Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Prosess rundt bygging av hus

Anbefalte innlegg

Jeg undrer på om noen her har noen erfaring eller kunnskap angående overstående. Man trenger jo såklart en tomt for å starte med, men når kommer byggesøknad inn, hvordan fungerer dette, hva er behandlingstid, hvor mye ca kan hus ligge på idag, er det dyrt med entreprenørfirmaer etc.

Noen som har en anelse? Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tomt kan du kjøpe fra privatpersoner, evt høre med kommunen om det finnes kommunale tomter til salgs. Tomten du kjøper må være regulert for boligformål. Det kan være spesielle krav til boligen gjennom reguleringen, slik som maks høyde og bredde, spesielle krav eller spesiell utforming. Dette bør man vite før man leter etter tegning (evt hyrer arkitekt).

Eksempler på entreprenørfirmaer kan være feks Nordbohus eller Mesterhus. Disse firmaene har gjerne kataloger med bilder/tegninger som man kan bla seg gjennom for å finne det huset man ønsker. Disse entreprenørfirmaene vil da mest sannsynligvis føre opp huset slik du vil ha det, eventuelt kan dere bli enige om hva som du selv vil gjøre av egeninnsats på huset (for å spare penger selvfølgelig). Du kan selvfølgelig gjøre alt selv, men da må man ha en viss kompetanse...

Når du har funnet huset du ønsker, må du sammen med entreprenørfirmaet skrive byggesøknad til kommunen med tegninger, byggeplaner osv. Dette blir da behandlet av kommunen, men saksbehandlingstiden er helt avhengig av arbeidskapasiteten i kommunen. Dette kan også ta lengre tid dersom søknaden ikke fyller kravene kommunen har satt.

Pris for et hus er helt avhengig av hvilke krav du har. Det som koster mest er arbeidstimene for håndtverkerne.

PS. Jeg har aldri bygd et helt hus selv, men jeg har sendt byggesøknad til kommunen for påbygging av hus... det tok sin tid pga krav til "estetikk" hos kommunen. Vi ble enige til slutt, etter et år med saksbehandling.

Lenke til kommentar
Tomt kan du kjøpe fra privatpersoner, evt høre med kommunen om det finnes kommunale tomter til salgs. Tomten du kjøper må være regulert for boligformål. Det kan være spesielle krav til boligen gjennom reguleringen, slik som maks høyde og bredde, spesielle krav eller spesiell utforming. Dette bør man vite før man leter etter tegning (evt hyrer arkitekt).

Eksempler på entreprenørfirmaer kan være feks Nordbohus eller Mesterhus. Disse firmaene har gjerne kataloger med bilder/tegninger som man kan bla seg gjennom for å finne det huset man ønsker. Disse entreprenørfirmaene vil da mest sannsynligvis føre opp huset slik du vil ha det, eventuelt kan dere bli enige om hva som du selv vil gjøre av egeninnsats på huset (for å spare penger selvfølgelig). Du kan selvfølgelig gjøre alt selv, men da må man ha en viss kompetanse...

Når du har funnet huset du ønsker, må du sammen med entreprenørfirmaet skrive byggesøknad til kommunen med tegninger, byggeplaner osv. Dette blir da behandlet av kommunen, men saksbehandlingstiden er helt avhengig av arbeidskapasiteten i kommunen. Dette kan også ta lengre tid dersom søknaden ikke fyller kravene kommunen har satt.

Pris for et hus er helt avhengig av hvilke krav du har. Det som koster mest er arbeidstimene for håndtverkerne.

PS. Jeg har aldri bygd et helt hus selv, men jeg har sendt byggesøknad til kommunen for påbygging av hus... det tok sin tid pga krav til "estetikk" hos kommunen. Vi ble enige til slutt, etter et år med saksbehandling.

Veldig flott og utfyllende. Da fikk jeg iallefall litt greie på rekkefølgen, og prosesssen rundt det.

Steg nummer en er jo da å finne seg tomt, så er det all planleggingen etterpå. Jeg mener å ha lest at man kan få huset reist, uten noe som helst innvendig for å spare penger - har du noe kjennskap til dette?

Angående saksbehandling så har jeg mine tvil, da det virker som en slitsom side av slike prosjekt. Fredrikstad Kommune har garantert ikke noe som helst rask service her. Hvem må man bli venn med for å få det raskt unna :p?

Lenke til kommentar
Steg nummer en er jo da å finne seg tomt, så er det all planleggingen etterpå. Jeg mener å ha lest at man kan få huset reist, uten noe som helst innvendig for å spare penger - har du noe kjennskap til dette?

Hvis du selv tar initiativ til byggingen har du større handlefrihet når det gjelder inventaret (og andre modifikasjoner).

Jeg derimot kjøpte nytt hus fra nordbohus som var bygget i et nytt boligfelt, og huset var solgt som det var bygd. Jeg hadde ingenting jeg skulle sagt om inventar. Alt var ferdig da jeg flyttet inn, men loftet var uinnredet, så det bygde jeg slik jeg ville ha det. Dette var en grei løsning, men jeg skulle gjerne hatt innflytelse på valg av kjøkken og fliser på bad... men så kan man jo ikke få i både pose og sekk.

Jeg har en nabo som selv valgte hvilket hus han ville ha (fra katalogen), og fikk selv velge hvordan inventaret skulle se ut. Dette huset var ikke en del av utbyggingsprosjektet som mitt hus.

Lenke til kommentar

Er i dialog med kommunen nå, er bare ikke lett å finne billige tomter i Fredrikstad. Hadde jeg bodd på landet så hadde jo det vært glimrende.

Fikk prisliste fra Mesterhus - synes ikke de var spesielt billige kontra f.eks Alveneshus.

Husbyggerskolen var jo HELT perfekt! Den var ikke mye dum altså. Skal helt klart lese opp på den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...