Gå til innhold

Lyssterkt EF-S objektiv ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ikke dreven på fotografering, men tenkte å kjøpe et nytt objektiv til samboer til jul.

vi har Canon EOS 40D (eller D40 :)), og har per i dag et Tamron "allround" (17-70mm?)objektiv fra før.

Jeg ville tro at når en tar mye bilder innendørs eller på brylluper el. så kan det være greit med et objektiv som fanger mye lys og som man slipper å stille på kamera så mye for hvert bilde. Også å kunne ta bilder uten å bruke blitz hver gang.

Finnes det noen gode, men rimelige objektiver som kan være aktuelt? Eventuelt hvilke parametre bør jeg se etter når jeg leter i produktguiden?

Hvis ikke jeg kjøper er objektiv blir det kanskje noe annet fotorelatert. Så om noen har gode julegavetips, så kom gjerne med dem :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hva slags objektiv du er på jakt etter selvfølgelig, men en Sigma 30mm f/1.4 vil være en veldig hyggelig kamerat på en 40D. Jeg har den selv til Pentax (gir marginalt videre utsnitt, men veldig lite av betydning), og er godt fornøyd. Har sine mangler den som alle andre, men gir deg mulighet til å ta bilder uten blits når ingenting annen kan ta bilder. På en 40D har du også enda bedre bildekvalitet enn meg på de høyeste ISO-verdiene og kan strekke strikken litt lenger.

Dersom du vil ha zoom, får du ikke bedre blender enn f/2.8, men du kan kombinere det med bildestabilisator som hjelper litt i noen situasjoner (stillestående motiv, samt at du eliminerer kamerabevegelsene dersom du tar bilde av noe som beveger seg). Tamron har sin 17-50 f/2.8VC til ca 4000, Canon har sin 17-55 f/2.8IS til godt og vel det dobbelte. Canon er litt bedre bygget, men bildekvaliteten er jevnt over ganske lik afaik.

Jeg ville nok likevel gått for lyssterk fastoptikk, den nevnte Sigmaen gir veldig gode muligheter og er mye mer anvendelig enn du nok først skulle tro, til tross for at du ikke har zoom...

Lenke til kommentar
Det spørs jo hva slags objektiv du er på jakt etter selvfølgelig, men en Sigma 30mm f/1.4 vil være en veldig hyggelig kamerat på en 40D. Jeg har den selv til Pentax (gir marginalt videre utsnitt, men veldig lite av betydning), og er godt fornøyd. Har sine mangler den som alle andre, men gir deg mulighet til å ta bilder uten blits når ingenting annen kan ta bilder. På en 40D har du også enda bedre bildekvalitet enn meg på de høyeste ISO-verdiene og kan strekke strikken litt lenger.

Dersom du vil ha zoom, får du ikke bedre blender enn f/2.8, men du kan kombinere det med bildestabilisator som hjelper litt i noen situasjoner (stillestående motiv, samt at du eliminerer kamerabevegelsene dersom du tar bilde av noe som beveger seg). Tamron har sin 17-50 f/2.8VC til ca 4000, Canon har sin 17-55 f/2.8IS til godt og vel det dobbelte. Canon er litt bedre bygget, men bildekvaliteten er jevnt over ganske lik afaik.

Jeg ville nok likevel gått for lyssterk fastoptikk, den nevnte Sigmaen gir veldig gode muligheter og er mye mer anvendelig enn du nok først skulle tro, til tross for at du ikke har zoom...

Takk for svar. Jeg skal lese litt rundt dette og lete litt rundt da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...