Dwnlzy Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg skal ha meg en ny HD-TV, og etter å ha undersøkt litt, har jeg fått veldig lyst på en LG 42" 42LH5000. Hvist jeg kjøper den på komplett.no, har jeg råd (8000kr), men hvist jeg går på elkjøp, da har jeg ikke råd (12000kr). Etter litt lesing på nett, og en fin og lang prat med en selger på elkjøp, fant jeg ut at grunnen til dette, er såkalt "paralell-import" osv. Og at faren er vist nettbutikken går konkurs, så står jeg på bar bakke, og uten omtrent andre valg enn å kjøpe en ny TV. Noe som ville være litt krise, siden jeg er student og denne TVen trenger å holde til jeg er ferdig med utdanningen (3-5år). Så kommer spørsmålene : - Har jeg noe å frykte? - Hvordan er det med garanti og reklamasjon? - Kjøpe en "Ferarri" på nett, eller en "Opel" på elkjøp? PS! Litt usikker på om dette var riktig del av forumet for en slik post, men siden det hadde med TV-apparat å gjøre, så tok jeg sjansen på det, vist ikke beklager jeg :-). Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Tror ikke komplett driver mye med parallelimport. Uansett ligger det TV hos de fleste andre nettbutikker til godt under 10000,- er nok bare elkjøp som ikke har følgt med på prisene. Lenke til kommentar
Bendelormen Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Nå er ikke jeg noe ekspert på dette altså. Men du bør ikke ha noe å frykte ved å kjøpe fra komplett.no Dette er vel den største webshoppen i Norge, og tviler på at de går dunken med det første. Servicen fra Komplett.no er også veldig bra utifra mine egne erfaringer selvom jeg aldri har kjøpt tv derfra. IMO go for it. Ikke hør på alt det skumle selgeren på elkjøp sier Lenke til kommentar
Don't salute! Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Nå er Komplett.no en av de nettbutikkene som ikke kommer til å gå konkurs med det første. Eneste som kan være litt dumt med å kjøpe over nett kan være at du kanskje blir tilsendt en TV med feil, som gjør at er nødt til å sende den tilbake, noe som kan føre til en del unødvendig prating i tlf eller over e-post, anhengig av hva det er problemet gjelder. Så kjøp av en TV på en nettside tror jeg går helt fint. Men hold deg litt unna de nettbytikkene som er små og som kanskje ikke er så populære. Det er de nettbutikkene som kan gå konk. PCUtstyr har jo nettopp gått konkurs, og etter hva jeg har sett er de ikke den strørste nettbutikken jeg har sett. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Ikkje noko stygt mot elkjøp, men med tanke på at pris forskjellen er på 4000 kr bør du så klart gå for komplett. Sjansen for at komplett.no går konkurs med det første er svært liten, (Visst du vil ha noke tal på dette gå inn her: http://www.purehelp.no/vis.asp?t_page=2&am...44E41431C414743 ) Har og god erfaring med komplett som bedrift, og er ein god nett butikk. https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k Den er strengt tatt ikkje billigast hos komplett, men er jo ikkje på lager der den er billigast så. Lenke til kommentar
Dwnlzy Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Takk for gode svar, da kjøper jeg den på nett :-) ! Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Husk en kan alltids prute. De kan sikkert gi en bedre pris enn 12k. På min lokale Elkjøp koster den jo 10k. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 eeyy, ikke hør på spirrevippen på elkjøp sjekker du samtlige tver på elkjop og på nettet vil du se en stor pris forskjell, det er fordi elkjøp har lokaler de skal betale ned på, mange ansatte de skal lønne ol. dette gjør at de må ta mer for tven en komplett som har kanskje bare et lager og noen ansatte. Hvis tven komplett selger er parallell import SKAL dette opplyses og numrett på tven er anerledes. Noen gangkan det være så lite som en X eller Y. sjekk om numrett er det samme på begge tvenen. F.eks er Samsungs LED UE40B7020(parallell import) den samme som UE40B7070. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hvorhen står det at dette -skal- opplyses om? Ringer du LG så vil de fortelle deg at komplett gråimporterer, og har ingen avtale med nordiske LG. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hvorhen står det at dette -skal- opplyses om? Ringer du LG så vil de fortelle deg at komplett gråimporterer, og har ingen avtale med nordiske LG. på nettonnett finner jeg "Samsung UE40B7070" og på elkjop "Samsung UE40B7070XXE" XXE står for at den er nordisk , altså NetOnNet.no har parallellimportert sin TV, noe som gjør at de kan selge den 1500kr billigere en Elkjop.no Er det ikke slik at alle produkter skal oppgis med fullstending navn og nummer ??? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Er etter hva jeg kjenner til intet regelverk om markering av gråimporterte modeller, og opplysing om dette. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Er etter hva jeg kjenner til intet regelverk om markering av gråimporterte modeller, og opplysing om dette. har du importert f.eks en Samsung UE40B7070 har du ikke lov og kalle den for "Samsung UE40B7070XXE" ? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Nå heter vanligvis de gråimporterte for 7000 og 7020, sånn sett . Og at det ikke står XXE bakerst er opp til butikkene slik sett. Kan fint være nordiske modeller selv om det ikke står dette, mange butikker lar være å sette det opp. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Nå heter vanligvis de gråimporterte for 7000 og 7020, sånn sett . Og at det ikke står XXE bakerst er opp til butikkene slik sett. Kan fint være nordiske modeller selv om det ikke står dette, mange butikker lar være å sette det opp. jaja, 7020.. skrev d lengre opp ^^ da er det vel best å sende mail/ringe for å høre om det er gråimporterte ? de kan vel ikke holde noe informasjon tilbake ? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg sier go for komplett, kjøp heller en bedre Tv. Komplett har sikre eiere og jeg tror neppe det er en av de første butikkene som går konkurs, selv om de har fått litt hardere konkurranse. Videre så er "gråimport" feil ordvalg, da det mest sannsynlig er snakk om lovlige paralellimporterte varer. EU og EØS retten er helt klar på at det er fullt lovlig å paralellimportere varer innad i EØS. Med andre ord så er det fullt tillatt å importere cola- bokser fra sverige for å selge det her i landet (forutsetter da at alle tillatelser til å selge her på berget er innhentet). Faktisk var heller ikke dette så opplagt, før EFTA- domstolen kom med en rådgivende uttalelse i fellessaken E-9/07 og E-10/07. Det er heller ikke lov for norge å «unilateralt innføres eller opprettholdes internasjonal konsumpsjon av varemerkerettigheter, uten hensyn til de aktuelle varenes opprinnelse.» Man kan dele vareslagene opp i to: a) De varene som er tatt inn på EØS- markedet med rettighetshaverens tillatelse. b) De varene som er tatt inn på EØS- markedet uten rettighetshaverens tillatelse. Gruppe a kan igjen inndeles i: 1) De tilfeller der produktet er produsert og markedsført innenfor EØS. - Her kan ikke merkevareinnehaveren bruke merkeretten til å nekte import. Dette kalles for konsumering av varemerkerettigheter. 2) Varene har blitt markedsført for første gan gutenfor EØS, men blir produsert i EØS. - Her finnes det ingen avgjørelse enda på denne problemstillingen. Under gruppe b faller det tilfellet der varen blir markedsført og produsert utenfor EØS. Her må man skille mellom EU og EFTA landene. - Har man ikke tilhold i EU kan man muligens ta disse inn fritt for salg. Bor man derimot i EU- land så har man ikke denne muligheten. For de interesserte så har man også de tilfeller der man har en ekstern varemerkeeier enn den som eier varemerket i det aktuelle EØS_ landet. Her vil nok ekstern part kunne komme med innsigelser. Man burde også være obs på at man ikke kjøpe kopier, såkalte piratvarer. Med andre ord så er problemstillingen rundt paralellimport og konsumering av avarer ganske omfattende, og til dels er det en jungel. En huske regel kan være at så lenge det er produsert og markedsført i EØS så er det tillatt å parallellimportere