Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli med meg og kutte ut brus, juice og sukkertøy!

L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tusen takk. Appelsin-juice er forresten ikke bedre enn cola med tanke på hverken syreskader eller sukkerinnhold. ;)

Dette er et sitat fra heeelt i begynnelsen av tråden, jeg har ikke lest noe etter dette, men la meg klare opp: De 11-12% sukker (eller 11-12g sukker per 100g) i brus er glukose, mens det i appelsinjus er fruktose. Så du har på en måte rett i at det ikke er bedre på sukkerinnhold, men sukkeret i appelsinjus er ikke usunt, tvert imot, det er veldig veldig positivt. Syren er nok like ille ja :) (om ikke verre..)

Jeg melder meg kanskje på etter hvert, men jeg er en mann som nyter appelsinjusen sin, og sett bort fra syren danner denne et stort grunnlag i mitt kosthold.

Edit:

Verdt pengene spørr du meg :) Kvalitetsjuice som er 100% juice uten noe drit oppi.

Må bare kommentere på dette: Mana er fremstilt fra konsentrat, og er altså ikke på noen måte "kvalitetsjuice".

At det er fremstilt fra konsentrat betyr jo bare at vannet er fjernet etter tapping slik at væsken tar mindre plass under frakting. Samme mengde vann er tilsatt igjen etterpå. Det har ikke noe å si for innholdet og "mengde drit i juicen".

Men jeg er dog en av dem som foretrekker jus som ikke er fra konsentrat. Vet ikke, den bare smaker bedre :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
At det er fremstilt fra konsentrat betyr jo bare at vannet er fjernet etter tapping slik at væsken tar mindre plass under frakting. Samme mengde vann er tilsatt igjen etterpå. Det har ikke noe å si for innholdet og "mengde drit i juicen".

Men jeg er dog en av dem som foretrekker jus som ikke er fra konsentrat. Vet ikke, den bare smaker bedre :)

Jeg synes fortsatt det er misvisende å kalle det "100% kvalitetsjuice", da all juice per definisjon ikke er tilsatt noe ekstra, og juice fra konsentrat som sagt ikke på noen måte kan sammenlignes med "ekte" juice med tanke på smak.

Lenke til kommentar

Jeg har spist sinnsykt mye snop i helgen. Drukket en god del brus og (3 halvlitere), men det får gå syns jeg siden jeg så sjelden drikker brus. Var på Ringenes Herre-maraton på kinoen, og for å ikke sovne trengte jeg det. : P Men, dette bør jo egentlig gjøre det lettere å fortsette å ikke spise i hverdagene. (Selv om jeg røk på en kjeks-smell i forrige uke.)

Lenke til kommentar

Du er ikkje aleine. Eg brukar opp noko ekstremt med pengar på brus. Då det går mykje i glassflasker tapar eg og mykje på literprisen kontra å kjøpe 1/2 eller 1 1/2 liter plastflaske. Trøstar meg med at å kjøpe i glassflaske gjer bedre smak og at eg slepp å drekke endå meir brus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...