Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumma meg litt ut med frostvæske!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det meste ideele er å tømme systemet og fylle på igjen med riktig væske. Det kan du gjøre selv. Et verksted tar ikke mye for en slik jobb heller. Det er relativt for unna gjort.

 

Ellers kan du kjøre med det og risikere å ødelegge radiator og topp.

Lenke til kommentar
Det meste ideele er å tømme systemet og fylle på igjen med riktig væske. Det kan du gjøre selv. Et verksted tar ikke mye for en slik jobb heller. Det er relativt for unna gjort.

 

Ellers kan du kjøre med det og risikere å ødelegge radiator og topp.

Kan du fortelle hvorfor spyleveske ødlegger radiator og topp..

Når kjøleveske ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Det kommer vel mye ann på frysepunktet på spylevæska, men så skiller det kanskje litt i forhold til hva de inneholder (ikke vet jeg hva som er i de forskjellige væskene)

 

Deler som topplokk og radiatorer er vel ofte laget i aluminium, så kanskje noe i spylevæske som tærer på aluminium?

Lenke til kommentar
Det meste ideele er å tømme systemet og fylle på igjen med riktig væske. Det kan du gjøre selv. Et verksted tar ikke mye for en slik jobb heller. Det er relativt for unna gjort.

 

Ellers kan du kjøre med det og risikere å ødelegge radiator og topp.

Kan du fortelle hvorfor spyleveske ødlegger radiator og topp..

Når kjøleveske ikke gjør det.

 

Jeg skriver risikere som du ser. Det er ikke umulig at ting som propanol-2, sitronlukt, smuglersprit (denatueringstilsetning++) iblandet med annet rask allerede i systemet kan tære på alutopp, for ikke snakke om vannpumpe og pakninger.

 

Kjølevæske tærer ikke på delene fordi den er lagd for å ikke gjøre det. Spylervæske er lagd for å rense frontrute ikke beskytte mot korrosjon.

 

Det blir litt for dumt å risikere motoren når 3kg blå frostvæske på biltema koster i overkant av hundrelappen.

Endret av Virion
Lenke til kommentar
Det meste ideele er å tømme systemet og fylle på igjen med riktig væske. Det kan du gjøre selv. Et verksted tar ikke mye for en slik jobb heller. Det er relativt for unna gjort.

 

Ellers kan du kjøre med det og risikere å ødelegge radiator og topp.

Kan du fortelle hvorfor spyleveske ødlegger radiator og topp..

Når kjøleveske ikke gjør det.

 

Jeg skriver risikere som du ser. Det er ikke umulig at ting som propanol-2, sitronlukt, smuglersprit (denatueringstilsetning++) iblandet med annet rask allerede i systemet kan tære på alutopp, for ikke snakke om vannpumpe og pakninger.

 

Kjølevæske tærer ikke på delene fordi den er lagd for å ikke gjøre det. Spylervæske er lagd for å rense frontrute ikke beskytte mot korrosjon.

 

Det blir litt for dumt å risikere motoren når 3kg blå frostvæske på biltema koster i overkant av hundrelappen.

 

Enig i det, men biler som kan bruke blå frostveske, tåler uten problemer 5l utblanda spylerveske.

Men har en rød, så er det trolig værre.

Husk også hvor lite spyleveske det faktisk er i 5L ferdigblanda spylerveske ;-)

Men han bør nok tappe ut noe, og fylle opp med mer frostveske, slik att frost verdien blir rett.

 

Deriomot, har han bil med dårligtopp, og derfor må bruke rød forstveske, da bytter han alt, fordi denne frostvesken må ikke blandes.

Lenke til kommentar

Dersom motoren hadde tålt spylevæske (etanol/metanol, isopropanol, vann og litt annen dritt), så hadde man brukt det som frostvæske. Nå er ikke det tilfelle. Selv rent vann er skadelig pga manglende antikorrosive tilsetninger, og etanol, metanol og isopropanol er svært skadelig for gummi og plast, som slangene er laget av. I det hele tatt, andre stoffer enn ment type kjølevæske skal ikke i det systemet. Alkoholene som brukes i spylevæske har LAVERE koketemperatur enn vann, mens kjølevæske har høyere koketemperatur. Å bruke rent vann f.eks vil få kjølevæska til å koke dersom trykket er borte, mens med korrekt blanding av kjølevæske vil det ikke koke. Spylevæske med sin lavere koketemperatur enn vann vil selvsagt ha enda større tendens til å koke enn rent vann.

 

For de som lurer, spylevæskesystemet har ikke gummi, det er slanger som er laget av en eller annen form for fiber (vet ikke nøyaktig hvilken type), og pakningene er laget av stoffer som er laget for å håndtere kjemikalier, f.eks Viton® som er en syntetisk gummi.

