Gå til innhold

Hvem lurer hvem? Japan Photo med underlig prispolitikk?

Anbefalte innlegg

Wow! Det går altså an å prute i nettbutikken til Japan Photo! :D Imponerende respons!

De vet hva de gjør, men prisene varierer mye. Skal ha meg en canon 100-400 men der ligger japanfoto hele 2000,- over og det er stor forskjell. Så da venter jeg heller litt til de andre får de på lager snart tror jeg. Føler flere butikker utnytter det at de har varen på lager mens konkurrentene ikke har i øyeblikket, men de taper salg på den måten.

Tor

Det er vanskelig for en forbruker å handle en vare som ikke er på lager, så i skrivende øyeblikk så er faktisk JapanPhoto billigst på det objektiv dersom ingen andre har det på lager. Jeg føler at du snur opp/ned på situasjonen her. Man kan heller klandre de andre for at reklamerer for en pris de ikke klarer å skaffe til veie.

Det var og en måte å se det på. Poenget mitt er at selv om noen ikke har en vare på lager akkurat i øyeblikket, men har varen i sitt assortement, ser folk på prisen. Er ikke uvanlig at noen i perioder ikke har vare x på lager.

Så ser man i dette tilfellet at aha jp har det på lager, men til en pris som er nær 2000,- høyere. Forskjellen er rimelig stor i den prisklassen det er snakk om. Hovedpoenget er at en del potensielle kjøpere kanskje da heller legger inn en bestilling hos en rimeligere forhandler og venter litt. Hadde prisen vært etpartrehundringser i stedenfor nesten 2000,- så ville de aller fleste antatt heller bare bestilt x hos den som hadde det på lager. Det er en grense ofte for når endel mennesker vurderer det kanskje mer fornuftig å vente litt.

Og ser man her i denne tråden hva jp selv sier så ser man at straks en av de med lavere pris får varen på lager legger jp seg rett under automatisk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...59632&st=20 Samtidig avsløres vel noe av problemet med autoprising, eller den typen beregningsprogram og opplegg.

Slik sett vil det da være det samme om man bestiller og venter på lavere pris hos den som (selv om vedkommende ikke har det på lager i øyeblikket) oppgir en lavere pris (og garanterer den, eller enda lavere) eller at jp skal sette ned prisen tilsvarende.

Det er ok at man må ha et system for prissetting i et konkurranseforhold, men blir avvikene for urimelige tror jeg at man da taper salg på forholdet. Ikke alle er såpass desperate at de bare må ha en vare umiddelbart, tror heller tvert om, dvs at folk enda ser noe på fornuften og kronene.

Krona er vel rimelig sterk for tiden(?) og dermed skulle ikke den øke prisene om ikke annet, noe som kan tyde på stemmer da de fleste har beveget seg nedover ihvertfall på det objektivet jeg har fulgt med på. Også jp, men de holder samme kroneavstanden hele tiden, noe jeg finner merkelig for den vil og øke i prosent for hver gang, forskjellen altså.

Vel, deres måte, deres valg, og mitt - hva det nå blir til da.

Tor

Hei igjen,

Nå gjentar jeg meg selv, men når de nettbutikkene med de laveste prisene får Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM på lager igjen så kommer også mest sannsynlig utsalgsprisen til å gå opp. Dette hevder jeg av erfaring og begrunner det også med innkjøpspriser fra leverandør. Hvorvidt man faktisk får den lave prisen de reklamerer med får de aktuelle nettbutikkene svare for selv.

Handler man inn varer i euro hjelper det ikke nødvendigvis med en sterk norsk krone.

Og som nevnt; Japan Photo nettbutikken setter prisene manuelt etter visse kriterier. Innlegget du viser til er utdatert og misforstått, og da det er så mange forhold som spiller inn er vi nødt til å sette priser manuelt vi også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil vel hjelpe med sterk krone, euroen er lavere enn på lenge. Så dersom RRP (recommended retail price) ikke er gått opp fra fabrikk/produsent, er det billigere å handle fra produsentene nå enn det var for 6-12 mnd siden.

Med mindre de norske importørene sitter på et lager med produkter som ble kjøpt inn når euroen/dollaren var på sitt høyeste, så er det naturlige at prisene går litt ned nå. Med mindre importør/forhandler velger å beholde fortjenesten selv.

Lenke til kommentar
Japanphoto har imponert meg flere ganger når det gjelder å ta tak i problemer og andre ting som blir belyst her på forumet. :)

Ja det skal de ha, og det er tydeligvis her på forumet man skal klage for å få svar fra Japanphoto.

Jeg klagde på kalendere jeg kjøpte før jul i fjor.

Sendte epost med en gang jeg fikk dem.

Sendte purring en uke senere.

Dette er altså i desember 2008. Jeg har enda ikke fått svar.

Lenke til kommentar

Morsomt å høre hvor raske JP er til å senke prisene straks noen klager på et forum, mens ansatte i butikk alltid sier bastante nei på "pruting" i butikk når man f.eks. påpeker 20-30 % forskjell mellom JP nettbutikk og vanlig JP butikk.

Derfor sier jeg til JP; husk også å oppdatere butikkprisen så ikke forskjellene med JP nettbutikk og vanlig butikk blir enda høyere.

Lenke til kommentar
Morsomt å høre hvor raske JP er til å senke prisene straks noen klager på et forum, mens ansatte i butikk alltid sier bastante nei på "pruting" i butikk når man f.eks. påpeker 20-30 % forskjell mellom JP nettbutikk og vanlig JP butikk.

