Gå til innhold

Kanin med utstående tenner


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :!:

Jeg var ute hos kaninen min i dag når jeg kom hjem, og oppdaget noe fryktelig rart.

Undertennene hans stakk på en måte ut fra munnen, og jeg fikk panikk.

Jeg ringe dyrlegen, men vi kunne ikke komme før i morra klokka 3.

Mor mi sa hun skulle se på kaninen når hun kom hjem, så kjører vi kanskje ut til en annen dyrlege i kveld.

Dette var SNÅLE GREIER !

 

Noen som har peiling og vet hva dette kan komme av?

Kaninen min er ikke frisk, og jeg hadde tenkt å ringe å bestille time uansett i dag, så finner jeg den med så rare tenner :ermm:

 

Blir glad for all hjelp :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er stor sannsynlighet er at tennene til kaninen din må klippes. Om dette er tilfellet er du litt uheldig her. Fordi de vil alltid vokse, og du må klippe dem jevnlig for at kaninen skal klare å få i seg føde. Men du kan bedre problemet med å gi kaninen grovere mat, pinner osv som kan slite tennene mer ned.

 

Har de allerede vokst ut av munnen så er dette noe du egentlig burde ha merket for en god stund siden. Kaninen din har nok hatt problemer med å få i seg mat og kan derfor være syk av den grunnen. Er svært viktig at du har kontakt med den og sjekker den jevnlig. Ikke bare plasserer den i et bur og glemmer den. Ta den med til veterinær.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, som snublefot sier så vekser tennene hos en gnager hele tiden. Derfor skal den alltid ha grov mat å noe å gnege på tilgjengelig til en hver tid. :)

En gulrot er flott, fordi den kan den spise på. Kvister er greit å ha, men blir kjedelig å lengden.

På dyrebutikken har de knagepinner. Altså pinner av sammensatte godiser på som du henger opp i burdet. Kaninen min elsket dem!

 

Ellers kan du gi deg og den en utfordring: Finn en tykk trekubbe (Ubehandlet!) å borr noen hull i den. Fest forskjellige grønnsaker og frukter til den så kaninen må bøye å tøye litt for å komme fram (unngå kål, dårlig mage).

 

Tennene til kaninen din blir nok filt ned eller i verste tilfelle: klipt. Klippingen er er skummelt og litt vondt, men det nlir bedre etterpå.

Dersom tennene blir for lange vil kaninen etterhvert dø av sult.

 

Lykke til ^^,

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde engang en kanin som hadde akkurat samme problemet :( de sa at jeg enten kunne klippe tennene ned, noe som da må gjøres ganske ofte, fordi de vokser fort utigjen selvom den får rikelig med grovfor og ting og gnage på.. ellers så kunne de avlive den, noe de mente var det beste :no:

 

Jeg var jo selvfølgelig litt liten da jeg hadde den kaninen og ville ikke avlive den, noe som jeg i ettertid angret på for kaninen sin del :cry: Jeg kjøpte saks spesielt beregnet på kanintenner og og satte meg ned for og klippe den.. for det første måtte vi være to stk, og etter hver økt var armene mine fulle av oppklorte merker.. kaninen syntest jo selvfølgelig ikke dette var gøy og spente jo hele tiden, men det måtte jo gjøres.. etter noen uker med dette skjønte jeg at det ikke kunne pågå lengre.. for det første tviler jeg på at kaninen hadde det så bra og for det andre så var det jo ikke noe kjekt for meg heller.. men tenkte jo mest på kaninen min da selvfølgelig..menmen.. tror ikke den syns d var så gøy heller så vi måtte rett og slett med tungt hjerte gjøre det som dyrelegen anbefalte oss fra starten av. Så den ble avlivet hos dyrelegen:( Huff, savner deg lille jenten min, for søøt var hun! :grin: Men tror hun har d bedre nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...