Lenke til kommentar
Dersom motoren hadde tålt spylevæske (etanol/metanol, isopropanol, vann og litt annen dritt), så hadde man brukt det som frostvæske. Nå er ikke det tilfelle. Selv rent vann er skadelig pga manglende antikorrosive tilsetninger, og etanol, metanol og isopropanol er svært skadelig for gummi og plast, som slangene er laget av. I det hele tatt, andre stoffer enn ment type kjølevæske skal ikke i det systemet. Alkoholene som brukes i spylevæske har LAVERE koketemperatur enn vann, mens kjølevæske har høyere koketemperatur. Å bruke rent vann f.eks vil få kjølevæska til å koke dersom trykket er borte, mens med korrekt blanding av kjølevæske vil det ikke koke. Spylevæske med sin lavere koketemperatur enn vann vil selvsagt ha enda større tendens til å koke enn rent vann.

 

For de som lurer, spylevæskesystemet har ikke gummi, det er slanger som er laget av en eller annen form for fiber (vet ikke nøyaktig hvilken type), og pakningene er laget av stoffer som er laget for å håndtere kjemikalier, f.eks Viton® som er en syntetisk gummi.

 

vel, han brukte 5L blanda spylerveske. som er blanda kanskje 20% spylerveske om han har blanda den tøft. altså maks 1L spylerveske. Og kjøleveske har ca 10L veske totalt. hvor ca 30% av dette er allerede frostveske.

 

Hadde han helt på 10L spylerveske konsentrat, så selvsagt enig, men det er ikke tillfelle.

 

Men er han redd, så kan han kjøre motoren varm, med radiator lokket av, slik att alkoholen fordamper av varmen. (den fordamper jo faktisk ganske lett.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg tolket det du skrev som at du mente at bilen ville gått fint med 5L (som i 5L som mengde, ikke som i "utblandet spylevæske"), så da blir det ikke helt det samme. Jeg er ganske enig i at et par desiliter eller noe med utblandet spylevæske er nok ikke direkte skadelig, men ikke å anbefale likevel.

 

Det er kanskje en idè å bytte kjølevæsken uansett, siden den ikke er evigvarende. Gamlere typer bør byttes hvert 2. år, ellers vil det bli korrosjoner/rust i motoren som er skadelig for omtrendt alt sammen. Bytter man den relativt ofte, dvs. ikke venter 5-10 år slik mange sikkert gjør; trenger man sansynligvis ikke å spyle veldig nøye for hver gang.

 

Bare for å spørre deg gxi: Selv slangene til kjølesystemet blir jo morkne etterhvert, så jeg regner med det ville gått fortere med noe annet enn frostvæske?

Blir det samme som all annen gummi, man kan la den være, og den blir ødelagt etter en viss tid, eller man kan gjøre noe ekstra for å ødelegge den på kortere tid. Det er vel ca. 100% sansynlig at gummien som brukes i disse slangene ikke er naturgummi, men en billigere syntetisk gummi. Den kan være av typen som er veldig motstandsdyktig, eller av typer som blir ødelagt av det meste på kort tid.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Må egentlig si meg litt enig med gxi; det gjør neppe noe skade men bedre føre var.

 

Man skal uansett bytte ut kjølevæsken med jevne mellomrom, og på de fleste biler er det jo veldig lettvint å gjøre dette. Mange har bunnskrue i radiatoren f.eks.. bare å tømme ut, skylle systemet med hageslangen (via radiator og ekspansjonstank) og blande seg ny frostvæske :)

Lenke til kommentar
Beklager, jeg tolket det du skrev som at du mente at bilen ville gått fint med 5L (som i 5L som mengde, ikke som i "utblandet spylevæske"), så da blir det ikke helt det samme. Jeg er ganske enig i at et par desiliter eller noe med utblandet spylevæske er nok ikke direkte skadelig, men ikke å anbefale likevel.

 

Det er kanskje en idè å bytte kjølevæsken uansett, siden den ikke er evigvarende. Gamlere typer bør byttes hvert 2. år, ellers vil det bli korrosjoner/rust i motoren som er skadelig for omtrendt alt sammen. Bytter man den relativt ofte, dvs. ikke venter 5-10 år slik mange sikkert gjør; trenger man sansynligvis ikke å spyle veldig nøye for hver gang.

 

Bare for å spørre deg gxi: Selv slangene til kjølesystemet blir jo morkne etterhvert, så jeg regner med det ville gått fortere med noe annet enn frostvæske?

Blir det samme som all annen gummi, man kan la den være, og den blir ødelagt etter en viss tid, eller man kan gjøre noe ekstra for å ødelegge den på kortere tid. Det er vel ca. 100% sansynlig at gummien som brukes i disse slangene ikke er naturgummi, men en billigere syntetisk gummi. Den kan være av typen som er veldig motstandsdyktig, eller av typer som blir ødelagt av det meste på kort tid.

 

Jeg hadde ikke bytte kjøleveske en ekstra gang, om jeg hadde fylt på 5l ferdigblanda spyleveske.

Jeg har selv gjort den bommerten, og latt bilen gå som normalt til vanlig tid for bytte av kjølevesken.

Og den bilen ble kjørt som taxi i mange år etter dette, og havnet som privat bil igjen etter over 1mill Km. uten å dele motoren eller bytte kjølevans slanger eller radiator.

 

Så jeg syns det blirt helt teit å rope ulv for noe slikt.

Derrimot 5L konsentrat, det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...