Derfor sier jeg til JP; husk også å oppdatere butikkprisen så ikke forskjellene med JP nettbutikk og vanlig butikk blir enda høyere.

Vel, og et "problem": nettpris kontra butikkpris i samme kjede. Noen er greie slik, har handlet en del hos lefdal/elkjøp og får det alltid til nettpris selv om den er aldri så mye lavere. Tross alt ender salgsinntektene i de samme lommer til slutt i de fleste slike selskap.

I tillegg dersom en handler flere dingser til en hoveddings er det ikke uvanlig å få både spesialpris og ditt og datt med på kjøpet i de to nevnte sjapper. Så det er betydelige forskjeller på praksisen.

Edit: Hadde lefdal/elkjøp hatt f.eks 7D og canon 100-400 og jeg hadde sagt jeg vurderte å kjøpe de samlet ville jeg nesten garantert fått et betydelig avslag pluss div smådingser på kjøpet. Kjøpte 50D hos lefdal + 2 objektiver (sigma 10-20 og sigma 18-200) tidligere i år og fikk i praksis det ene gratis når en så på pakkeprisen, i tillegg fikk jeg huset til nettprisen som akkurat da var billigst av samtlige. På toppen av det fikk jeg med på kjøpet 8GB cf sandisk ekstreme IV, og det uten å spørre. Og da jeg sa jeg ville kjøpe et minnekort til så fikk jeg det til halv pris. Og jeg er ingen prutter så det var deres eget tillbud jeg fikk uten å være pågående. Så det er forskjeller.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
"Snipe"

Tor

Nå banner du i kirka her Tor,du får nok hele misjonen etter deg nå :)

Jeg har inntrykk av hvilken ekspeditør i butikken du handler med som er viktigest når det gjelder hvilken pris du i realiteten betaler ved kassen.

Om det er Lefdal,JP,Fotovideo,Elprice etc. spiller ingen rolle,er nok enkelte i butikkene som har større myndighet når det gjelder rabatter.

Opplevde for ikke så lenge siden.

Var på nippen og kjøpe Sigma 50-500 hos Lefdal,ekspeditøren var grei og ville gi meg en reduksjon på 1500.- men jeg måtte tenke på det,dagen etter så gikk jeg tilbake for og handle men fant ikke samme ekspeditør igjen så jeg kontaktet en annen ekspeditør,der var det ikke aktuelt og gi noen form for rabatter.

Så slutten på historien ble at jeg har i dag en Canon 100-400 IS i sted.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
"Snipe"

Tor

Nå banner du i kirka her Tor,du får nok hele misjonen etter deg nå :)

Jeg har inntrykk av hvilken ekspeditør i butikken du handler med som er viktigest når det gjelder hvilken pris du i realiteten betaler ved kassen.

Om det er Lefdal,JP,Fotovideo,Elprice etc. spiller ingen rolle,er nok enkelte i butikkene som har større myndighet når det gjelder rabatter.

Opplevde for ikke så lenge siden.

Var på nippen og kjøpe Sigma 50-500 hos Lefdal,ekspeditøren var grei og ville gi meg en reduksjon på 1500.- men jeg måtte tenke på det,dagen etter så gikk jeg tilbake for og handle men fant ikke samme ekspeditør igjen så jeg kontaktet en annen ekspeditør,der var det ikke aktuelt og gi noen form for rabatter.

Så slutten på historien ble at jeg har i dag en Canon 100-400 IS i sted.

Vel, jeg synes ikke det er å banne i kirka, for det er mye tilfeldigheter ute å går, og jeg synes en seriøs butikk bør behandle alle kunder likt, dvs ha samme politikk. Det er mulig at jeg har vært heldig med "de rette ekspeditørene" men det skal ikke være slik at man er avhengig av hvilken ekspeditør man får.

Det du nevner her kan jeg dra en parallell til som jeg ikke hadde tenkt å si noe om tidligere, men siden denne tråden var om jp's "underlige" prispolitikk:

Som nevnt har jeg vurdert å kjøpe en canon 100-400. Her jeg bor er det 2 Japan photo Butikker, en i Sandnes og en i Stavanger. Knappe 1 mil mellom de 2. Først ringte jeg jp i Sandnes siden den er nærmest og spurte om han visste om de kom til å gå ned på prisen på det objektivet med det første pga den store prisforskjellen (den var enda større da). Jeg sa hva de andre hadde satt som pris, og fikk straks svar at "jo men det skulle han selvfølgelig fikse, matche". Jøss tenkte jeg, det var jo veldig hyggelig. Men så sjekket han og fant at de ikke hadde det på lager, men Stavanger hadde, så jeg kunne ta en tur inn der så fikset de det til en god pris.

Jeg ringte først inn til Stavanger og sa det samme som til han i jp Sandnes, men fikk da bare et tvert svar at "det var prisen", take it or leave it liksom. Altså samme butikkkjede og nabobutikker med totalt forskjellige politikker og ikke minst 2 helt forskjellige typer ekspeditører, den ene utrolig hyggelig, den andre tverr og sur.

Dermed kan en stille spørsmålet med politikken til den butikkjeden. Og seriøsiteten. Det skal ikke være slik at la oss si at begge butikkene hadde det objektivet på lager, så reiste jeg til Sandnes og du til Stavanger, jeg kom hjem med et hyggelig inntrykk og hadde attpå til betalt 2000,- mindre enn deg som handlet samme objektivet i samme kjede samme dag en mil unna, og kanskje og med en tverr ekspeditør attpå til.

Jeg sitter med følelsen etterpå, også når jeg har lest den gamle tråden som er linket til lenger oppe, og svarene her, at man er slettes ikke sikret noe mer seriøsitet eller bedre pris om man kjøper fotoutstyr i dedikerte fotokjeder enn hos de store altmulig kjedene som lefdal/elkjøp. Slik sett er det å håpe at de store snart utvider utvalget sitt på særlig speilrefleks.

Jeg synes denne tråden er meget relavant her, og håper førstegangskjøpere som ofte spør i dette forummet om råd, får med seg dette, nemlig at man slettes ikke har noen bedre garanti for et godt kjøp og god og hyggelig service hos de rene fotokjedene enn hos f.eks lefdal/elkjøp, snarere tvert om er mitt inntrykk etterhvert.

Så for min del er jeg både overrasket og litt skuffet av jp's tilfeldige kunde-og prispolitikk når de selv prøver å fremstå som både bedre og billigere attpåtil. Kunne nevnt en annen episode og, men det holder for min del nå.

Og som sagt er jeg ingen "prutter" og kun bare spør høflig om priser som de fleste gjør.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjenner meg helt igjen i dine erfaringer Tor. Og dette gjelder ikke bare Japan Foto og heller ikke bare fotoutstyr. Slik er det vel for nærmest all forbrukerelektronikk - og tverre eventuelt hyggelige selgere/ekspeditører finner man jo i de fleste butikker.

Det er til og med slik når man skal kjøpe ny bil - noen gir mer rabatter enn andre og enkelte selgere er sure og tverre - andre igjen er veldig hyggelige.

Lenke til kommentar
Vel, jeg kjenner meg helt igjen i dine erfaringer Tor. Og dette gjelder ikke bare Japan Foto og heller ikke bare fotoutstyr. Slik er det vel for nærmest all forbrukerelektronikk - og tverre eventuelt hyggelige selgere/ekspeditører finner man jo i de fleste butikker.

Det er til og med slik når man skal kjøpe ny bil - noen gir mer rabatter enn andre og enkelte selgere er sure og tverre - andre igjen er veldig hyggelige.

Tja, kjøper man samme(merke) ny bil hos 2 forhandler med kun et godt steinkast unna så holder de rimelig samme tilbudet, og særlig hvis de har samme eier.

Her er det snakk om samme butikk-kjede (og da eier) i 2 nærliggende byer. At det finnes sure/ikke sure selgere er en sak, men at prispolitikken varierer så vilkårlig finner jeg litt useriøst.

Og for ferske som skal kjøpe sitt første speilrefleks er det noe tvilsomt om de får best/bedre tilbud og service hos dedikerte fotobutikker enn hos de som selger "alt" med strømforbruk.

I grunnen tror jeg fotobutikkene skal være rimelig glade for at ikke elkjøp/lefdal osv stiller med utvalg helt i fra entry til proff + objektiver. I dag er det vel slik (foreløpig?) at de til nøds stopper på semiproff og da kanskje kun representert med 1 modell fra 1 merke. Originalt objektivutvalg er nesten ikketilstedeværende. Mulig at en eller annen på strå på innkjøp plutselig oppdager et "aha" en vakker dag..

Vi som forbruker har ikke noe å tape på det, tvert om..

Tor

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å kjøpt Canon 500D nå, og som før handlet hos japan foto, men ser de ligger nå 500 over andre seriøse (måtte bare bruke det begrepet igjen :p ) aktører. Så da blir jo saken enkel, selv om jeg kunne foretrukket å kjøpe over disk faktisk...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle,

det er utrolig spennende å leser alle disse kommentarene. Vi får både, ris og ros og det er sikkert helt riktig også.

Kritikken handler, hvis jeg forstår riktig, generelt sett 5 ting:

a) (for) ulike priser mellom nett og butikk

b) (for) ulike priser mellom butikk og butikk

c) (for) store forskellen in "prutemuligheter" fra butikk til butikk

d) (for) store forskjellen i kundeservice (her eksempel Sandnes/Stavanger)

e) ulogiske kitpriser med høyere pris for kitet enn for enkelt-komponenter.

Jeg skal prøve å svåre/forklare så kort og precist som mulig...

Enkelt sak:

d) helt uakseptabelt. Det er absolutt strategi å behandle kundene like gode i alle butikkene og til alle anledninger. Vi tar det opp internt. men med untakk av denne klage her på forumet så har jeg ikke hått klage om Stavangerbutikken før, tvert imot.

b) Vi har samme priser i alle fysiske butikker uten unntak. Ca. 70% av vårt omsetning er dessuten bestemmt av vårt månedlike kundeavis som kommer i postkassa eller som kan nedlaste på hjemmeside. Selvfølgelig har alle kunder rett på disse priser uansett by.

e) Helt uakseptabelt. Helt idiotisk. Ikke strategi, bare dårlig jobb og her må vi skjerpe oss. Skal ser hvordan vi kvalitetssikkre dette bedre.

Ikke så enkelt sak:

a) For å sier det veldig enkelt og veldig direkte: Hvis vi selger alle produkter i fysiske butikker automatisk til webpris, så kan vi stenger alle fysiske butikker - og det vil vi selvfølgelig ikke. Tar vi webprisene generelt sett opp, så kan vi likegodt stenge hele webbutikk siden vi faller nådeløst tilbake i alle prissøkmotorene - det vil vi selvsagt ikke. Alle kompromisse i mellom er fullstendig håpeløst og det gjør vi ikke. Enn nettbutikk har ca 5% personalkostnader og 1% husleiekostnader. Enn fysisk butikk har 10% personalkostnader og 5% husleiekostnader. Alle andere kostnader (og innkjøpspriser) er omtrent like. Alle som har lært å bruke kalkulator (de som ikke har gjørt det har etter min mening gått konkurs eller går konkurs) ser på den måte helt enkelt att det er idiotisk å tar samme pris i butikk og på nett. Vi har tatt beslutt å konkurrerer på nett med de andre nettbutikker og i butikk med de andre fysiske butikker. Og med denne strategi har vi blitt både, lønnsåmt og klart marketsfører. med de diskusjoner rundt dette må vi bare lever :-)

Veldig vansklig:

c) Jeg har stor forståelse att det kan virker useriøse eller "konseptløse" når du kan prute i den ene JP butikk og ikke i den neste som ligger ett steinkast unnå. Dette er endå mer "uforstålig" siden JP eier alle butikker 100%. Hadde det vært Franchisebutikker som har ulike eier med ulike kalkulasjoner, så hadde det kanskje vært forståliger for kundene. Det kan være frustrerende for både, kunder og ansatte! Så hvorfor i helvete gjør vi det og hvordan fungerer det? Basis er samme for ALLE JP butikker: Butikksjefene av alle butikker har lov til å går ned til webbutikkpris + frakt. Frakt er 100-150 Kroner. De må ikke spørre hovedkontor for det, avgjørelse kan gjøres rett i butikk i samme minutt. MEN: som sagt i a), så kan det ikke være noe automatikk - ellers så er butikken død. Avgjørelse gjør butikksjefen etter ulike synspunkter, men oftest etter ett veldig enkelt system: budsjett og etterspørsel. Ligger enn butikk langt over budsjett, så ser de selvfølgelig ikke stor nødvendighet til å gir spesialpriser. Har vi for færre varer av en veldig etterspurt produkt, så øker dette ikke heller behøvet for å selge produktet under offisielt butikkpris. Er det lørdag og webbutikkene leverer ikke før neste uke, hvorfor skal butikksjefen der går inn i ett priskrig mot egen eller ekstern webbutikk? Enn annen faktor er lokalt konkurranse. Våre butikksjefer har ikke bare lov, men plikt (!) til å matche alle fysiske konkurrentenes priser hvis de har varene tilgjengelig. Denne konkurrent kan være en Lefdal på Ski, enn Fotomiljø i Kristiansand, Ur og Foto i Bergen eller hvem som helst. Alle disse konkurrenter har ulike priser. Helt logisk att vi må tilpasser oss lokalt. Vi ser det faktisk som enn av våre fordeler att vi er fleksibelt. Men igjen, det er helt klart att kunder kan oppfatter dette som "ustrukturert", "useriøst" eller "konseptløst". Veldig vansklig å kommunisere...

Håper att dette viser att vi i det minnste tenker om det vi gjør :-)

Stephan fra Stockholm fotomesse (som er virkelig vært enn reise)

edit: håpeløst mye skrivefeil

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar
Hei alle,

det er utrolig spennende å leser alle disse kommentarene. Vi får både, ris og ros og det er sikkert helt riktig også.

Kritikken handler, hvis jeg forstår riktig, generelt sett 5 ting:

a) (for) ulike priser mellom nett og butikk

b) (for) ulike priser mellom butikk og butikk

c) (for) store forskellen in "prutemuligheter" fra butikk til butikk

d) (for) store forskjellen i kundeservice (her eksempel Sandnes/Stavanger)

e) ulogiske kitpriser med høyere pris for kitet enn for enkelt-komponenter.

Jeg skal prøve å svåre/forklare så kort og precist som mulig...

Enkelt sak:

d) helt uakseptabelt. Det er absolutt strategi å behandle kundene like gode i alle butikkene og til alle anledninger. Vi tar det opp internt. men med untakk av denne klage her på forumet så har jeg ikke hått klage om Stavangerbutikken før, tvert imot.

b) Vi har samme priser i alle fysiske butikker uten unntak. Ca. 70% av vårt omsetning er dessuten bestemmt av vårt månedlike kundeavis som kommer i postkassa eller som kan nedlaste på hjemmeside. Selvfølgelig har alle kunder rett på disse priser uansett by.

e) Helt uakseptabelt. Helt idiotisk. Ikke strategi, bare dårlig jobb og her må vi skjerpe oss. Skal ser hvordan vi kvalitetssikkre dette bedre.

Ikke så enkelt sak:

a) For å sier det veldig enkelt og veldig direkte: Hvis vi selger alle produkter i fysiske butikker automatisk til webpris, så kan vi stenger alle fysiske butikker - og det vil vi selvfølgelig ikke. Tar vi webprisene generelt sett opp, så kan vi likegodt stenge hele webbutikk siden vi faller nådeløst tilbake i alle prissøkmotorene - det vil vi selvsagt ikke. Alle kompromisse i mellom er fullstendig håpeløst og det gjør vi ikke. Enn nettbutikk har ca 5% personalkostnader og 1% husleiekostnader. Enn fysisk butikk har 10% personalkostnader og 5% husleiekostnader. Alle andere kostnader (og innkjøpspriser) er omtrent like. Alle som har lært å bruke kalkulator (de som ikke har gjørt det har etter min mening gått konkurs eller går konkurs) ser på den måte helt enkelt att det er idiotisk å tar samme pris i butikk og på nett. Vi har tatt beslutt å konkurrerer på nett med de andre nettbutikker og i butikk med de andre fysiske butikker. Og med denne strategi har vi blitt både, lønnsåmt og klart marketsfører. med de diskusjoner rundt dette må vi bare lever :-)

Veldig vansklig:

c) Jeg har stor forståelse att det kan virker useriøse eller "konseptløse" når du kan prute i den ene JP butikk og ikke i den neste som ligger ett steinkast unnå. Dette er endå mer "uforstålig" siden JP eier alle butikker 100%. Hadde det vært Franchisebutikker som har ulike eier med ulike kalkulasjoner, så hadde det kanskje vært forståliger for kundene. Det kan være frustrerende for både, kunder og ansatte! Så hvorfor i helvete gjør vi det og hvordan fungerer det? Basis er samme for ALLE JP butikker: Butikksjefene av alle butikker har lov til å går ned til webbutikkpris + frakt. Frakt er 100-150 Kroner. De må ikke spørre hovedkontor for det, avgjørelse kan gjøres rett i butikk i samme minutt. MEN: som sagt i a), så kan det ikke være noe automatikk - ellers så er butikken død. Avgjørelse gjør butikksjefen etter ulike synspunkter, men oftest etter ett veldig enkelt system: budsjett og etterspørsel. Ligger enn butikk langt over budsjett, så ser de selvfølgelig ikke stor nødvendighet til å gir spesialpriser. Har vi for færre varer av en veldig etterspurt produkt, så øker dette ikke heller behøvet for å selge produktet under offisielt butikkpris. Er det lørdag og webbutikkene leverer ikke før neste uke, hvorfor skal butikksjefen der går inn i ett priskrig mot egen eller ekstern webbutikk? Enn annen faktor er lokalt konkurranse. Våre butikksjefer har ikke bare lov, men plikt (!) til å matche alle fysiske konkurrentenes priser hvis de har varene tilgjengelig. Denne konkurrent kan være en Lefdal på Ski, enn Fotomiljø i Kristiansand, Ur og Foto i Bergen eller hvem som helst. Alle disse konkurrenter har ulike priser. Helt logisk att vi må tilpasser oss lokalt. Vi ser det faktisk som enn av våre fordeler att vi er fleksibelt. Men igjen, det er helt klart att kunder kan oppfatter dette som "ustrukturert", "useriøst" eller "konseptløst". Veldig vansklig å kommunisere...

Håper att dette viser att vi i det minnste tenker om det vi gjør :-)

Stephan fra Stockholm fotomesse (som er virkelig vært enn reise)

edit: håpeløst mye skrivefeil

Selvsagt må man drive slik at man ikke går konkurs, men samtidig er det en rimelig stor konkurranse mellom likeverdige butikker som driver likt med japan foto, dvs både nettbutikk og fysiske butikker. Her jeg bor, i Stavanger/Sandnesdistriktet har kanskje den største og tetteste konkurransen i hele Norge. F.eks har jp butikker i Stavanger og Sandnes (hvorfor ikke i Norges største varehus Kvadrat heller enn bortgjemt i Sandnes fatter ikke jeg), det samme har alle de store kjedene, elkjøp, lefdal, expert, elprice (samt en haug med rene fotoforretninger) osv. Alle finnes dobbelt opp innenforbi en mil i omkrets.

Men la oss ta f.eks elkjøp, de selger både via nettbutikk og fysiske butikker, som jp. I nettbutikkene akkurat nå står f.eks høyaktuelle 7D hos elkjøp til 12990,- og hos jp 12.840,- . Går man til jp butikk vil de ganske sikkert ha sitt butikkpåslag. Går man til elkjøp lokalt (som og har det på lager lokalt) får man det til nettpris uten å "prutte", dvs enten er prisen lik, eller selgeren tilbyr det til nettpris dersom man sier hva den er. I tillegg: sier man nettprisen til jp, ja så får man det til nettprisen til jp (eller andre som måtte være billigere enten det er på nett eller i butikk).

Målet deres er å være billigst, kan man vise til noen som er billigere på en vare så setter de den ned til (minst) det samme uten å mukke, heller tvert om på en hyggelig måte (ihvertfall når jeg har handlet der). En gang opplevde jeg hos elkjøp at selgeren selv straks sa at han hadde sett at prisen var (mye) billigere hos X, og da var det og hans pris, i tillegg fikk jeg med ekstrautstyr jeg ikke hadde bedt om.

Igjen: Selvsagt skal butikkene få måtte tjene penger for å overleve, men jeg tror at butikk-kjeder som både driver stort på nett og har mange fysiske butikker i tillegg vil stadig få mindre forståelse for priforskjellene på nett og i butikk. Det er naturlovene.

Elkjøp (m.flere tror jeg) har vel og en løsning med at man kan "bestille" varen på nettet (og da til nettpris) for så å hente den straks i nærmeste butikk.

Jeg tror at jp (og andre rene fotobutikker) skal prise seg lykkelige for at ikke de store kjedene enda har utvidet sitt sortiment på foto til å omfatte også de dyreste hus, og ikke minst fabrikantenes utvalg av originale objektiver. Hvorfor de enda ikke har forstått at der ligger et stor salgspotensiale (siden de jo selger hus mm) er for meg underlig, men en dag skjer det nok siden speilrefleks øker så mye og snart er "allemannseie". Jeg antar at det er mer å tjene på objektiver enn selve husene, noe som gjelder for flere varetyper i vårt samfunn.

Jeg forstår delvis det du sier om de forretningsmessige deler, men langt de færreste vil allikevel betale mer enn i nabobutikkene enten det er deres nettbutikk eller den fysiske butikken samme hvor mye man argumenterer med årsakene for prisforskjellene. Særlig gjelder dette når samme kjede har både nettbutikk og fysiske butikker, alt havner samme sted til slutt da uansett. At en stor butikk-kjede har også nettbutikk for å f.eks nå kunder som ikke har en fysisk butikk i nærheten er jo ypperlig, men før eller siden møter man seg selv i døra når prisene er såpass ulike mellom egen fysisk butikk og egen nettbutikk, særlig i områder hvor det er konkurranse kan man snarere tvert om tape salg pga de nevnte forhold.

Det ene tilfellet jeg nevnte med forskjellene på jp's butikker i Stavanger og Sandnes synes jeg var rimelig useriøst. I Sandnes sa vedkommende straks at han skulle matche nettprisen fra en annen butikk (selv om den billigste butikken på nettet ikke hadde objektivet på lager engang, og selv om forskjellen var betydelig i kroner), men dessverre hadde han det ikke på lager, men kunne skaffe det (til den prisen). Så kikket han sikkert på lagerstatusen og fant at Stavanger hadde objektivet inne, og sa jeg kunne få det der til samme pris sikkert. Så ringte jeg Stavanger og fikk noen rett og slett sure tverre svar som sa at nei, prisen var fast, take it or leave it. En uforståelig forskjell på to jp butikker som det knapt er 1 mil mellom. Og da kan man lure på hva som egentlig er politikken til jp. Den må ikke bli så "fri" i hver butikk at man helst bør treffe en selger på en av hans gode dager, og ikke en dag han har kranglet med kona eller et svigerbeist..

Tor

Lenke til kommentar
Men la oss ta f.eks elkjøp, de selger både via nettbutikk og fysiske butikker, som jp. I nettbutikkene akkurat nå står f.eks høyaktuelle 7D hos elkjøp til 12990,- og hos jp 12.840,- . Går man til jp butikk vil de ganske sikkert ha sitt butikkpåslag. Går man til elkjøp lokalt (som og har det på lager lokalt) får man det til nettpris uten å "prutte", dvs enten er prisen lik, eller selgeren tilbyr det til nettpris dersom man sier hva den er.
Jeg jobbet på Elkjøp for inntil et par måneder siden. Det var veldig ofte forskjell, tidvis stor, mellom nettpris og butikkpris. Det vi fikk som retningslinjer fra hovedkontoret, var at om kunden ville ha varen til nettpris, så måtte de gå hjem igjen og bestille via collect@store, og så hente varen i butikken. Riktignok med mindre vi som selgere personlig ville sette prisen ned til nettpris, og fortjenesten tilsa det. Det gikk imidlertid ut over den enkelte selgers ranking, og ofte er det ikke interessant å gjøre det av den grunn.

Elkjøp har riktignok one-price på noen varegrupper, men langt fra på alle. Og jeg opplevde ofte at butikkprisen i systemet også på disse varene var høyere enn nettprisen.

Er nok noe med hvilket budsjett det går på, akkurat som på JP. Butikkene trenger mer fortjeneste enn nettbutikken, nettopp på grunn av høyere kostnader til personalet, innredning og husleie i de fysiske butikkene.

En annen ting er, at på Elkjøp, så kan du oppleve forskjeller i butikkprisene fra sted til sted, selv om vi snakker om butikker som ikke er franchise. Elkjøp Lørenskog kan ha en dyrere pris enn Elkjøp Sandvika på en bestemt vare, om konkurransen på de forskjellige stedene tilsier det.

I tillegg: sier man nettprisen til jp, ja så får man det til nettprisen til jp (eller andre som måtte være billigere enten det er på nett eller i butikk).
Igjen er min erfaring annerledes. Vi burde matche prisen til nærmeste fysiske butikk, men ikke nettbutikk. Men også her hadde vi "lov til" å matche prisen om vi ville, og hvis det var stor nok fortjeneste til det. Det kommer da ann på hvem du snakker med.

Igjen: Selvsagt skal butikkene få måtte tjene penger for å overleve, men jeg tror at butikk-kjeder som både driver stort på nett og har mange fysiske butikker i tillegg vil stadig få mindre forståelse for priforskjellene på nett og i butikk. Det er naturlovene.
Som også JPStoney sier lenger opp her, så er det stor forskjell i kostnader for fysiske butikker og nettbutikker. Skal man ha "nettpris" begge steder, går de vanlige butikkene uten fortjeneste, eller med så lite fortjeneste, at de må stenge. Skal man ha "butikkpris" begge steder, så vil ingen handle på nettbutikken fordi den er for dyr i forhold til konkurrentene. Det er også en "naturlov" :)

Jeg tror at jp (og andre rene fotobutikker) skal prise seg lykkelige for at ikke de store kjedene enda har utvidet sitt sortiment på foto til å omfatte også de dyreste hus, og ikke minst fabrikantenes utvalg av originale objektiver. Hvorfor de enda ikke har forstått at der ligger et stor salgspotensiale (siden de jo selger hus mm) er for meg underlig, men en dag skjer det nok siden speilrefleks øker så mye og snart er "allemannseie". Jeg antar at det er mer å tjene på objektiver enn selve husene, noe som gjelder for flere varetyper i vårt samfunn.
Stort sett, men ikke alltid, møter man personer med større kunnskap innenfor sitt fagfelt hos fagforhandlere, enten det er fotobutikker, Hifi-butikker eller annet. Ettersom man spesialiserer seg innenfor et felt, er det også rom for å ha lager av mer sære ting som en elektrokjede stort sett må spesialbestille eller ikke kan få tak i overhodet. Og de fleste steder (kanskje alle) er kunnskapen hos en eller flere av de ansatte så stor at man kan sile brukerfeil på produktet før det sendes til verksted. Kjedelig å vente lang tid på å få tilbake produktet, bare for å få vite at et menyvalg var feil, noe den ansatte i butikken kunne fikset om kunnskapen var til stede.

Elkjøp-avdelingen jeg jobbet på, tok over lokalene til en ren fotobutikk. Da mistet vi med en gang minst 95% av fotokundene. Elkjøp, Lefdal, Expert og så videre er et "uglesett" navn i fotomiljøet, og derfor er ikke viljen til å satse på foto spesielt stor enda. Vi forsøkte, med godt utvalg av både hus og objektiver, men måtte innse at mye nok kom til å støve bort.

Den må ikke bli så "fri" i hver butikk at man helst bør treffe en selger på en av hans gode dager, og ikke en dag han har kranglet med kona eller et svigerbeist..

Dette er dessverre tilfellet i flere andre butikkjeder, også på Elkjøp. Mine erfaringer etter å ha jobbet på Elkjøp viser vel dette tydelig nok.

Det er tydelig at du har gode erfaringer med elektrokjedene, og ikke med Japan Photo. Andre kan ha motsatt erfaring, og slik vil det alltid være. Det eneste jeg kan anbefale, er å handle der man mener man får det man vil ha, best service og best pris.

Lenke til kommentar

Ettersom man spesialiserer seg innenfor et felt, er det også rom for å ha lager av mer sære ting som en elektrokjede stort sett må spesialbestille eller ikke kan få tak i overhodet.

Disse to henger sammen. Elkjøp er elektronikkens Rema 1000, de selger selger bare varer "alle" kjøper, og satser på lavere avanse men høyt volum. Elkjøp vil aldri konkurrere med faghandelen på utvalg av smale produkter, det passer rett og slett ikke deres forretningsmodell. Som fotoentusiast gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å kjøpe fotoutstyret på Elkjøp, Elkjøp vil nemlig aldri erstatte faghandelen helt, og tapt salg for faghandelen betyr enten økte priser eller at de stenger din lokale filial helt, og du er prisgitt Elkjøps utvalg av XXXD hus og deres 2-3 Sigma-objektiver.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil erfaringene nok variere rundt omkring i landet, her jeg bor er et høykonkurranseområde så kanskje påvirker det mer enn andre steder. Men føler det er litt vel mye sangen om at nettbutikkene, de store, driver så uendelig billigere enn deres egne fysiske butikker, tross alt må selv nettbutikker ha lokaler, strøm, lagerbeholdning, personale osv osv. Selv om dette pr omsatt krone er billigere så er det ikke gratis det heller.

Mine erfaringer her (om det nevnte med prisene etc) er i grunnen mye de samme som andre jeg kjenner. Og gjelder ikke bare elkjøp av de store. Og når det gjelder foto så har jeg truffet betjening der og som kan foto, selv om det nok er variabelt av naturlige årsaker.

Poenget mitt er mye dette om at langt de fleste ser på en butikkjede med både fysiske butikker og en nettbutikk som en del av samme kjeden, finito. Noe annet er rene nettbutikker (som da heller ikke driver konkurranse mot seg selv).

Tor

Lenke til kommentar

Ettersom man spesialiserer seg innenfor et felt, er det også rom for å ha lager av mer sære ting som en elektrokjede stort sett må spesialbestille eller ikke kan få tak i overhodet.

Disse to henger sammen. Elkjøp er elektronikkens Rema 1000, de selger selger bare varer "alle" kjøper, og satser på lavere avanse men høyt volum. Elkjøp vil aldri konkurrere med faghandelen på utvalg av smale produkter, det passer rett og slett ikke deres forretningsmodell. Som fotoentusiast gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å kjøpe fotoutstyret på Elkjøp, Elkjøp vil nemlig aldri erstatte faghandelen helt, og tapt salg for faghandelen betyr enten økte priser eller at de stenger din lokale filial helt, og du er prisgitt Elkjøps utvalg av XXXD hus og deres 2-3 Sigma-objektiver.

De store elektrokjedene selger det de får selge. Om man kjøper et kamera type X hos en elektrokjede, en såkalt faghandel eller hos bakeren på hjørnet for den del - tror jeg mange bryr seg i dag lite om. Man får kamera X hos de alle, med samme garanti, men ofte ikke samme pris. Priskonkurranse skal det være, noe som kommer oss forbrukere til gode.

Og når man snakker om såkalte "fagbutikker" så betyr det for mange rundt i landet kun en nettbutikk - for mange har ingen fysisk butikk i sin nærhet. Om man da legger samme vare i en netthandlekorg hos a, b, c eller d osv betyr fint lite i praksis. Man får nøyaktig samme vare med samme garanti. Ryker noe må man gjøre det samme hos alle, nemlig sende varen i retur, så sendes den videre til samme firma som er godkjent til å fikse den eller den varen. Noe som og gjelder fysiske butikker.

