A-DO Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Vi bygger hus og Get er tilbyder i området med såkalt "fiber med koaks frem til og inne i huset" (karakterisert som superbredbånd!). Det blir dermed lagt koaks inn til teknisk rom i vårt hus. Vi skal ha 2 TV punkter og 5 datapunkter. Jeg ønsker å plassere en server i teknisk rom slik at alle punktene blir en del av nettverket. Spørsmålet er da hva jeg trenger av kabler fra teknisk rom? Er det greit å legge coax til TV-punktene og Cat5/6 til datapunktene? Må det legges 2 Cat-kabler til hvert datapunkt? Hvorfor holder det isåfall ikke med bare 1? Veldig takknemlig for svar! Lenke til kommentar
War Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hvordan kom du frem til Cat 2? Token ring nettverk du skal ha? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Forskjell på 2 cat-kabler og cat 2..... Holder vel i utgangspunktet med 1 kabel til et utak, men når man først trekker er det ikke dumt å trekke to kabler og sette opp et dobbelutak. Kommer altid ett eller annet man ikke har tenkt på som gjør at man trenger et ekstra utak på et senere tidspunkt. Kjenner ikke til GET sin pakke, men i utgangspunktet høres planen din fin ut. Lenke til kommentar
A-DO Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 Ok. Takk. Dersom det skulle dukke opp ting som gjør at jeg trenger et ekstra uttak er det vel bare å koble på en splitter. Har selv dette på kontoret for bruk av 2 PC'er. Blir uansett nok kabler... Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Nei... Ingen splitter... Hvis du splitter et Ethernetsignal (i begge ender selvfølgelig) så vil du ikke få gigabit. Hvis du bygger hus, så får du vel til å legge kablene inne i veggen, så da ser jeg ingen grunn til å ikke trekke 2 kabler til hvert uttak. Da har du 2 Gbit-uttak på hvert punkt. 24porters Gbit-svitsjer begynner å bli billig nå så... -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå