Gå til innhold

Hvem lurer hvem? Japan Photo med underlig prispolitikk?

Anbefalte innlegg

Jeg er på nippet til å anskaffe meg et D90, og foretok for moroskyld en sammenligning av deres kit: Nikon D90 m/AF-S DX 16-85mm VR med kamerahus og objektiv separat. Må si jeg ble en smule overrasket da det viser seg at det er billigere å kjøpe delene separat:

Objektiv: 4.379

Kamerahus: 6.990

Totalt: 11.369

Kit: 11.768

Er det noe her jeg overser, eller er kitløsningen rett og slett ugunstig?

Edit:

Kitprisen er nå satt ned til 11.199. Imponerende kjapp respons av Japan Photo! Men også et bevis på at det lønner seg å undersøke litt før en går til kassa med kredittkortet sitt. Hurra!

Endret av Magnum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er på nippet til å anskaffe meg et D90, og foretok for moroskyld en sammenligning av deres kit: Nikon D90 m/AF-S DX 16-85mm VR med kamerahus og objektiv separat. Må si jeg ble en smule overrasket da det viser seg at det er billigere å kjøpe delene separat:

Objektiv: 4.379

Kamerahus: 6.990

Prisene er nå korrigert i nettbutikken vår. Naturligvis skal det være mer gunstig å kjøpe kit enn å handle varene hver for seg. Vi har ganske mange varer og priser å holde oversikt over, så av og til kan det dessverre skje en glipp. Da er det bra at vi har oppmerksomme kunder som hjelper oss :-)

Mvh

Espen

Japan Photo Nettbutikken

Lenke til kommentar

Fordelen med norsk versjon på kamerahuset er at du får "check an clean" gratis i tre år + eit kort innføringskurs. Men sidan begge husa er norsk versjon har neppe dette noko å bety. Det er vel forøvrig nytt at Japanphoto sel norsk versjon av Nikon. Eller? Ville sjekka om du fekk "check and clean".

På Fotomagasinet får du same pakken + SB400 Blitz for kr 12495. Vanleg pris på denne er rundt kr 1200. Men blitz har du kanskje allerede.

http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...spx?plid=107808

Kjøpte D90 der tidlegare i år og er veldig godt fornøgd både med kamera og leverandør!

Edit: Det var jo kjapp reaksjon frå Japanphoto :-)

Endret av KnutW
Lenke til kommentar

Fotovideo er heller ikke det dugg bedre her ...

D90 Kit

Kr.9495,-

D90 Hus¨

Kr. 6995,-

35 mm 1.8G

KR 1995,-

Det står noe om Value Pack på kitet, men det ser ut ifølge nikon.no som dette gjelder alle D90. Litt rart hvis kitet skulle ha Value Pack og ikke komponentene hver for seg. Dette er vel oftest koblet til Huset.

Dette gjelder også flere produkter. Har tidligere sett det samme på D300s.

Så moralen er, sjekk litt på prisene og ikke kjøp kit før du har sjekket prisene på komponentene hver for seg ;)

Lenke til kommentar
Wow! Det går altså an å prute i nettbutikken til Japan Photo! :D Imponerende respons!

De vet hva de gjør, men prisene varierer mye. Skal ha meg en canon 100-400 men der ligger japanfoto hele 2000,- over og det er stor forskjell. Så da venter jeg heller litt til de andre får de på lager snart tror jeg. Føler flere butikker utnytter det at de har varen på lager mens konkurrentene ikke har i øyeblikket, men de taper salg på den måten.

Tor

Lenke til kommentar
De vet hva de gjør, men prisene varierer mye. Skal ha meg en canon 100-400 men der ligger japanfoto hele 2000,- over og det er stor forskjell. Så da venter jeg heller litt til de andre får de på lager snart tror jeg. Føler flere butikker utnytter det at de har varen på lager mens konkurrentene ikke har i øyeblikket, men de taper salg på den måten.

Tor

neida, når andre nettbutikker får den på lager så skal du se at japan photo er billigere. Det er vel kjent at de sjekker prisene på en del produkter opp mot de andre store nettbutikkene og justerer prisene slik at de alltid er litt billigere - men kun så lenge varen er på lager. Vet at stephan nevnte dette i en annen tråd tidligere.

Japan Photo Internett (ikke butikk, der bruker vi faktisk hodet) endrer prisen automatisk. Det fungerer så: Vi har definert 6 konkurrenter (nei jeg skal ikke sier hvem det er) som vi synds vi må slår på pris - uansett hva disse konkurrenter ta i pris. Men vi ser bare på denne konkurenter hvis de har varene på lager (det er enkelt å reklamere med lave priser hvis du ikke leverer). Så vi går altid litt under den nærmeste konkurrent som har varer på lager.

Syns ikke det er så dumt jeg, hvis du må ha en vare nå så får du betale mer og kjøpe fra JP, hvis du kan vente så kjøper du uansett av JP ettersom de har lavest pris.

Lenke til kommentar
Wow! Det går altså an å prute i nettbutikken til Japan Photo! :D Imponerende respons!

Tor

Hei Tor,

Ofte har lagerstatus og pris en sammenheng. De nettbutikkene som ikke har en vare på lager har som regel ikke korrigert prisene etter de siste innkjøpspris fra leverandør. Med en gang de får varen på lager så skal du se at prisen også spretter hos disse nettbutikkene. Hvorvidt du får den prisen de oppgir nå på objektivet ved en eventuell bestilling blir dessverre praktisert litt forskjellig.

Mvh

Espen

Japan Photo Nettbutikken

Lenke til kommentar

Tor

neida, når andre nettbutikker får den på lager så skal du se at japan photo er billigere. Det er vel kjent at de sjekker prisene på en del produkter opp mot de andre store nettbutikkene og justerer prisene slik at de alltid er litt billigere - men kun så lenge varen er på lager. Vet at stephan nevnte dette i en annen tråd tidligere.

Japan Photo Internett (ikke butikk, der bruker vi faktisk hodet) endrer prisen automatisk. Det fungerer så: Vi har definert 6 konkurrenter (nei jeg skal ikke sier hvem det er) som vi synds vi må slår på pris - uansett hva disse konkurrenter ta i pris. Men vi ser bare på denne konkurenter hvis de har varene på lager (det er enkelt å reklamere med lave priser hvis du ikke leverer). Så vi går altid litt under den nærmeste konkurrent som har varer på lager.

Syns ikke det er så dumt jeg, hvis du må ha en vare nå så får du betale mer og kjøpe fra JP, hvis du kan vente så kjøper du uansett av JP ettersom de har lavest pris.

Som jeg sa: De vet hva de gjør.

Leste i den tråden og synes det er litt useriøst på en måte (og ikke uten problemer å gjøre dette auto slik det ble forklart av jp som da måtte overstyre programmet), men en måte å gjøre det på forretningsmessig.

Dessuten når forskjellen er såpass stor som den jeg nevner så vil de miste salg, for kan man vente litt så legger kanskje noen inn en bestilling der hvor det er billigst og da venter til varen er på lager.

Jeg hadde selvsagt kunne godtatt noen få hundringers i forskjell, men 2000,- er mye på det objektivet synes jeg. Og dersom det da funker slik at prisen kun holdes høyere fordi alle de under ikke har varen på lager i øyeblikket, og prisen hos jp blir auto satt ned straks en annen under får den på lager så ja, fra et kundeståsted virker det noe vilkårlig og useriøst.

Som sagt kunne jeg godt kjøpt objektivet straks dersom prisforskjellene var mindre, men 2000,- er da enda noen kroner.

https://prisguiden.no/product.php?product...7&cat_id=24

Tor

Lenke til kommentar

Tor

Hei Tor,

Ofte har lagerstatus og pris en sammenheng. De nettbutikkene som ikke har en vare på lager har som regel ikke korrigert prisene etter de siste innkjøpspris fra leverandør. Med en gang de får varen på lager så skal du se at prisen også spretter hos disse nettbutikkene. Hvorvidt du får den prisen de oppgir nå på objektivet ved en eventuell bestilling blir dessverre praktisert litt forskjellig.

Mvh

Espen

Japan Photo Nettbutikken

Hei,

Prisene på det objektivet har faktisk bare gått nedover over en tid nå, også hos dere, men avstanden i kroner er den samme hele tiden mellom dere og de under, noe jeg finner noe kunstig. Og jeg antar at dere sitter på et gammelt innkjøpt lager.

Vel jeg har ikke bestilt noe enda, men har spurt om jeg får det til den prisen som står oppgitt, og svaret er ja, til og med at dersom prisene går ytterligere ned så får jeg det til laveste pris.

Tror mitt eksempel kan vise en liten felle dere går i med den prispolitikken? Hadde forskjellene vært mer "normale" ville sikkert både jeg og andre da bare klabbet inn en ordre med en gang siden dere har det på lager.

Tor

Lenke til kommentar

Tor

Hei Tor,

Mvh

Espen

Japan Photo Nettbutikken

Hei,

Prisene på det objektivet har faktisk bare gått nedover over en tid nå, også hos dere, men avstanden i kroner er den samme hele tiden mellom dere og de under, noe jeg finner noe kunstig. Og jeg antar at dere sitter på et gammelt innkjøpt lager.

Vel jeg har ikke bestilt noe enda, men har spurt om jeg får det til den prisen som står oppgitt, og svaret er ja, til og med at dersom prisene går ytterligere ned så får jeg det til laveste pris.

Tror mitt eksempel kan vise en liten felle dere går i med den prispolitikken? Hadde forskjellene vært mer "normale" ville sikkert både jeg og andre da bare klabbet inn en ordre med en gang siden dere har det på lager.

Tor

Hei igjen,

Vi sitter ikke med et gammelt innkjøpt lager av Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Ettersom vi har som mål å ha så konkurransedyktige priser som mulig på alle produkter vi selger så innebærer dette at vi aldri klarer å ha stort lager av populære produkter slik som f.eks. nevnte objektiv; iallefall ikke særlig lenge.

Prisen er basert på siste innkjøpspris fra Canon Norge samt at vi tar hensyn til de aktørene i markedet vi anser som seriøse konkurrenter.

Kan også avkrefte myten om at vi har en "automatisk prissetter" i nettbutikken til Japan Photo da vi faktisk setter prisene manuelt.

Mvh

Espen

Japan Photo Nettbutikken

Lenke til kommentar

Tor

Det er vanskelig for en forbruker å handle en vare som ikke er på lager, så i skrivende øyeblikk så er faktisk JapanPhoto billigst på det objektiv dersom ingen andre har det på lager. Jeg føler at du snur opp/ned på situasjonen her. Man kan heller klandre de andre for at reklamerer for en pris de ikke klarer å skaffe til veie.

Lenke til kommentar

Tor

Det er vanskelig for en forbruker å handle en vare som ikke er på lager, så i skrivende øyeblikk så er faktisk JapanPhoto billigst på det objektiv dersom ingen andre har det på lager. Jeg føler at du snur opp/ned på situasjonen her. Man kan heller klandre de andre for at reklamerer for en pris de ikke klarer å skaffe til veie.

Det var og en måte å se det på. Poenget mitt er at selv om noen ikke har en vare på lager akkurat i øyeblikket, men har varen i sitt assortement, ser folk på prisen. Er ikke uvanlig at noen i perioder ikke har vare x på lager.

Så ser man i dette tilfellet at aha jp har det på lager, men til en pris som er nær 2000,- høyere. Forskjellen er rimelig stor i den prisklassen det er snakk om. Hovedpoenget er at en del potensielle kjøpere kanskje da heller legger inn en bestilling hos en rimeligere forhandler og venter litt. Hadde prisen vært etpartrehundringser i stedenfor nesten 2000,- så ville de aller fleste antatt heller bare bestilt x hos den som hadde det på lager. Det er en grense ofte for når endel mennesker vurderer det kanskje mer fornuftig å vente litt.

Og ser man her i denne tråden hva jp selv sier så ser man at straks en av de med lavere pris får varen på lager legger jp seg rett under automatisk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...59632&st=20 Samtidig avsløres vel noe av problemet med autoprising, eller den typen beregningsprogram og opplegg.

Slik sett vil det da være det samme om man bestiller og venter på lavere pris hos den som (selv om vedkommende ikke har det på lager i øyeblikket) oppgir en lavere pris (og garanterer den, eller enda lavere) eller at jp skal sette ned prisen tilsvarende.

Det er ok at man må ha et system for prissetting i et konkurranseforhold, men blir avvikene for urimelige tror jeg at man da taper salg på forholdet. Ikke alle er såpass desperate at de bare må ha en vare umiddelbart, tror heller tvert om, dvs at folk enda ser noe på fornuften og kronene.

Krona er vel rimelig sterk for tiden(?) og dermed skulle ikke den øke prisene om ikke annet, noe som kan tyde på stemmer da de fleste har beveget seg nedover ihvertfall på det objektivet jeg har fulgt med på. Også jp, men de holder samme kroneavstanden hele tiden, noe jeg finner merkelig for den vil og øke i prosent for hver gang, forskjellen altså.

Vel, deres måte, deres valg, og mitt - hva det nå blir til da.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...