kongcopa Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hei! Jeg er ny bruker på forumet og har nettopp kjøpt meg Canon Eos 450d med 18-55 Is kit-objektivet. Imidlertid er bildekvaliteten litt varierende, spesielt i mørke omgivelser. Hovedformål er å ta bilder av familien både ute i lyse omgivelser og i huset hvor det er noe mørkere. Bildene blir av og til faktisk dårligere enn mitt Panasonic TZ7. Hva kan jeg gjøre for å optimalisere bildekvaliteten? Er Kit-objektivet til canon med stabilisator som jeg har, for dårlig til slike formål? Bør jeg eventuelt kjøp den Canon EF 50mm f/1.8 II? Mange sier den er bra, og jeg trenger egentlig ikke zoom så veldig mye. Til makrobilder og for å ta fugler på litt avstand i fart, hvilke objektiver bør jeg ha da, som også ikke er for dyrt? Og kan jeg bruke KIT-objektivet til dette formålet? Skal sies at jeg er nybegynner, så jeg er nok ikke ekspert på feltet som mange av dere, derfor er det greit å få noen "ekspertråd". Tusen takk for all hjelp, og jeg vil gjøre gjengjeld om dere skulle lure på noe. Er siviløkonom-student, så om dere trenger hjelp innen det, så bare send meg en mld! Hehe:) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hei! Kit objektivet er ikke så lyssterkt, så i mørke omgivelser må du nok bruke blits, eller et mer lyssterkt objektiv som f.eks 50 1.8, men dette kan bli litt "trangt" på 450D sett kitobjektivet på 50mm og prøv om du kan leve med det bildeutsnittet. hvis du skal ta bilde av fugler i bevegelse må du nok ha en litt lyssterk tele f.eks canon 70-200 F/4 den er ikke kjempelyssterk, men har grei størrelse, vekt og pris og er knallskarp. Du finner dem pent brukt for ca 4000. det er dog ikke et makroobjektiv med nærgrense på 1.2 meter men hvis du tenker å fotografere makro vil jeg absolutt anbefale et dedikert makroobjektiv til det. for blomster O.l er det da 60-90mm som gjelder og for insekter er det 90 og oppover. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Litt sent for trådstarter når han allerede har kjøpt en Canon, men kanskje andre som ikke har kjøpt ennå kan få litt tips. Fordelen med innebygd stabilisering i kamera slik som Pentax, Sony og Olympus har er at du kan bruke stabilisering sammen med lyssterk optikk som f.eks. 35/2 eller 50/1,4. En 50/1,4 gir hele fire trinn kortere lukkertid i forhold til et kit objektiv på 55mm. Og med stabilisering i tillegg får en en totalpakke som er ganske anvendelig. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hovedformål er å ta bilder av familien både ute i lyse omgivelser og i huset hvor det er noe mørkere. Bildene blir av og til faktisk dårligere enn mitt Panasonic TZ7. Hva kan jeg gjøre for å optimalisere bildekvaliteten? (Jeg har ikke brukt Canon så mye at jeg husker hva innstillingene jeg prater om heter, så du er nesten nødt til å se i manualen eller lete gjennom menyene. Beklager.) Det spørs litt hva du mener med "dårligere", men det er ikke uvanlig at et ganske billig kompaktkamera leverer bedre bilder rett ut av kameraet enn det et speilrefleks gjør. Det har rett og slett noe med at bildene skal være mer etterbehandlingsvennlige, men det er fullt mulig å ordne litt på dette. Populært sagt må du inn i menyen og "dra i spakene", d.v.s. øke kontrast, metning og evt. fargetone. Evt. finnes det også gjerne enkelte bildeinnstillinger som leverer mer "kompaktaktige" bilder. Ang. bilder i mørket, burde du forsøke å eksperimentere litt med blitsen. Kameraet ditt har antagelig en funksjon for å enten eksponere etter lyset fra blitsen eller å eksponere for både blitsen og 'naturlig' lys. Sistnevnte blir gjerne penere. På engelsk kalles det gjerne "slow flash sync", sjekk blitsmodus i kameraet. Om jeg ikke husker feil er det mulig kameraet gjør dette av seg selv om du bruker M eller Sv, evt. om det er innstilt til å fungere på den måten uten videre. For øvrig ville jeg vært skeptisk til å bruke 200mm på fugler. 70-200/4 er et finflott objektiv, men med mindre du skal fotografere meiser på matbrettet* er det ikke sjeldent du vil ha mer enn 200mm å 'rutte med'. For øvrig lykke til videre. Man lærer mye av å prøve og feile, og det finnes mange interessante artikler på nettet om relativt avanserte kamerafunksjoner. Lenke til kommentar
kongcopa Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Veldig mange gode tips og innspill! Setter jeg pris på dere! Tusen takk! Som nybegynner er det greit å få litt erfaringer fra andre:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå