Gå til innhold

Cf card error - bildene borte?

Anbefalte innlegg

Midt under fotografering av attraksjoner i London i går fikk jeg plutselig feilmelding på CF-kortet på kameraet. "Cf card not formatted. Format card with this camera". Minnekortet har ca. 150 bilder på seg, som jeg gjerne vil ha. Har forsøkt å ta ut både minnekort og batteri, slå av og på kamera, men får samme feilmelding.

Minnekortet er et Lexar Professional CompactFlash 4gb, og det er brukt i et 40d.

Kan noen hjelpe meg å finne ut a) er det mulig å finne igjen bildene? (pcen finner kameraet, men ingen filer på minnekortet. Har ikke kortleser.) og b) hvordan jeg får vekk feilmeldingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PhotoRec skal fungere bra, har jeg hørt. (Har ikke brukt det selv.) Det er mulig du trenger en kortleser, men det kan det vel hende du kan få lånt om du ikke har en selv. (Hvis bildene er verdt en del for deg, så kan det vel verdt prisen å kjøpe en også.)

edit: Denne (fra HAMA) koster f.eks. 129,- på Elkjøp.

Når du har fått bildene av brikken, så er det vel bare å la kameraet formattere brikken på nytt - da burde feilmeldingen forsvinne.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Eg ville uansett byttet ut det kortet der asap.

Det er jo ikke akkurat som med en harddisk, da. Ingen mekaniske deler som slites ut. Årsaken til feilen kan jo like gjerne ligge i den softwaren som har skrevet til kortet, så jeg synes det er vel tidlig å avskrive CF-kortet helt og holdent.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke akkurat som med en harddisk, da. Ingen mekaniske deler som slites ut. Årsaken til feilen kan jo like gjerne ligge i den softwaren som har skrevet til kortet, så jeg synes det er vel tidlig å avskrive CF-kortet helt og holdent.

Av erfaring (har jobbet i fotobutikk i syv år), så er det ofte en feil med selve minnekortet som fører til at bilder blir borte eller at kortet krasjer. Et feilet minnekort feiler ofte igjen. Og det er dumdristig å risikere å miste bilder på neste ferietur også, er du ikke enig i det?

Derfor anbefaler jeg alle de kundene jeg har hatt som har mistet bildet, om å kaste det gamle minnekortet og kjøpe et nytt (etter at vi har reddet, eller forsøkt å redde bildene på minnekortet). Alle kollegaer jeg har hatt opp gjennom årene, har samme erfaring som meg, og anbefaler kundene det samme.

Noe annet som er meget viktig å huske, er å IKKE kjøpe minnekort av et ukjent eller tvilsomt merke. Sandisk og Lexar er de tryggeste og mest stabile. Litt dyrere, men det er det definitivt verdt for litt ekstra trygghet.

Lenke til kommentar
Noe annet som er meget viktig å huske, er å IKKE kjøpe minnekort av et ukjent eller tvilsomt merke. Sandisk og Lexar er de tryggeste og mest stabile. Litt dyrere, men det er det definitivt verdt for litt ekstra trygghet.

Enig i denne, jeg er i tillegg så pysete jeg jeg kjører speiling i kamera. Har man først gått på en skikkelig smell så lærer man at defekte minnekort kaster man (eventuelt reklamerer), samt selv Sandisk/Lexar vil feile en dag; dermed speiling.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har selv erfaring med beskjed om at kortet ikke er formatert. Etter å ha slått av, tatt ut batteri og satt det inn igjen er beskjeden borte (og alle bildene er selvfølgelig der).

Har aldri tenkt over det som noen risiko, kanskje det er det likevel? :hmm:

EDIT: en stund siden det var aktivitet i tråden, menmen ...

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har selv erfaring med beskjed om at kortet ikke er formatert. Etter å ha slått av, tatt ut batteri og satt det inn igjen er beskjeden borte (og alle bildene er selvfølgelig der).

Har aldri tenkt over det som noen risiko, kanskje det er det likevel? :hmm:

EDIT: en stund siden det var aktivitet i tråden, menmen ...

Jeg har samme beskjeden, og ingenting nytter... Burde jeg bruke det programme som er nevt tidligere i tråden til å få tilbake bildene?

Og burde jeg ungå microSDkort og heller gå for vanlig SDkort?

Lenke til kommentar
Jeg har samme beskjeden, og ingenting nytter... Burde jeg bruke det programme som er nevt tidligere i tråden til å få tilbake bildene?

Ja du bør prøve et eller flere av de programmene.

Jeg hadde ikke brukt microSD kort på mitt kamera.

Lenke til kommentar

Til meg er det slik at problemet forsvinner totalt når jeg tar ut batteriet of setter det inn igjen (kortet blir gjenkjent som formatert). Jeg har altså ikke hatt behov for noe program (enda ...).

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Da er Photorec prøvd, funket som en drøm. Ikke bare fikk jeg tilbake bildene, men også filmer og mp3'er.

Så måtte prøve det et minnekort som ble herpa for snart 4 år siden i Thailand, gjett hvem som har enda flere feriebilder nå?

Fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...