Vel, de fysiske elkjøpbutikkene her selger ihvertfall Canon 7D når du først nevner det, og sikkert minst tilsvarende fra andre fabrikater. Ikke noe hindrer de å øke, ei heller å satse på objektiver. Ellers selger de jo det meste av tilbehør - minnekort, batterier, merkebager, stativer osv osv. Printere, eksterne harddisker, skjermer og pc'er er jo og endel av fotoutstyret forsåvidt.

De rene fotokjedene har og godt av all konkurranse, både for kundenes del, men og for deres egen utviklings del. Tror de alle kan lære litt av hverandre og. Selv kjøper jeg gjerne i en ren fotobutikk, ja sågar har jeg da handlet og hos japan foto, men jeg godtar ikke å betale mer enn hos naboen dersom forskjellene er over en viss størrelse. Hva naboen "heter" er for meg totalt uinteressant da jeg som sagt får samme vare med samme garanti uansett.

Mange her handler jo kameraer, objektiver osv i utlandet, enten ved fysisk fremmøte eller via nettet, disse "støtter" ihvertfall ikke noen som helst norske butikker, dette sagt siden du selv nevnte noe om tapt salg for faghandelen..

Tor

Lenke til kommentar
Men føler det er litt vel mye sangen om at nettbutikkene, de store, driver så uendelig billigere enn deres egne fysiske butikker, tross alt må selv nettbutikker ha lokaler, strøm, lagerbeholdning, personale osv osv. Selv om dette pr omsatt krone er billigere så er det ikke gratis det heller.
Jeg tror ikke du er helt klar over forskjellene her. De er nok større enn du og mange andre tror.

Jeg jobbet tidligere i en butikk på ca 25 kvadratmeter (like stort lager i kjelleren). Ikke store greiene, med andre ord. Ettersom det var en fysisk butikk, med ganske god lokasjon, så var leien på ca 50.000 i måneden. En nettbutikk kan i praksis styres fra en vanlig leilighet hvor leien ligger på 5-10.000 i måneden, og ha plass til både lager, kontor og så videre. Større nettbutikker bruker større lokaler, men ligger gjerne langt fra sentrale strøk slik at leien blir rimelig.

Fysiske butikker må alltid ha noen på jobb, hele tiden. Og der hver enkelt kunde kanskje trenger 5-10 minutter med veiliedning, vil en kunde på en nettbutikk så vidt ofres en tanke når varene pakkes. Det tar kanskje ett minutt. Og det er ikke snakk om noe "peak-hour" da man må være ekstra mange på jobb. Hadde butikken jeg jobbet i hatt like mye salg på nettet, som vi hadde i butikken, hadde det fint holdt med en person på jobb i 3-4 timer hver dag. Men vi var alltid minst tre, som oftest fire, stykker på jobb, i minst 8 timer. Ikke alltid man har noe å gjøre, men man kan ikke gå hjem av den grunn. I tillegg måtte vi jo jobbe lørdager.

Kostnadene til en fysisk butikk kan altså fort havne på 5-10 ganger det en nettbutikk har av kostnader. Da sier det seg selv at fortjenesten også må være høyere.

Man får nøyaktig samme vare med samme garanti. Ryker noe må man gjøre det samme hos alle, nemlig sende varen i retur, så sendes den videre til samme firma som er godkjent til å fikse den eller den varen. Noe som og gjelder fysiske butikker.
Det blir ikke det samme, av flere grunner.

I en fysisk butikk kan du levere varen fra deg direkte til personalet. Du slipper styret med å pakke og sende og sende e-post for å få returnummer og godkjent retur og gud vet hva.

I tillegg kan personalet i en fysisk butikk (oftere i faghandlere enn hos butikker som f.eks Elkjøp) finne ut om feilen skyldes brukerfeil som en instilling i menyen eller lignende. Jeg vet ikke hvor mange ganger kunder jeg har ekspedert som har ønsket å levere et kamera på reparasjon, når det bare er minnekortet som er satt i "lock"-modus. Da er det bare å skyve en liten knott på minnekortet til unlock, og så er alt i orden. Det skjer også veldig ofte at det er feil i menyene eller lignende. Med andre ord, flere hundre kunder som har sluppet å sende fra seg kameraet og vente flere uker bare for å få beskjed om at det var en feil de har gjort. Enkelte verksteder tar til og med betalt for slike ting, selv om det er innenfor garantitiden. Med minstegebyr, frakt begge veier både mellom deg og nettbutikken og nettbutikken og verkstedet, samt gebyr til nettbutikken, kan komme på flere hundre kroner.

I tillegg så slipper man frakt til og fra nettbutikken... bare det kan jo fort ta en uke ekstra.

Og hos en faghandel kan du alltids komme innom etter kjøpet, og fort få forklart hvordan man bruker en spesifikk funksjon, eller hjelp til å ta bedre bilder. Det blir litt verre via e-post eller telefon med en nettbutikk.

Faktisk vil jeg advare personer uten inngående kjennskap til foto og det tekniske med et kamera å kjøpe via nettet, om de har muligheten til å kjøpe i en fysisk butikk, fortrinnsvis en faghandel.

Vel, de fysiske elkjøpbutikkene her selger ihvertfall Canon 7D når du først nevner det, og sikkert minst tilsvarende fra andre fabrikater. Ikke noe hindrer de å øke, ei heller å satse på objektiver.
Som jeg sa i min forrige post, så prøvde vi å ha et godt utvalg av objektiver på den Elkjøp'en jeg jobbet, men det solgte veldig dårlig. Folk som trenger mer enn et 18-55 objektiv, ser stort sett ut til å velge faghandlere fremfor elektrokjeder. Kanskje med rette?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...