for salg. EØS- retten åpner for konkurranse innad i EØS/ EU, og bestemmelsene må også sees i henhold til dette. Dette tjener vi konsumenter også på. Økt konkurranse er alltid bra for markedet. Har selv prøvd å bruke SAMSUNG sin nordiske garanti på en blue-ray spiller som jeg kjøpte i Sverige. Det var ikke mye hjelp der å få, da de henviste meg til butikken selv om jeg skrev at jeg ville benytte meg av deres nordiske garanti. Det var med andre ord butikken som ordnet opp her med ny spiller. Så nordisk garanti for meg i dette tilfellet betydde nada og null. Det å sende en teknikker hjem til deg er man også ansvarlig for etter forbrukerkjøpsloven, og er strengt talt ikke noe som går utover det man har rett til etter loven. Man kan med det rette at deler av denne garantien ikke går lenger enn de kravene som loven stiller. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg sier go for komplett, kjøp heller en bedre Tv. Komplett har sikre eiere og jeg tror neppe det er en av de første butikkene som går konkurs, selv om de har fått litt hardere konkurranse. Videre så er "gråimport" feil ordvalg, da det mest sannsynlig er snakk om lovlige paralellimporterte varer. EU og EØS retten er helt klar på at det er fullt lovlig å paralellimportere varer innad i EØS. Med andre ord så er det fullt tillatt å importere cola- bokser fra sverige for å selge det her i landet (forutsetter da at alle tillatelser til å selge her på berget er innhentet). Faktisk var heller ikke dette så opplagt, før EFTA- domstolen kom med en rådgivende uttalelse i fellessaken E-9/07 og E-10/07. Det er heller ikke lov for norge å «unilateralt innføres eller opprettholdes internasjonal konsumpsjon av varemerkerettigheter, uten hensyn til de aktuelle varenes opprinnelse.» Man kan dele vareslagene opp i to: a) De varene som er tatt inn på EØS- markedet med rettighetshaverens tillatelse. b) De varene som er tatt inn på EØS- markedet uten rettighetshaverens tillatelse. Gruppe a kan igjen inndeles i: 1) De tilfeller der produktet er produsert og markedsført innenfor EØS. - Her kan ikke merkevareinnehaveren bruke merkeretten til å nekte import. Dette kalles for konsumering av varemerkerettigheter. 2) Varene har blitt markedsført for første gan gutenfor EØS, men blir produsert i EØS. - Her finnes det ingen avgjørelse enda på denne problemstillingen. Under gruppe b faller det tilfellet der varen blir markedsført og produsert utenfor EØS. Her må man skille mellom EU og EFTA landene. - Har man ikke tilhold i EU kan man muligens ta disse inn fritt for salg. Bor man derimot i EU- land så har man ikke denne muligheten. For de interesserte så har man også de tilfeller der man har en ekstern varemerkeeier enn den som eier varemerket i det aktuelle EØS_ landet. Her vil nok ekstern part kunne komme med innsigelser. Man burde også være obs på at man ikke kjøpe kopier, såkalte piratvarer. Med andre ord så er problemstillingen rundt paralellimport og konsumering av avarer ganske omfattende, og til dels er det en jungel. En huske regel kan være at så lenge det er produsert og markedsført i EØS så er det tillatt å parallellimportere for salg. EØS- retten åpner for konkurranse innad i EØS/ EU, og bestemmelsene må også sees i henhold til dette. Dette tjener vi konsumenter også på. Økt konkurranse er alltid bra for markedet. Har selv prøvd å bruke SAMSUNG sin nordiske garanti på en blue-ray spiller som jeg kjøpte i Sverige. Det var ikke mye hjelp der å få, da de henviste meg til butikken selv om jeg skrev at jeg ville benytte meg av deres nordiske garanti. Det var med andre ord butikken som ordnet opp her med ny spiller. Så nordisk garanti for meg i dette tilfellet betydde nada og null. Det å sende en teknikker hjem til deg er man også ansvarlig for etter forbrukerkjøpsloven, og er strengt talt ikke noe som går utover det man har rett til etter loven. Man kan med det rette at deler av denne garantien ikke går lenger enn de kravene som loven stiller. fint svar, lærte mye der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå