tilgjengelig).

Er 5850 kortet verdt de vel 500,- mer de koster? Likte Toxic kortet pga lite støy, er det mye mer støy på stock kjølere?

Hei, jeg kan ikke gi deg noe definitivt svar på om 5850'n er verdt de ekstra pengene, men det jeg kan si, er at etter å ha lest flere tester i det siste, så gikk jeg for et Sapphire Vapor-X 4890 (samme kort som toxic'en), uannsett pris. For det første, så klarer 4890'n å kjøre de aller fleste spill i de mest populære oppløsningene (opp til 1920x1200). Har du skjerm med mye høyere oppløsning enn det, så kan det selvsagt være verdt å kjøpe noe heftigere.

Det som derimot gjorde utslaget for meg, er at såvidt jeg har kunnet lese meg frem til, så er det ingen av standard kjøle-løsningene på 58xx serien som er virkelig stillegående. For meg var dette en stor prioritet. Stock kjølerne virker å være mer eller mindre samme på alle 58xx kortene, og støyer visst ganske betraktelig ved spilling. Støy er selvsagt en subjektiv ting, der alle har sin egen smerte-grense for hva de synes er akseptabelt. Personlig skulle jeg gjerne hatt en PC med passiv kjøling hele veien, men siden dette foreløpig er nær sagt umulig å kombinere med høy ytelse, uten at det i allefall koster skjorta.

Er du først og fremst ute etter at systemet skal være stillegående, så kjøp heller et forrige generasjons kort med nyere stillegående kjøling. Er du derimot først og fremst ute etter å ha høyest mulig ytelse for penga, så er antakelig 5850'en bedre, i allefall på nyere spill.

Et alternativ, om du kan leve med "dårlig ytelse" en stund, er å kjøpe et rimelig skjermkort for bruk midlertidig. F.eks. et 4670 eller noe tilsvarende fra nvidia, og heller vente til over nyttår, så at bransjen kommer med stillegående kjøling også til 58xx serien. Total prisen går opp litt, men i løpet av de månedene, så kan du jo sikkert klare å spare litt slik at du kan få et "lydløst" 5850 eller 5870.

Lenke til kommentar

Takk for en god betrakning. Ja det er nettopp dette som er det foreløbige problemet, man får ikke kombinert det beste fra 2 verdener. Er litt overrasket over at Toxic kortet tok kvelden, har ikke rørt det mht klokking eller tweaking, men det er vel slikt som skjer. Har et mindre herlig ort i maskinen nå, fungerer som en minimumsløsning inntil videre. Kan jo også vurdere å kjøpe annen vifte og sette på selv, men da snakker man plutselig om null garanti..:(

Det er jo DX11 støtten som frister mot et kort i 58XX serien, men enn så lenge er dette ikke noe som støttes av noen av de spillene jeg kjører. Tror kanskje jeg skal følge ditt råd en liten stund og bare følge med. Har etterhvert en del komponenter som bør skiftes paralellt f.eks prosessor (redd for at denne er en alvorllig flaskehals etterhvert (tokjerne AMD pros)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...