JohnMerrick Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hva med studioblitser, lystelt, paraplyer, reflektorer, osv? Eller hva om du f.eks har flere kamerahus og ønsker noen ekstra festeplater til stativet ditt? Hvordan er utvalget av slikt på Elkjøp? Og hvordan er utvalget av objektiver med gullring eller rød ring? Prøver du å si at grunnen til at Elkjøp ikke fører disse er fordi Nikon og Canon nekter dem det? Eller kan det kanskje ha en sammenheng med at markedet er for lite, og at det blir for dyrt å ha slike produkter liggende på lager i månedsvis for en butikk som baserer seg på å pøse ut standardvarer? Selvfølgelig, en 50D er en 50D, uansett om du kjøper den på Elkjøp, på nærmeste bensinstasjon, eller hos en faghandel. Så om et 50D kit med en enkel tripod og en Lowepro-sekk er alt du trenger, så happy days... Vi sporer av til de grader, men jeg velger likevel å kommentere dette med kjøp fra utland også... Det kommer sikkert ikke som en overraskelse at jeg ikke er så begeistret for dette heller. Muligheten til å kunne stikke innom den lokale fotosjappa og røske med meg det jeg trenger er noe jeg setter stor pris på, og jeg betaler gladelig noen euro ekstra for denne muligheten. At folk som bor i midten av ingensteds bruker internett til å skaffe seg ting som ikke kan skaffes lokalt er helt greit. Men for oss som bor litt mer sentralt, så synes ihvertfall jeg at en lokal fotobutikk er å foretrekke. Det er ingenting feil med å konkurrere på pris, men hvis pris er det eneste kriteriet det konkurreres på så takker jeg for meg... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hva naboen "heter" er for meg totalt uinteressant da jeg som sagt får samme vare med samme garanti uansett.Hvis du vet hva du skal ha, ja, men hvis du ikke vet hva du skal ha er det slett ikke sikkert du får samme vare. Går du på Elkjøp er sjansen stor for at du ender opp med et Sony-kamera, går du til faghandelen er sjansen større for at det blir Canon, Nikon eller Olympus. Selv om alle tar gode bilder, er det ikke sikkert alle er et like godt kamera for _deg_, og da er det verdt å tenke på at man også betaler litt for spisskompetanse i fotobutikken. Nei, ikke alle fotobutikker har spisskompetanse - men svært mange har, og det vil nok bli mer og mer viktig fremover... Når du kommer og har mistet objektivet i bakken og det er litt skjevt, minnekortpinnene er litt bøyd eller du må ha renset sensoren, går du da helst til Elkjøp eller faghandelen? Dersom du må ha ekstrautstyr på kort varsel, er det størst sannsynlighet for at Elkjøp eller faghandelen har det? Summa summarum dreier det seg om du setter pris på å ha faghandel i nærheten, og om det er viktig for deg. Er det dét, bør man også tenke litt på det når du handler annet utstyr - om det er de 2-3-4-500 kronene som er viktigst eller hjelp når du virkelig trenger det. For i praksis er det de hundrelappene som skiller liv eller død for faghandelen, og de fleste synes det er veldig leit når den forsvinner, mens "ingen" er villige til å betale for dens eksistens... Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Med tanke på prisforskjeller mellom nettbutikk og fysisk butikk, kunne det da vært en ide å vise begge prisene? Da får man iallefall en bedre oversikt over hva man må betale, og slipper slike uheldige overraskelser ved oppmøte i butikk. Jeg er sikkert ikke den eneste som sjekker ut/drømmer meg bort i nettbutikken til f.eks Japan Photo før jeg tar turen ned til den fysiske butikken. Senest i går var jeg nedom JP i Stavanger for å forhøre meg om en vare etter å ha sjekket nettbutikken. Sørvisen og infoen jeg fikk, var forøvrig av ypperste klasse. Her var faktisk selgeren mer interessert i å fortelle meg sannheten enn å selge produktet bare for å bli kvitt det. Resultatet blir jo at jeg kommer tilbake senere og handler noe annet, enn hvis jeg hadde blitt fortalt det jeg "ville" høre for så å finne ut at det ikke stemte. Men nå sporer jeg av. Uansett så er det ikke like lett for alle å forstå prisforskjellen mellom nett og butikk når begge er tilhørende samme kjede. Da kan det kanskje lønne seg å opplyse om dette på forhånd? Hadde jeg ikke forstått denne prisforskjellen, så hadde jeg kanskje ikke hatt samme gode opplevelse. Og det er neppe butikk eller kunde tjent med. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) JP (og andre aktører) bruker nok bevist de lave nettprisene som lokkemiddel for å lure til seg flere butikkunder. Når man så kommer inn i lokalene for å kjøpe noe billig får man ofte klar beskjed av smarte selgere hvor dum\latterlig man er som kunde når man tror at det lar seg gjøre å kjøpe et stykk brunvare til nettpris. Og hva gjør så kunden ? De kjøper kanskje varen til en høyere pris for å unngå mer ydmykelse. Endret 18. november 2009 av Spartan Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 JP (og andre aktører) bruker nok bevist de lave nettprisene som lokkemiddel for å lure til seg flere butikkunder. Når man så kommer inn i lokalene for å kjøpe noe billig får man ofte klar beskjed av smarte selgere hvor dum\latterlig man er som kunde når man tror at det lar seg gjøre å kjøpe et stykk brunvare til nettpris. Og hva gjør så kunden ? De kjøper kanskje varen til en høyere pris for å unngå mer ydmykelse. Du er nok inne på noe, men jeg mener det er å skyte seg selv i foten. Personlig så hadde jeg nok blitt såpass irritert (kommer an på selger og vedkommendes karisma og håndtering av situasjonen) at jeg hadde valgt å gå et annet sted. En misfornøyd kunde er nok også verre enn en kunde som ikke er kunde, for å si det litt dumt. Og hvis man prøver å fremstå som seriøs faghandler i en bransje som har såpass mange blodseriøse entusiaster som kundemasse, så tror jeg at en eventuell negativ PR i slike problemstillinger er verre en tilsvarende problemstillinger i de større el-butikkene som retter seg mer mot det generelle Rema1000 publikumet Forøvrig så mener jeg å huske å ha sett eksempler på at større aktører skiller mellom nettpris og butikkpris på sine nettsider. Jeg oppfattet iallefall dette som mer ryddig og bedre for meg som kunde. Og det bør ha litt verdi det også. Iallefall i min naive verden Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Hva med studioblitser, lystelt, paraplyer, reflektorer, osv? Eller hva om du f.eks har flere kamerahus og ønsker noen ekstra festeplater til stativet ditt? Hvordan er utvalget av slikt på Elkjøp? Og hvordan er utvalget av objektiver med gullring eller rød ring? Prøver du å si at grunnen til at Elkjøp ikke fører disse er fordi Nikon og Canon nekter dem det? Eller kan det kanskje ha en sammenheng med at markedet er for lite, og at det blir for dyrt å ha slike produkter liggende på lager i månedsvis for en butikk som baserer seg på å pøse ut standardvarer? Selvfølgelig, en 50D er en 50D, uansett om du kjøper den på Elkjøp, på nærmeste bensinstasjon, eller hos en faghandel. Så om et 50D kit med en enkel tripod og en Lowepro-sekk er alt du trenger, så happy days... Vi sporer av til de grader, men jeg velger likevel å kommentere dette med kjøp fra utland også... Det kommer sikkert ikke som en overraskelse at jeg ikke er så begeistret for dette heller. Muligheten til å kunne stikke innom den lokale fotosjappa og røske med meg det jeg trenger er noe jeg setter stor pris på, og jeg betaler gladelig noen euro ekstra for denne muligheten. At folk som bor i midten av ingensteds bruker internett til å skaffe seg ting som ikke kan skaffes lokalt er helt greit. Men for oss som bor litt mer sentralt, så synes ihvertfall jeg at en lokal fotobutikk er å foretrekke. Det er ingenting feil med å konkurrere på pris, men hvis pris er det eneste kriteriet det konkurreres på så takker jeg for meg... Tja, hvor mange prosent av speilrefleksbrukerne i dag kjøper studioutstyr? Når det gjelder originale objektiver hos de store kjedene så tror jeg det er noe som kommer før eller siden nå når speilreflekskundene bare øker og øker. Dermed blir markedet større og større hver dag. Utenlandshandelen er nok mye større enn mange tror, da enten ved oppmøte i fysisk butikk pga reise, eller via netthandelen, når man ser bare her hvor mange som har- eller skal kjøpe i utlandet så er det ingen liten andel, dermed finner jeg det noe merkelig å liksom si at de store kjedene er den eneste store trusselen for såkalte fagbutikker. Tror og mange av de som handler i utlandet kjøper særlig kostbare objektiver, og det går ihvertfall direkte i minus hos fagbutikkene siden de store kjedene ikke har dette enda. Antar at det er rimelig lav avanse på selve husene, men betydelig mer på objektiver osv. Tor Lenke til kommentar
andreash Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Tja, hvor mange prosent av speilrefleksbrukerne i dag kjøper studioutstyr?Tor Jeg lurer på å kjøpe meg noe studioutstyr i løpet av uken. Så jeg er i tilfelle en av disse brukerne Andreas Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) JP (og andre aktører) bruker nok bevist de lave nettprisene som lokkemiddel for å lure til seg flere butikkunder. Når man så kommer inn i lokalene for å kjøpe noe billig får man ofte klar beskjed av smarte selgere hvor dum\latterlig man er som kunde når man tror at det lar seg gjøre å kjøpe et stykk brunvare til nettpris. Og hva gjør så kunden ? De kjøper kanskje varen til en høyere pris for å unngå mer ydmykelse. Jeg vil gå så langt som å påstå at dette innlegget er totalt verdiløst, når det er så gjennomsyret av din tydelig negative holdning mot handelsstanden. Om det du skriver faktisk hadde vært sannheten, tror jeg mange eksisterende butikker og kjeder kunne lagt ned sporenstreks, for det er ikke denne måten man skaffer seg kunder på. Vi som er selgere i butikk, vet dette meget godt, og de aller fleste av oss kunne aldri tenkt oss å behandle en kunde på den måten du påstår at vi gjør. Endret 18. november 2009 av Super8 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Tja, hvor mange prosent av speilrefleksbrukerne i dag kjøper studioutstyr?Tor Jeg lurer på å kjøpe meg noe studioutstyr i løpet av uken. Så jeg er i tilfelle en av disse brukerne Andreas ok, men når jeg ser på "utstyrslisten" din så er du uansett nok i en gruppe som i dag utgjør få prosent av totalen speilrefleksbrukere. Dette sagt uten at det var negativt ment, bare som en refleksjon over dette "bitemaet". Kan jeg spørre om du har kjøpt alt utstyret i norsk fagbutikk? Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 JP (og andre aktører) bruker nok bevist de lave nettprisene som lokkemiddel for å lure til seg flere butikkunder. Når man så kommer inn i lokalene for å kjøpe noe billig får man ofte klar beskjed av smarte selgere hvor dum\latterlig man er som kunde når man tror at det lar seg gjøre å kjøpe et stykk brunvare til nettpris. Og hva gjør så kunden ? De kjøper kanskje varen til en høyere pris for å unngå mer ydmykelse. Jeg vil gå så langt som å påstå at dette innlegget er totalt verdiløst, når det er så gjennomsyret av din tydelig negative holdning mot handelsstanden. Om det du skriver faktisk hadde vært sannheten, tror jeg mange eksisterende butikker og kjeder kunne lagt ned sporenstreks, for det er ikke denne måten man skaffer seg kunder på. Vi som er selgere i butikk, vet dette meget godt, og de aller fleste av oss kunne aldri tenkt oss å behandle en kunde på den måten du påstår at vi gjør. Vel, dere har kanskje noen poenger begge to? Det finnes alle typer selgere, og alle typer kunder enda antar jeg? Poenget med at butikkene kjører kampanjer med "lokketilbud" samme hva vare det var for å dra inn salg av dyrere varer er jo velkjent for de fleste trodde jeg? Er samme sak med f.eks bil og på en måte, hvem kjøper den ribba saken de ofte reklamerer med? Neppe få. Og ikke alltid de engang har den ribba kjerra på lager fordi forhandlerne vet at kundene heller tar en dyrere utgave når de endelig har bestemt seg. Tor Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Vel, dere har kanskje noen poenger begge to? Det finnes alle typer selgere, og alle typer kunder enda antar jeg? Ut fra egne erfaringer (og jeg har jobbet med MANGE selgere etterhvert) så skjer dette ytterst sjelden. For at en selger skal ønske å ydmyke en kunde, så må kunden på forhånd ha oppført seg godt over gjennomsnittet frekt og bedrevitende. Uansett var poenget mitt at det er vanskelig å ta et innlegg seriøst når det påstås at "alle" selgere ønsker å ydmyke kunden og få kunden til å føle seg dum og latterliggjort. Spartan lot sin fiendtlige holdning mot handelsstanden gjennomsyre innlegget så mye at det bare ble dumt. Endret 18. november 2009 av Super8 Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) JP (og andre aktører) bruker nok bevist de lave nettprisene som lokkemiddel for å lure til seg flere butikkunder. Når man så kommer inn i lokalene for å kjøpe noe billig får man ofte klar beskjed av smarte selgere hvor dum\latterlig man er som kunde når man tror at det lar seg gjøre å kjøpe et stykk brunvare til nettpris. Og hva gjør så kunden ? De kjøper kanskje varen til en høyere pris for å unngå mer ydmykelse. Jeg vil gå så langt som å påstå at dette innlegget er totalt verdiløst, når det er så gjennomsyret av din tydelig negative holdning mot handelsstanden. Om det du skriver faktisk hadde vært sannheten, tror jeg mange eksisterende butikker og kjeder kunne lagt ned sporenstreks, for det er ikke denne måten man skaffer seg kunder på. Vi som er selgere i butikk, vet dette meget godt, og de aller fleste av oss kunne aldri tenkt oss å behandle en kunde på den måten du påstår at vi gjør. Dette er ikke politikk vi diskuterer, men prisforskjeller mellom nettbutikk og fysiske butikker. Å si at andre meninger er verdiløse er urimelig når fakta er at butikker som JP oppgir priser på nettet som ofte ikke gjelder i butikk. Når man i tillegg legger ved uriktige påstander eller "følelser" hos debattanter man er uenig i så grenser det mot personhets fordi man fjerner seg fra saklig argumentasjon. Forøvrig handler jeg gjerne hos JP, men kun når prisen er riktig. Endret 18. november 2009 av Spartan Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Tja, hvor mange prosent av speilrefleksbrukerne i dag kjøper studioutstyr? Tror nok det hadde blitt solgt mer hvis kundene kunne fysisk se utvalget "Spontan kjøp" Når det gjelder originale objektiver hos de store kjedene så tror jeg det er noe som kommer før eller siden nå når speilreflekskundene bare øker og øker. Dermed blir markedet større og større hver dag. Tor Vi som driver med amatørfotografering er en liten andel av de som kjøper speilrefleks i dag,den store massen av dlsr-brukere kjøper nok de/det objektivet som selgeren anbefaler uansett fabrikat. Og butikkene legger orginal objektiver i hyllene hvis avansen er god nok,eller etterspørselen er stor nok. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) ok, men når jeg ser på "utstyrslisten" din så er du uansett nok i en gruppe som i dag utgjør få prosent av totalen speilrefleksbrukere. Dette sagt uten at det var negativt ment, bare som en refleksjon over dette "bitemaet". Kan jeg spørre om du har kjøpt alt utstyret i norsk fagbutikk? Tor Alt jeg har av fotoutstyr er kjøpt enten hos FotoVideo, Interfoto eller hos Japan Photo Jeg personlig liker å kunne gå til butikken å få litt service. Om jeg sparer en hundrings her og der på å handle i webshop så er ikke det så nøye. Synes det er koseligere å handle i butikk. (Faghandel) I går kjøpte jeg meg studioblitzer hos JapanPhoto i Akersgaten i Oslo Bra service fra forhandleren (Bresson) som var der og fikk svar på det jeg lurte på. Eneste jeg har kjøpt fra utlandet er en Slingshot 300 en gang, og det var fordi den ikke hadde kommet til Norge enda. Andreas Endret 20. november 2009 av andreash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå